Jump to content
Annons

Mäta med REW


JimmyN

Recommended Posts

Hej,

Jag håller på att leka lite med REW. Använder en Line Audio CM3 som mätmikrofon.

Jag vill på en gång säga att jag är väldigt dålig på att läsa manualer eller beskrivningstexter och förstå hur man använder något så avancerat som REW.

Är mer en learning by doing-person.

Har gjort en mätning där jag satte CM3'an membran ungefär där mitt huvud är under mixning. Ungefär i spetsen på en liksidig triangel mot högtalarna.

Här är resultaten.

rew1.jpg

Och vattenfall

Rew2.jpg

Gör jag rätt överhuvudtaget?

Skulle bli väldigt tacksam om någon på ett pedagogiskt och tålmodigt sätt ville ge några pekningar i rätt riktning.

Mvh / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, jag kan inte så mycket om sånt här, men borde inte mätmikrofonen vara rundtagande?

Om jag gjorde bort mig totalt nu, så bumpade jag i alla fall tråden.

Hoppas att någon som kan sånt här hittar hit.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tror att den bör vara rundtagande egentligen men jag hittade en tråd där en kille hade en TLM-102 och en CM3 och Gilbert sa iallafall inte "Nej för helvete!" =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt viktigt att du gör mätningarna med en riktig mätmikrofon

annars kommer du få felaktiga värden.

Kolla in här:

http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm

http://www.thomann.de/se/superlux_ecm999.htm

Instruktionsboken till REW:

http://www.hometheatershack.com/roomeq/REWV5_help.pdf

Här kan du ställa frågor och läsa trådar

som andra har skrivit om REW:

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/

Anledningen att du skall använda en rundtagande mikrofon är att

den inte har någon proximty effekt dvs den bashöjning som man får

när man sjunger nära mikrofonen.

Bashöjningen som man får med en njurtagande mikrofon kommer ge dig

felaktiga resultat i basregisteret.

Fördelen en riktig mätmikrofon har utöver att vara runtagadne

är att den har väldigt Rak frekvensgång.

Många vanliga studiomickar har höjningar i diskant registret

så du även får felaktigheter i det registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proximity-effekten är inget problem om man inte ställer micken nära högtalarna (vilket är mindre trolig om man vill mäta sitt rum i lyssningspositionen) och då alla mikrofoner är i princip rundtagande i basen så går det alldeles utmärka att använda en vanlig njure för att skapa sig en bild av sina bekymmer i lägre register. Högre upp så är det givetvis bra om micken är rundtagande och någorlunda linjär men om man vill mäta “korrekt” över ca. 6-8 kHz så bör micken vara linjär i diffust fält (om inte helt döda rum) och då kostar det ofta en slant. Om inte så kommer mätningarna att vara mer eller mindre missvisande i övre register.

Så länge man är medveten om begränsningarna så kan man gott köra med det man har; bättre än att inte mäta alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar Gilbert.

Går det att dra en enda slutsats utifrån de mätningar jag gjort eller är det gör om gör rätt?

Som sagt. Mätt på lyssningsposition. Ca 1.2 meter från högtalarna med micken placerad i centrum. Både höger och vänster kanal igång.

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Mät högtalarna separat också (viktigare än tillsammans). Det man oftast tittar på är:

Frekvensgång:

Skala 20-20000 Hz (men om inte relativt dyr mätmic så kan kurvan vara missvisande redan från ca. 6 kHz), ca. 50 dB eller mindre beroende på hur kurvan ser ut men 50 dB är ofta en bra skala oavsett. 1/24 oktavs kantutjämning eller mindre (t ex 1/48) men helt utan blir oftast för grötigt i högre register. Separat för höger och vänster högtalare men båda samtidigt kan vara intressant i lägre register.

Vattenfall:

Skala 20 – ca. 300 Hz men gärna även en separat graf med full skala (20-20000 Hz), 60 dB spann från högsta nivå och botten. Tidsskalan justeras så att den stående våg med längst decay-tid får plats helt. Om mätningen är brusig, prova 45 eller 30 dB skala. ”Window”; ca. 600 ms brukar ge bra värden. Separat för höger och vänster högtalare men båda samtidigt kan vara intressant i lägre register.

ETC:

Skala ca. 40 dB och 0 till 40-200 ms beroende på om det finns något att visa. Separat för höger och vänster högtalare.

RT60:

T30. Viktigt att inte ta dessa värden allt för alvarligt då ”reverbtid” inte är applicerbart på små rum men ger ändå en indikation om decay-tiderna. Båda högtalarna samtidigt räcker oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst vill man ha T30 kurvan så rak som möjligt? Finns det något önskvärt värde / referensvärde / riktvärde 🙂?

Combfiltering effekten på det övre registret (det är ju anledningen till varför man använder kantutjämning, men är inte det lite farligt, för visst vill man se combfiltering och eliminera den så gott det går?), är det vanligt även för ett rum som är väl behandlat ?

Redigerat av eikido
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så jämn som möjligt men i praktiken så är det extremt svårt att uppnå detta så något längre decay i det lägsta registret, och något kortare i högre register brukar tillåtas. Hur långa dessa toleranser är beror på rummets storlek:

http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Om du inte har micken exakt (på millimetern nästan) mitt mellan högtalarna så kommer tidsskillnaden mellan dem orsaka combfiltereffekter så detta blir nog ett mindre problem när du spelar en och en, men om du har starka, tidiga (tidigare än ca. 15 ms) reflektioner från en eller flera ytor så kan detta givetvis vara orsaken. Dessa ska elimineras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...