Jump to content
Annons

En hårdrockare gör ett techno trance album


ironman

Recommended Posts

Hej

Skadade mig för ett tag sedan, så jag måste vila med gitarrerna. Så jag satte genast igång med att spela in ett techno trance album eller vad man kallar det. Låtarna är gjorda med hjälp av ljudklipp från www.freesound.org och jag har mixat och gjort trummor och arrangerat hela låten. www.freesound.org lägger ut en massa ljudklipp alltså inte hela låtar, utan man får själv sitta och klistra ihopa och lägga till saker som man själv tycker så att det låter bra. Som sagt detta är inte min normala stil, men jag tror på för att utvecklas måste man gå ifrån det normala ibland. Jag håller på att utvecklas inom mixing och inspelning och jag lär mig fortfarande. Hur som helst jag hoppas att ni gillar det ni hör och kommentera gärna.

http://soundcloud.com/henber77/henber77-we-will-not-1

mvh

Techno - Hårdrockaren

Henber77

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl alltid kul att prova något nytt, alltid lär man sig något på kuppen. Var inte riktigt vad jag vill ha om jag ska lyssna på trance, men å andra sidan lyssnar jag rätt sällan på det så det är svårt för mig att säga något konstruktivt. men jag lyssnade i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker nog att det lät litet som något från 90-talets serie med Goa-album (som var bra)...

gör både och-kul.

mvh

Edit:

fast de hade väl riktiga trummor mestadels på de inspelningarna....

(men det skall kanske inte vara det i technotrance??)

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, sjyst låt! 🙂

Jag tycker att dock att trummorna gör så att det blir lite väl "stifft" genom låten, och att man kunde addera lite sextondelsfigurer på percussion

eller något annat instrument, så blir det lite mer polyrytmiskt, och mer svängigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där rockade ju fett! 🙂 Lite tomt på sidorna kanske (inte så mycket panorerade ljud), men det är ju (om jag fattade saken rätt) ditt första försök i den här genren.

Riktigt bra låt! Möjligen några petitesser när det gäller mixen. Pads kan man högpassfiltrera ganska hårt så att de inte stjäl för mycket energi. Men annars: bra jobbat!

Mvh: Hårdrockare som också halkade över på elektronisk musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det där rockade ju fett! 🙂 Lite tomt på sidorna kanske (inte så mycket panorerade ljud), men det är ju (om jag fattade saken rätt) ditt första försök i den här genren.

Riktigt bra låt! Möjligen några petitesser när det gäller mixen. Pads kan man högpassfiltrera ganska hårt så att de inte stjäl för mycket energi. Men annars: bra jobbat!

Mvh: Hårdrockare som också halkade över på elektronisk musik.

Hej

Och tack så mycket, ja det är mitt första försök i den här kategorin. Men det kommer att bli många många fler 🙂

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, sjyst låt! 🙂

Jag tycker att dock att trummorna gör så att det blir lite väl "stifft" genom låten, och att man kunde addera lite sextondelsfigurer på percussion

eller något annat instrument, så blir det lite mer polyrytmiskt, och mer svängigt?

Hej och tack så mycket, jag vet inte riktigt vad du menar, men det kommer väll med tiden 🙂

Är inte så bra på allt det där grammatiska än, lite kan man ju. När jag gör musik, så följer jag bara mina öron och låter dom guida mig 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack så mycket, jag vet inte riktigt vad du menar, men det kommer väll med tiden 🙂

Är inte så bra på allt det där grammatiska än, lite kan man ju. När jag gör musik, så följer jag bara mina öron och låter dom guida mig 🙂

Mvh

Ja, det kommer att ge sej! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrocken håller man på med för att hålla sig bra med spelandet, det elektroniska gör en ju dels väldigt bekväm med musikredigering och man kan dessutom utveckla sitt låtskrivande mångfaldigt! Klart du ska hålla på med båda så fort du kan spela gitarr igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrocken håller man på med för att hålla sig bra med spelandet, det elektroniska gör en ju dels väldigt bekväm med musikredigering och man kan dessutom utveckla sitt låtskrivande mångfaldigt! Klart du ska hålla på med båda så fort du kan spela gitarr igen!

Hej

Ja jag kommer att hålla på med båda, jag håller på att få gitarr abstinens 🙂

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska erkänna att jag inte lyssnat. Vill inte göra det nu när barnen sover ändå. Men jag reagerade lite på att du säger du gör "techno trance" (eller elektronisk musik antar jag att du syftar på), men samtidigt säger att du använt dig av loopar som någon annan konstruerat? Det låter mer som att du är en DJ, snarare än en producent då 😉 ..

Är det vanligt att folk som vanligtvis inte håller på med elektronisk musik sätter sig ner och klistrar ihop loopar och sen påstår att de "komponerat en elektronisk bit"?

Nu ska jag inte döma dig och din låt eftersom jag inte hört den, och jag kanske är helt fel ute i ditt fall. Du kanske gjort stora bitar själv och att du använt några loopar här och där som utfyllnad, snarare än som grundstomme. Det är bara jag som är lite nyfiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska erkänna att jag inte lyssnat. Vill inte göra det nu när barnen sover ändå. Men jag reagerade lite på att du säger du gör "techno trance" (eller elektronisk musik antar jag att du syftar på), men samtidigt säger att du använt dig av loopar som någon annan konstruerat? Det låter mer som att du är en DJ, snarare än en producent då 😉 ..

Är det vanligt att folk som vanligtvis inte håller på med elektronisk musik sätter sig ner och klistrar ihop loopar och sen påstår att de "komponerat en elektronisk bit"?

Nu ska jag inte döma dig och din låt eftersom jag inte hört den, och jag kanske är helt fel ute i ditt fall. Du kanske gjort stora bitar själv och att du använt några loopar här och där som utfyllnad, snarare än som grundstomme. Det är bara jag som är lite nyfiken...

Det står exakt i första inlägget vad jag har gjort, sen vad du kallar det är helt upp till dig. Denna låt är gjord av mig. Med hjälp av mina egna ljud och andras ljud. Som jag har lagt i hopa mixat och ändrat och gjort en egen låt. Det är det the freesound project går ut på. Och det är absolut inget olagligt med det. Det är precis som om du sitter och gör en låt med hjälp av ditt ljudfils bibliotek som tex cubase har, native instruments kontakt och allt vad det heter. Och du använder trummor av tex toontrack. Även om du ändrar lite så har man om man resonerar som dig, tagit det från någon annan och hur många har då gjort sin egen musik om man resonerar som dig.

Skall då jag och alla andra tex då skriva så här i våra låtar...

Music made by henber77/nativeinstruments/steinberg cubase/toontrack ezdrummer/toontrack ezmix osv

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står exakt i första inlägget vad jag har gjort, sen vad du kallar det är helt upp till dig. Denna låt är gjord av mig. Med hjälp av mina egna ljud och andras ljud. Som jag har lagt i hopa mixat och ändrat och gjort en egen låt. Det är det the freesound project går ut på. Och det är absolut inget olagligt med det. Det är precis som om du sitter och gör en låt med hjälp av ditt ljudfils bibliotek som tex cubase har, native instruments kontakt och allt vad det heter. Och du använder trummor av tex toontrack. Även om du ändrar lite så har man om man resonerar som dig, tagit det från någon annan och hur många har då gjort sin egen musik om man resonerar som dig.

Skall då jag och alla andra tex då skriva så här i våra låtar...

Music made by henber77/nativeinstruments/steinberg cubase/toontrack ezdrummer/toontrack ezmix osv

Mvh

Lyssnar just nu på låten... Det som slår mig direkt, enligt min smak, rent soundmässigt, är att det är för dåligt tryck i trummorna, samt att du dränkt det hela i (en aning) för mycket reverb. I övrigt en helt okej låt, en aning tjatig kanske. Lite tråkiga trummor...

Över till det andra du bubblar om. Jag har inte sagt att du gjort något olagligt, det jag ifrågasätter är om man använder andras loopar för att bygga grundstommen i en låt, om man verkligen kan kalla det sin egna komposition då. Vi får också skilja på att använda ljudbibliotek och enstaka samplingar med loopar. Om du använder EzDrummer t.ex. så kan du ju tillskriva dig rytmen om du själv har gjort rytmen, men om du tar en av midilooparna som följer med, så kan du ju inte säga att det är du som gjort den...

Tagga ner lite förövrigt... varför denna ilska? .. du kan självklart göra all typ av musik. Jag tycker inte att man ska begränsa sig inom en enda genre...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar just nu på låten... Det som slår mig direkt, enligt min smak, rent soundmässigt, är att det är för dåligt tryck i trummorna, samt att du dränkt det hela i (en aning) för mycket reverb. I övrigt en helt okej låt, en aning tjatig kanske. Lite tråkiga trummor...

Över till det andra du bubblar om. Jag har inte sagt att du gjort något olagligt, det jag ifrågasätter är om man använder andras loopar för att bygga grundstommen i en låt, om man verkligen kan kalla det sin egna komposition då. Vi får också skilja på att använda ljudbibliotek och enstaka samplingar med loopar. Om du använder EzDrummer t.ex. så kan du ju tillskriva dig rytmen om du själv har gjort rytmen, men om du tar en av midilooparna som följer med, så kan du ju inte säga att det är du som gjort den...

Tagga ner lite förövrigt... varför denna ilska? .. du kan självklart göra all typ av musik. Jag tycker inte att man ska begränsa sig inom en enda genre...

Ok jag har ingen ilska över huvudtaget, men det är väll det som du skriver som gör en lite fundersam. Och då snackar jag inte bara i denna tråden utan tex

huvudet på spiken där. jag tycker inte det kan bli mycket tråkigare än när någon måste visa hur mycket denne har övat på sitt instrument genom att visa det med enbart teknik och egoism. kanske därför jag kan ha svårt för solon, för att någon måste ta mer plats och visa vem de är, istället för att tänka på helheten.

Och när jag inte höll med dig så var jag åsikts facist. Och så fortsätter du här att uttala dig om något du inte ens hört på. Så det är nog inte jag som skall tagga ner. Jag har inga som helst problem att ta kritik, men då får den som ger kritik gärna ha lyssnat innan man uttalar sig. Jag citerar arne anka, att tala innan man tänker är som att torka sig i r@ven innan man skitit.

Jag tycker att man kan kalla det ens eget verk även om man använt sig av någons annans loopar. Det hade varit en helt annan femma om jag kopierat en befintlig låt rakt av och kallat den min. Jag lade korten på bordet i första inlägget. Och det har aldrig finnits en låt att kopiera. Utan denna låten finns bara gjord av mig, med mina loops och andra loops. Och du måste hålla med om att i elektroniskt musik samplas det väldigt mycket från andra. Oavsett om det är röster beats osv. Så jag förstår inte vad du ville uppnå med det du skrev

Mvh

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Precis, vi (Violent work of art) har blandat trance, synth och aggressiv metal i många år och det funkar för oss.....

Sen gillar inte jag heller det där med att pussla ihop färdiga instrumentloopar...., trumloopar är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du provar något nytt. Tycker tyvärr att låten är på tok för enformig och det låter som att looparna har begränsat låten. Det blir ganska svårt att ta sig vidare och köra en ny ackordvända i någon del av låten om man inte kan använda samma ljud från slingan i loopen, om du förstår vad jag menar.

Om jag tolkar ditt första inlägg rätt så är det alltså bara trummorna som du själv har programmerat och resten består av loopar?

Alltid givande att prova en ny genre och arbetsätt för att utveckla sitt låtskrivande och producerande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag har ingen ilska över huvudtaget, men det är väll det som du skriver som gör en lite fundersam. Och då snackar jag inte bara i denna tråden utan tex

Och när jag inte höll med dig så var jag åsikts facist. Och så fortsätter du här att uttala dig om något du inte ens hört på. Så det är nog inte jag som skall tagga ner. Jag har inga som helst problem att ta kritik, men då får den som ger kritik gärna ha lyssnat innan man uttalar sig. Jag citerar arne anka, att tala innan man tänker är som att torka sig i r@ven innan man skitit.

Jag tycker att man kan kalla det ens eget verk även om man använt sig av någons annans loopar. Det hade varit en helt annan femma om jag kopierat en befintlig låt rakt av och kallat den min. Jag lade korten på bordet i första inlägget. Och det har aldrig finnits en låt att kopiera. Utan denna låten finns bara gjord av mig, med mina loops och andra loops. Och du måste hålla med om att i elektroniskt musik samplas det väldigt mycket från andra. Oavsett om det är röster beats osv. Så jag förstår inte vad du ville uppnå med det du skrev

Mvh

Mvh

Okej. Jag deltar inte mer i den här diskussionen, har ingen lust att vara med i en YAPDOTI (yet another pointless discussion on the internet 😉). Det kommer bara sluta med tandagnisslan och tårar ändå! Ett tips dock, läs gärna igenom inläggen du svarar på INNAN du blir allt för upprörd.

Mvh/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan man säga att man har gjort låten själv, även om man har använt loopar som en del av låten! Loopar är till för att användas, precis som synthar eller gitarrer. Och ingen skulle väl påstå att det är Les Paul som har skrivit låten bara för att han har tillverkat gitarren...? ;P Onödig diskussion.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan man säga att man har gjort låten själv, även om man har använt loopar som en del av låten! Loopar är till för att användas, precis som synthar eller gitarrer. Och ingen skulle väl påstå att det är Les Paul som har skrivit låten bara för att han har tillverkat gitarren...? ;P Onödig diskussion.

Det är ingen som påstått det så vitt jag vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej

Här tänkte jag bjuda på en sista låt, i min HardRocker Goes Trance serie. Det har både varit kul och valdigt stimulerande att sitta och hålla på med detta och några låtar blev mycket bra. Och som jag sagt innan denna är gjord av loops gjorda av andra. Men låten är gjord av mig. Nästa projekt blir HardRocker Goes Swedish Dansband maxi ep 😄

http://soundcloud.com/henber77/henber77-flying-disc

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...