Jump to content
Annons

Extra gitarr


eliwe

Recommended Posts

Jag vill spela metal typ Korn, Slipknot, three days grace. Korn spelar bla drop A nedstämt och Slipknot Bb etc. Jag har stämt ner min Schekter 006 delux men det låter inget vidare. Förutom att det inte låter något vidare så vill jag inte hålla på att stämma om den när jag inte skall spela nedstämt.

Mina alternativ är att:

-Köpa en 7 strängad (tror att det eg bara korn som kör med 7 strängar)

-Köpa en 6 strängad och nya strängar som funkar bättre för nedstämning. Jag fick dock reda på att det inte är säkert att strängarna passar i stallet.

Vad hade ni satsat på?

/Elis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

helt klart nya strängar till att börja med!

dom här kör jag med, och är sjukt nöjd. (kör drop B )

http://www.ernieball.com/products/category-916-Nickel-Wound/#/product/Not-Even-Slinky-Nickel-Wound-012---056-

EDIT: Tänk på att ju mer du stämmer ner, desto jävligare måste du bli på att spela! Det är ett helvete att

sitta och dubba gitarrer stämda till B som man kör genom en Boss HM2 om man inte har ordentlig koll på sin

teknik!

Redigerat av Ondskans Laboratorium
Link to comment
Dela på andra sajter

om man köper nya strängar,t.ex grövra för att droppa måste gitarren intoneras för den nya strängstorleken också.

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör skaffa inte en les paul kopia. Dom är kortare halslängd och kräver då ännu tjockare strängar för att få det att låta bra.

Intonera gör man genom att skruva på stallet, det finns jätte bra instruktionsvideos på youtube för sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns (nästan) inget du kan spela på en 6-strängad gitarr som du inte kan spela på en 7-strängad gitarr. Jag kör bara 7-strängat nu, och min moddade Schecter har jag använt till att spela allt från country till gospel, genres där man aldrig nånsin använt 7-strängade gitarrer typ. Enda fördelen med 6-strängat är att det finns fler mickar och stall att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...