Jump to content
Annons

PA - som hemmastereo?

Recommended Posts

Furore (oregistrerad)
Postat

Hooah. Gillar nÀr det Àr högt, som i ManowaR-högt. Brukar frÄga i affÀrer, de bara tittar underligt. Ngn som anvÀnder nÄgot dylikt för att spela all slags musik riktigt högt/kraftfullt, som i en militÀr övning med granater o dyl. Jag eftersöker boom, krasch, VPLYM, resonans.

/Furore

Annons
Postat

Hooah. Gillar nÀr det Àr högt, som i ManowaR-högt. Brukar frÄga i affÀrer, de bara tittar underligt. Ngn som anvÀnder nÄgot dylikt för att spela all slags musik riktigt högt/kraftfullt, som i en militÀr övning med granater o dyl. Jag eftersöker boom, krasch, VPLYM, resonans.

/Furore

Ha ha, intressant tanke, men Àr det verkligen nÄgon som tycker att musiken (för att göra en jÀmförelse) pÄ ett utestÀlle Àr sÀrskilt njutbar, dÀr den distar sÄ att det stÄr hÀrliga till? Musiken genom ett PA fyller en funktion, men det blir inte sÄ kul i lÀngden.

Jag tror att man skulle tröttna pÄ att lyssna pÄ musik om det vore enda sÀttet att lyssna pÄ den.

Postat

Jag har ett mindre Db Technologies aktivt PA, tvÄ Opera Modular toppar, de ger 127 db, och en SUB 15 som ger 133 db. Spelar cd som pausmusik i det pÄ krogar osv, med bra ljud pÄ skivan lÄter det vÀldigt hifi för att vara PA-prylar. Och driftsÀkert nÄt sÄ ini h-e, det har körts hÄrt i mÄnga Är nu. Hellre db Àn Mackie om jag vÀljer.

Ett alternativ Àr att bygga hornhögtalare sjÀlv. Ger ett tryck man inte trodde fanns. Grannarna svimmar av glÀdje.

Postat

En annan dröm jag haft, Àr att bygga "hemhögtalare" av fyra st fyrtolvlÄdor och ha tvÄ fullstackar i vardagsrummet, med en basförstÀrkare som sub...

...men det fick jag inte heller 😐

/Johan

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Musik pĂ„ riktigt hög volym (11) Ă€r en riktig kick. Förr i vĂ€rlden jobbade jag med PA-ljud Ă„ dĂ„ och dĂ„ nĂ€r man var pĂ„ lagret passade jag pĂ„ att gasa pĂ„ rejĂ€lt... Att köra favoritplattan sĂ„ högt som man bara vĂ„gar i ett vĂ€l-ljudande system Ă„ sen sĂ€tta sig lutad mot en dubbel 18" sĂ„ att inĂ€lvorna skakar...SÅ GÖTT men aningen sjukt antar jag 😳

(antagligen inget öronlÀkaren rekommenderar, men det Àr nog inte det dummaste jag gjort. NÀr man var yngre hade vi en Äterkommande tÀvling i replokalen, vem som kunde hÄlla huvudet lÀngst tid i vÄrt gigantiska HH 2"horn eller vem som kunde ha högst volym pÄ en megafons larmsignal riktad mot örat...)

Redigerat av rsound
Postat (redigerat)

NÀr man var yngre hade vi en Äterkommande tÀvling i replokalen, vem som kunde hÄlla huvudet lÀngst tid i vÄrt gigantiska HH 2"horn eller vem som kunde ha högst volym pÄ en megafons larmsignal riktad mot örat...

😳 Smart... Den som vann blev utnĂ€mnd till regerande byfĂ„ne dĂ„ eller?

Redigerat av MrBluesman
Postat

😳 Smart... Den som vann blev utnĂ€mnd till regerande byfĂ„ne dĂ„ eller?

😄 Man vann Ă€ra och respekt? Jag vet inte varför vi ens kom pĂ„ iden men nĂ€r man var yngre tonĂ„ring och precis köpt sitt första större PA sĂ„ mĂ„ste det ju hĂ„rdtestas. MegafontĂ€vligen var ett festival infall. Har alltid haft god förmĂ„ga att tĂ„la dB sĂ„ jag brukade vinna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.