Jump to content
Annons

2 frågor ang akkegura


Soxic

Recommended Posts

Kära vänner,

Har ett par gitarr-relaterade frågor.

1.) Om man ska micka upp en akustisk gitarr med endast 1 mick, vilken placering är effektivast? Mot resonanshålet, men lite riktat mot halsen?

2.) Är det vanligt att stämma ner akustiska gitarrer som man gör med elguror? Har fått intrycket att det är relativt vanligt inom rockpop genren i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1) Det beror lite på. Är det en harvgura brukar jag köra en liten konding riktad snett mot tolfte band alt en stormembranare där halsen och kroppen möts högst eventuell riktad lite snett mot resonanshålet. Personligen brukar jag aldrig sätta en mik framför hålet då jag upplever att det blir för mycket bummel.

Brukar även HP:a mikarna innan de går in i ljudkortet.

2) Ingen aning 😕 Ibland brukar jag iofs bli vild och galen och stämmer acken i öppna ackord men jag stämmer aldrig ner den.

Må väl!

Vänligen,

CHAE

EDIT: HP-stycket.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic: Mest för nyfikenhetens skull: vad kör du för mikar på dina ackar?

Jag började med att skriva M/S men såg sedan att du bara efterfrågade uppmikning med EN mik. Om du har tillgång till två stormembranare så kan du ju alltid prova liksom.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

På senaste tiden har jag använt en Sm58 (typ 5-10cm ifrån) riktad mellan ljudhålet och halsen (under greppbrädan). Tycker min gitarr låter bra som tusan där.

Min akustiska gitarr är nedstämd ett halvt tonsteg.

Ska testa med min SM58:a. Tack för tipset! 🙂

Greg Graffin verkar lira ett halvt tonsteg ner Greg Graffin – Watchmakers Dial

Vet ju att Billie Joe gjorde det tidigare i alla fall: Green Day – F.O.D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ska mickas live så skulle jag sätta en njure i närheten av hålet, inte mitt i för då blir det burkigt.

Vid inspelning skulle jag sätta en kula (helst två) ca en meter framför för bästa effekt.

Förutsatt att du har ett vettigt rum att spela in i väl? Jag kör sm58an nära just för att inte ta upp så mycket av mitt värdelösa rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att du har ett vettigt rum att spela in i väl? Jag kör sm58an nära just för att inte ta upp så mycket av mitt värdelösa rum.

prova en kondensator-mic framför 12:e bandet(ca. 5-10cm) och i 45 graders vinkel bakåt. blir mindre brummigt än framför hålet tycker jag.

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att du har ett vettigt rum att spela in i väl? Jag kör sm58an nära just för att inte ta upp så mycket av mitt värdelösa rum.

Jo precis, antagligen bättre att närmicka och försöka dämpa lite runtom om man inte har ett bra rum.

Så får man försöka fixa till det så gott det går efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära vänner,

Har ett par gitarr-relaterade frågor.

1.) Om man ska micka upp en akustisk gitarr med endast 1 mick, vilken placering är effektivast? Mot resonanshålet, men lite riktat mot halsen?

2.) Är det vanligt att stämma ner akustiska gitarrer som man gör med elguror? Har fått intrycket att det är relativt vanligt inom rockpop genren i alla fall.

1: en konding placerad 20-30cm vid 12:e till 14:e bandet riktad snett in mot hålet

2: det händer men kanske inte riktigt lika djupt - d-drop kanske

en hel del öppna stämningar och så inom vissa genrer också

skitsnyggt att ha två olika stämningar om du ska dubba gitarrer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...