Jump to content
Annons

Musikteori, hjälp!


joakimjoakim

Recommended Posts

Hejsan!

Om mindre än en vecka ska jag skriva ett prov i Gehör och musiklära (på hela kursen). Då jag sitter hemma själv och lär mig dyker det upp många frågor. Då det har varit ganska svårt och tagit tid med kontakten med min lärare testar jag att ställa lite frågor här. Tack på förhand!

1. Jag ska kunna diverse olika ackord inför provet. Utläsa dem i ett notsystem, höra skillnad på dem och kunna skriva dem. De jag ska ha med är (tar dem i C-dur):

C, Cm, Cdim, C+, Csus4, Csus2, C7, Cmaj7, Cm7, C6, Cm6 och Cm7b5

Jag har lärt mig att höra de vanliga ackorden bra men det är vissa jag blandar ihop hela tiden och som jag har jättesvårt att höra skillnad på. Det är: Cdim, C+ och Cm7b5. Om ackordet spelas först med lösa toner och sedan "läggs" som helackord är det lättare. Men om ackordet bara spelas rakt av är det jättesvårt att höra tycker jag. Hur ska jag tänka och vad ska jag leta efter? (Om de spelas lösa toner tänker jag såhär: dim -> leta efter moll, + -> leta efter dur m7b5 -> leta efter 7:an. Är det rätt? Är svårt att hitta dessa om ackordet bara läggs)

2. Fråga två hör egentligen ihop med ettan men kör den som en egen ändå. Annars blir den andra så himla lång. Det är: vilka av mina ackord ovanför är egentligen tre- resp. fyrklanger? Först läste jag mig till att treklangerna var: C, Cm, Cdim, C+, Csus4 och Csus2 och fyrklangerna var: C7, Cmaj7, Cm7, Cm7b5, C6 och Cm6. Men vid mer efterforskning verkar det som att detta kanske inte stämmer. Är t e x dim en tre- eller fyrklang?

Har jag rätt toner i mina ackord om jag skriver dem enligt följande:

C ---> C - E - G

Cm ---> C - Eb - G

Cdim ---> C - Eb - Gb (ska jag här ha med tonen A?)

C+ ---> C - E - G#

Csus4 ---> C - F - G

Csus2 ---> C - D - G

C7 ---> C - E - G - Bb

Cmaj7 ---> C - E - G - B

Cm7 ---> C - Eb - G - Bb

Cm7b5 ---> C - Eb - Gb - Bb (är det isåfall A/Bb som gör dim/m7b5?)

C6 ---> C - E - G - A

Cm6 ---> C - Eb - G - A

3. Läraren sa även till mig att jag ska kunna de "vanligaste" musikaliska begreppen och termerna.

Tycker det är svårt att veta vilka jag ska ha med. Jag gör en lista nedan som ni gärna får komplettera om jag missat något av de "vanligaste":

- forte - starkt

- mezzoforte - ganska starkt

- fortissimo - mycket starkt

- piano - svagt

- mezzopiano - ganska svagt

- pianissimo - mycket svagt

- crescendo - gradvis ökande tonstyrka

- diminuendo - gradvis avtagande tonstyrka

- andante - lugnt gående tempo

- grave - långsamt allvarligt tempo

- allegro - raskt tempo

- presto - snabbt tempo

- ritardando - avtagande tempo

- accelerando - ökande tempo

- fermat - håll ut not/paus längre än dess värde

- puls - musikens hjärtslag

- taktart - grupper av pulsslag

- tempo - avstånden mellan pulsslagen

- dynamik - musikens volym/skiftningar

- legato - binda ihop toner

- staccato - korta/stötvisa toner

- vibrato - vibrerande ton

- pizzicato - knäppning med fingrarna på stråkins.

- dal segno - från tecknet

- a tempo - återgå till tidigare tempo

- al fine - till slutet

- a vista - direkt från notblad

- da capo - omtag från styckets början

Nu kanske detta är jättemycket text och jag verkar ha mycket frågor (kommer nog fler sen) men detta är nämligen mitt sista betyg att "tenta upp" inför höstens sökning och det hade känts så himla seg att falla på mållinjen och är därför väldigt mån om att klara detta. Hoppas ni kan hjälpa mig på traven!

Mvh

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dimackord byggs följande : 1-b3-b5

(lägger man till 7.an blir det ett m7-5 istället för ett dim.)

ser bra ut allting. kör hårt..

allegro non troppo och lycka till.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Cdim ---> C - Eb - Gb (ska jag här ha med tonen A?)

[...]

Cm7b5 ---> C - Eb - Gb - Bb (är det isåfall A/Bb som gör dim/m7b5?)

Jag får be att få gardera mig (jag ser att pxm säger annorlunda, så slå mig på fingrarna om jag har fel), men såvitt min kunskap stämmer:

Ja, A får/ska vara med i Cdim (som då blir en fyrklang). Alltså gör tonen A/Bb skillnaden mellan dina två nämnda ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ackorden ser rätt ut. Termerna är inget jag använder i vardagen men jag har pluggat GeMU A och B själv och kommer inte på några ytterligare termer på rak arm. Lycka till!

-edit- Och såvitt jag vet så har pxm rätt, dim=diminished och då är det bara kvinten man åsyftar. Lägger man till 7:an får man ett m7b5.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

1. senast jag gjorde detta så spelas först ton för ton och sist hela ackordet. + ackord är dur, lyssna efter tersen. dimackord är bara små terser, lyssna efter dom - om sista spelade tonen sticker ut så är det ett m7b5. vill minnas att dur, moll, dim och sus4ackord är kriterierna för godkänt.

2. internationellt kan nog ett C Eb Gb gå som ett diminished, men i en svensk skolmiljö tror jag att man ska ta med A.

-edit- Och såvitt jag vet så har pxm rätt, dim=diminished och då är det bara kvinten man åsyftar. Lägger man till 7:an får man ett m7b5.

om man bara syftar på kvinten så kan du inte skriva ett C-dim som mollackord.

3. jag hoppas verkligen inte läraren kräver att du ska kunna alla dessa på rak arm, utbildningen är ju till för att man ska få ett hum om i stort sett allting inom musik. om du siktar på att bli en framgångsrik dirigent så borde du kanske öva lite mer om du är osäker, vill du spela popgitarr inför skrikande småtjejer är det förlåtligt att blanda ihop forte med gunde svan.

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

Cdim ---> C - Eb - Gb (ska jag här ha med tonen A?)

Cm7b5 ---> C - Eb - Gb - Bb (är det isåfall A/Bb som gör dim/m7b5?)

1. utan A blir det inte ett dim-ackord utan ett Cmb5

2. Jepp

Link to comment
Dela på andra sajter

om man bara syftar på kvinten så kan du inte skriva ett C-dim som mollackord.

Dim=diminished vilket betyder förminskad, och varken en ters eller en septima kan bli förminskad. Visst ingår en liten ters i ett ett dim-ackord, säger inte emot dej, men du missförstod det jag skrev. Jag menade att kvinten är den ton som åsyftas i begreppet "dim" inte 7:an.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

om man bara syftar på kvinten så kan du inte skriva ett C-dim som mollackord.

Dim=diminished vilket betyder förminskad, och varken en ters eller en septima kan bli förminskad. Visst ingår en liten ters i ett ett dim-ackord, säger inte emot mej, men du missförstod det jag skrev. Jag menade att det är kvinten är den ton som åsyftas i begreppet "dim" inte 7:an.

- edit - Gjorde en snabbsökning på wikipedia och då kallas 1 b3 b5 för "Diminished Triad Chord" och 1 b3 b5 b7 för "Half-diminished 7th chord" eller m7b5 http://en.wikipedia.org/wiki/Half-diminished_seventh_chord

Intressant, detta är en gråzon bland mina minnen från gymnasiet. Tvivlar inte på att det råder delade meningar om termerna beroende på var man är ifrån.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Bara ös på, lär mig av allt! Kul med diskussion också! MEN jag blir lite förvirrad. Det är alltså fråga om land och skola om dim är tre- eller fyrklang? Ska jag kanske kolla

med min lärare och se vad han tycker? Även om han tar hundra år på sig att svara! Någon som vet var man kan hitta instuderingsfrågor? Hittar ingenstans. OM ni vill så skriv så många

frågor ni kommer på så sammanställer jag dem sen och använder de som underlag till egna frågor för min egen tränings skull. Kanske verkar överambitiöst, men OM jag inte får MVG

på detta provet så måste jag vänta en hel termin till med att söka till universitetet. Detta är enda betyget som jag inte har MVG i och för vissa linjer måste man viss ha MVG i ALLT... hmmm...

Tack igen

Mvh

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Dim=diminished vilket betyder förminskad, och varken en ters eller en septima kan bli förminskad. Visst ingår en liten ters i ett ett dim-ackord, säger inte emot mej, men du missförstod det jag skrev. Jag menade att det är kvinten är den ton som åsyftas i begreppet "dim" inte 7:an.

Alla toner går att förminska, eller kallar man det dubbelsänkning? minns inte den korrekta benämningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla toner går att förminska, eller kallar man det dubbelsänkning? minns inte den korrekta benämningen.

"Alla intervall - både små, stora och rena, kan vara förminskade eller överstigande, vilket betyder att man sänker eller höjer den kromatiska intervallstorleken med en halvton. Det sker en förändring av intervallen. Dubbel förändring ses i sällsynta fall - i de fallen höjs eller sänks den kromatiska intervallstorleken med två halvtoner.

De små och de stora intervallen kan bara förändras i en begränsad omfattning:

- de stora intervallen kan bara vara överstigande och dubbelt överstigande.

- de små intervallen kan bara vara förminskade och dubbelt förminskade.

- de rena intervallen kan vara både enkelt och dubbelt förminskade och överstigande."

http://www.musikipedia.se/intervall#6

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla toner går att förminska, eller kallar man det dubbelsänkning? minns inte den korrekta benämningen.

Som jag har lärt mej så går det bara att förminska/augmentera kvarten och kvinten. De andra intervallen kan bara sänkas/höjas. Same shit, different benämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Bara ös på, lär mig av allt! Kul med diskussion också! MEN jag blir lite förvirrad. Det är alltså fråga om land och skola om dim är tre- eller fyrklang?

Av min lärare har jag fått veta att cdim-ackord i USA är ett cm-5. Och att dim7 i USA är det som vi kallar cdim. Detta är bara dock i vissa fall eller något, alla i USA får inte lära sig detta viset. Men ja, som vi lär oss här i Sverige består dimackordet av 4 små terser, exempelvis C Eb Gb A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips från coachen:

Du siktar på MVG, right. Dra då nytta av det som skrivits ovan kring dim-ackord; att det faktiskt råder olika tolkningar beroende på vem man frågar (och vilken skola man gått). Lägg ut texten kring det nånstans på den skriftliga delen. Det ger plus i kanten och du kan inte få fel.

Det festliga med Dimackord - om man tar det som fyrklang - är ju att det bara finns tre stycken olika (till skillnad från dur/moll m.fl. ackord där det finns 12 stycken). Men det har du redan insett?

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 st. Cdim, Dbdim och Ddim. Om man fortsätter på Ebdim så har redan tonerna Eb och Gb varit med i Cdim, därför plockar man även med A (eller Bbb då det är kvinten som är sänkt - inte kvarten som är återställd) i Cdim och säger att det finns 3 dim-ackord.

+1 på vallhagens "tips från coachen"

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten: FYRA Dim-ackord är där väl?

Njet, tre. För att lite analt komplettera nankerphelges förklaringsmodell:

Ett Edim kan man ta på gitarren såhär:

E 3

B 2

G 3

D 2

A X

E X

Vilket (från D-strängen räknat) ger tonerna E, Bb, Db, G

Höj greppet ett band: F, B, D, Ab

Höj ett band till: Gb, C, Eb, A

Höj en gång till (pekfingret nu på D-strängens femte band): G, Db, E, Bb ... och jämför med tonerna i det första greppet (ja, med olika oktavläge osv...).

Alltså; tre olika ackord, det fjärde blir "samma som det första".

tjing

Redigerat av Vallhagen
Fan, hur man än kollläser... fel bokstäver :D
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och "heter" samma som det första (även om det nu skulle innehålla samma fyra toner)?

Det blir väl lite som diskussionen ovan; nästan en smaksak eller beroende på skola. Men jag svamlar väl vidare för att förvirra trådskaparen ytterligare; Om du jämför ackordet E7 "där nere med lösa strängar", med "barré på sjunde bandet" så kallar du ju båda ackorden för E7(?). Men man kan analisera [sic!] det oxå, om man väljer att ta med E-strängens sjunde band (tonen B ) i barrévarianten... är det nåt B-ackord då, eller E7 med B-bas, eller helt enkelt "bara" E7? När det gäller gitarr så betecknar man väl sällan (aldrig?) ackorden olika bara för att man staplar ackordens innehållande intervall lite olika.

Nåväl, svar på din fråga: Jag påstår att (t.ex.) Edim och Gdim är samma ackord.

Når vi kontenta? Det viktiga verkar ju vara att anamma den nomenklatur som gäller där man befinner sig. Och diskutera med omgivningen så att man är överens kring begrepp som far i luften. Jämför diskussionen "heter det H eller B".

Fast man får inte fler brudar för att man kan skilja på håå och beee.

***

Hej Joakimjoakim! Det här inlägget kan du nog läsa som en parentes;)

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, svar på din fråga: Jag påstår att (t.ex.) Edim och Gdim är samma ackord.

Når vi kontenta?

E° och G° har samma toner men olika grundton. Att säga att E° och G° är samma ackord är då lite som att säga att ett D med G i basen är ett Dsus4; och visst det är det ju också på sätt och vis...

H heter det i Sverige, B restenstans... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

E° och G° har samma toner men olika grundton. Att säga att E° och G° är samma ackord är då lite som att säga att ett D med G i basen är ett Dsus4; och visst det är det ju också på sätt och vis...

H heter det i Sverige, B restenstans... 😉

Nja, nu får vi passa oss så vi inte spammar sönder tråden med oegentligheter och halvfelaktigheter eller missförstånd? Ackordet D innehåller inget G men ett F#, och Dsus4 "tvärtom" innehåller G men inget F#, så jag hajjar inte din analogi. Säg såhär istället (för att liksom skriva samma sak som jag skrev nyss); om du tar ett "vanligt D" på gitarren, och tar med lös A-sträng i ackordet, så är det fortfarande ackordet D. Tycker jag, då.

Over n out

/B (inte H. Eller kanske; om jag kastar om bokstäverna i efternamnet så kan det bli halvgalen, vilket faktiskt börjar på H). Så:

/BH

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu får vi passa oss så vi inte spammar sönder tråden med oegentligheter och halvfelaktigheter eller missförstånd? Ackordet D innehåller inget G men ett F#, och Dsus4 "tvärtom" innehåller G men inget F#, så jag hajjar inte din analogi.

OK, om vi säger D/G(no3) då? Är det (inte) ett Dsus4?

Link to comment
Dela på andra sajter

E° och G° har samma toner men olika grundton. Att säga att E° och G° är samma ackord är då lite som att säga att ett D med G i basen är ett Dsus4; och visst det är det ju också på sätt och vis...

H heter det i Sverige, B restenstans... 😉

Ett D med G i basen får tonerna G D F# A. D med G i basen - D/G, skulle man ju kunna kalla det, även fast G inte är någon ackordston i D-ackordet. Alternativt skulle det vara ett Gmaj9no3 (om man ser G som grundton) vilket inte känns så bra. Men mig veterligen är G D F# A på samma gång inte en särskilt vanligt klang.

Ett Dsus4 blir det inte iallafall, då F# finns med i bilden, och G (4an) dessutom ligger i basen. Dsus4 har ju tonerna D G A.

Redigerat av confusement
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett D med G i basen får tonerna G D F# A. D med G i basen - D/G, skulle man ju kunna kalla det, även fast G inte är någon ackordston i D-ackordet. Alternativt skulle det vara ett Gmaj9no3 (om man ser G som grundton) vilket inte känns så bra. Men mig veterligen är G D F# A på samma gång inte en särskilt vanligt klang.

Ett Dsus4 blir det inte iallafall, då F# finns med i bilden, och G (4an) dessutom ligger i basen. Dsus4 har ju tonerna D G A.

Men om du läser inlägget innan ditt då? Missade du det?

PS: D/G(no3)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du läser inlägget innan ditt då? Missade du det?

PS: D/G(no3)

D/G (no3) är ju helt enkelt tonerna G D A. Att döpa en sådan treklang till D/G no3 är väldigt konstigt/orimlig förresten. Däremot blir det ett Gsus2. Om man ser A som grundton blir det ett Asus4(no5)/G, alltså med sjuan i basen. Inte omöjligt men osannolikt att något sådant skulle dyka upp. Beror ju på sammanhanget.

Edit: Ett par felstavningar.

Redigerat av confusement
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ser man D som grundton blir det ju "nästan" ett Dsus4. Eller ja, G D A. Ett omvänt Dsus4, bör ju egentligen vara D G A, mycket av "grejen" med susackord är ju att kvarten faller till tersen. Det kan den ju göra i basen också i och för sig. Men ja. Nu har jag förvirrat mig själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ja. Nu har jag förvirrat mig själv.

Du förvirrar mig med:

Vi kan nog vara överens om att D/G(no3) och Dsus4 innehåller samma toner.

Men är D/G(no3) och Dsus4 "samma ackord" eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

"samma ackord" eller inte?

Jag var rätt nöjd med confusements svar två pinnhål upp; med G-bas blir det Gsus2, med D-bas blir det Dsus4.

Fast nu är jag oxå förvirrad. 🤪

Men kanske: Beroende på vilken funktion ackordet har där du sätter det, så kan det få påverka noteringen.

Hur vill du ta det nämnda ackordet med G-bas på gitarren? Tonerna G-A-D-A-D (med A och D-strängarna lösa)? Eller hoppar du över lös A-sträng? Eller gör du på nåt annat sätt?

***

Det sägs att grabbarna i Meshuggah internt inte "räknar likadant" när de sätter sina synkoporgier i sin mekmetal. Trummisen räknar till 7 och gitarristen räknar 2-2-1-2. De sätter sina prylar ändå.

I replokalen kallar vi den vita tangenten till vänster om C för H, och den svarta tangenten ytterligare ett pinnhål till vänster för Bb (bess). Helgarderat liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...