Andorbolt Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Hej! Jag funderar pĂ„ att köpa Complete composers collection frĂ„n East West Quantum Leap (nĂ„gra som kĂ€nner till deras grejer? http://www.soundsonline.com/Complete-Composers-Collection). Har en bĂ€rbar dator, men den Ă€r för klen för ljuden som kommer med (har 6 GB, man ska helst ha 16 typ..) Ăr det nĂ„gon som har nĂ„t av deras program som vill dela med sig lite erfaranhet? Funkar sĂ„dana hĂ€r program bĂ€st pĂ„ Mac eller PC? Tack /Andreas
pressrec Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Nu tĂ€nder du en eld som bör hĂ„llas slĂ€ckt... đ 2
rsound Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Nu tĂ€nder du en eld som bör hĂ„llas slĂ€ckt... đ đ
stratsvante Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Började skriva ett riktigt svar med massa för och nackdelar men jag orkar inte, haru pengar för det, mac. Om man som mÄnga anser att det Àr dyrt lyxskit sÄ köp en pc. oavsett sÄ kommer troligtvis bÄda funka. Men vad menar du att du bara har 6 gb? I ram eller hÄrddiskutrymme?
Nystrom Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Började skriva ett riktigt svar med massa för och nackdelar men jag orkar inte, haru pengar för det, mac. Om man som mÄnga anser att det Àr dyrt lyxskit sÄ köp en pc. oavsett sÄ kommer troligtvis bÄda funka. Men vad menar du att du bara har 6 gb? I ram eller hÄrddiskutrymme? Hur fÄr man tag i en bÀrbar datorn med 6gb HDD idag? SnÀlla visa mig!
KillwithSkill Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Hur fĂ„r man tag i en bĂ€rbar datorn med 6gb HDD idag? SnĂ€lla visa mig! Ja det lĂ€r vara svĂ„rt. Man jag tycker trĂ„den hĂ€r för lite info för att kunna svara pĂ„ frĂ„gan. 6-16 GB vadĂ„? đ Naturligtvis sĂ„ Ă€r det minnet. Men jag orkade inte rota igenom deras sida för rekommenderade datorspecar. Och det finns det ju datorer som har. Mac eller PC Ă€r helt irrelevant i denna frĂ„gan! Redigerat 26 april 2011 av KillwithSkill
Claes Holmerup Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 EastWest's prylar fungerar ypperligt pÄ PC i alla fall - och det funkar sÀkert precis lika bra pÄ Mac, sÄ den delen av frÄgan Àr irrelevant. CCC levereras pÄ hÄrddisk, sÄ vid bestÀllning mÄste du vÀlja om det Àr till PC eller Mac det ska anvÀndas... Jag kör deras Play och ett antal av deras ljudbibliotek pÄ min dator, som kör 32-bit XP och har 4GB RAM (ca 3GB tillgÀngligt) - och det funkar fint, sÄ jag vet inte varifrÄn det dÀr med krav pÄ 16GB kommer ifrÄn...?
Linus Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 CCC levereras pÄ hÄrddisk, sÄ vid bestÀllning mÄste du vÀlja om det Àr till PC eller Mac det ska anvÀndas...Samtidigt, köper han/hon CCC pÄ en hÄrddisk hoppas jag att det görs en backup av hela disken till annan hÄrddisk. ...och som en följd av det kan han/hon byta plattform senare. Formatera om CCC-hÄrddisken i valfritt filsystem och ÄterstÀll innehÄllet frÄn backupdisken.
saverman Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Kul notis pĂ„ Macworld idag. http://blog.hunch.com/?p=45344 (Lite halv OT men kul. đ) Redigerat 26 april 2011 av saverman
Andorbolt Postat 28 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 28 april 2011 Hej! Jag gillar eld đ Okej okej, var lite otydlig dĂ€r sĂ„g jag, jag har 6 gb RAM alltsĂ„.. grejen Ă€r att jag har testat EWQLSO Gold edition och efter jag har gjort 2-3 spĂ„r av inspelning börjar det dundra med konstiga brusningar och oljud! Ingen aning vad det kommer ifrĂ„n eller vad det beror pĂ„. TĂ€nkte att det kunde vara ramminnet som var för klent. Cleas, har du Plantinum edition eller? Rekomenderat RAM Ă€r 16 gig tror jag. Haru laptop? Samtidigt, köper han/hon CCC pĂ„ en hĂ„rddisk hoppas jag att det görs en backup av hela disken till annan hĂ„rddisk. ...och som en följd av det kan han/hon byta plattform senare. Formatera om CCC-hĂ„rddisken i valfritt filsystem och Ă„terstĂ€ll innehĂ„llet frĂ„n backupdisken. Tror du verkligen det funkar? Jag menar, om man nu mĂ„ste vĂ€lja Mac eller Pc pĂ„ sidan, att man dĂ„ kan byta plattform sĂ„ enkelt bara?
Freddy Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 EW-grejerna funkar inte alls pĂ„ PC. SĂ„ köp Mac för guds skull! đ
0sk4rb Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 http://blog.hunch.com/?p=45344 DÀr har ni en hel vÀgg med statistisk om hur folk som anvÀnder sig av Mac/PC Àr, ha ha.
Claes Holmerup Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Okej okej, var lite otydlig dÀr sÄg jag, jag har 6 gb RAM alltsÄ.. grejen Àr att jag har testat EWQLSO Gold edition och efter jag har gjort 2-3 spÄr av inspelning börjar det dundra med konstiga brusningar och oljud! Ingen aning vad det kommer ifrÄn eller vad det beror pÄ. TÀnkte att det kunde vara ramminnet som var för klent. Det kan vara att du kör med för lÄg latency för det antal röster du försöker köra samtidigt... Testa att höja latency och se om det blir bÀttre. Cleas, har du Plantinum edition eller? Rekomenderat RAM Àr 16 gig tror jag. Haru laptop? StationÀr PC - och jag kör med Gold Plus (inte Platinum alltsÄ), Hollywood Strings, Pianos, Goliath, RA och nÄgra till. Tror du verkligen det funkar? Jag menar, om man nu mÄste vÀlja Mac eller Pc pÄ sidan, att man dÄ kan byta plattform sÄ enkelt bara? Det Àr sÄ enkelt. Enda anledningen till att man mÄste vÀlja, Àr att hÄrddisken som levereras ska vara formaterad för rÀtt plattform, sÄ att den kommer att vara lÀsbar. Det Àr samma innehÄll till PC och Mac.
Andorbolt Postat 28 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 28 april 2011 Det kan vara att du kör med för lĂ„g latency för det antal röster du försöker köra samtidigt... Testa att höja latency och se om det blir bĂ€ttre. Testade att dra upp den men det gjorde ingen större skillnad. Det blir ju ett helvete Ă„ spela in nĂ€r ljuden kommer en halv sekund efter anslaget. Ăr det ljudkort som fixar sĂ„nt? Har just nu ett M-Audio Micro USB kort som Ă€r rĂ€tt litet. Men Ă€ndĂ„.. sjukt irriterande med brus och brak! StationĂ€r PC - och jag kör med Gold Plus (inte Platinum alltsĂ„), Hollywood Strings, Pianos, Goliath, RA och nĂ„gra till. Köpte du dina grejer frĂ„n soundsonline.com eller? Kan man lita pĂ„ den sidan? Verkar lite skumt att man fĂ„r 75% rabatt pĂ„ CCC. Det Ă€r sĂ„ enkelt. Enda anledningen till att man mĂ„ste vĂ€lja, Ă€r att hĂ„rddisken som levereras ska vara formaterad för rĂ€tt plattform, sĂ„ att den kommer att vara lĂ€sbar. Det Ă€r samma innehĂ„ll till PC och Mac. AlltsĂ„, om jag installerar programmen pĂ„ min Pc och vill senare byta till Mac Ă€r det bara att formatera om hĂ„rdisken? Backup-disken dĂ„. Har aldrig gjort det förut. LĂ„ter ju som att man tar bort allting pĂ„ den och gör den som ny igen. Eller?
Linus Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 AlltsÄ, om jag installerar programmen pÄ min Pc och vill senare byta till Mac Àr det bara att formatera om hÄrdisken?SÄ lÀnge du har en verifierad felfri backup att ÄterstÀlla innehÄllet ifrÄn. Backup-disken dÄ.NÀ, varför formatera/kasta bort backupen?
Claes Holmerup Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Testade att dra upp den men det gjorde ingen större skillnad. Det blir ju ett helvete Ă„ spela in nĂ€r ljuden kommer en halv sekund efter anslaget. Ăr det ljudkort som fixar sĂ„nt? Har just nu ett M-Audio Micro USB kort som Ă€r rĂ€tt litet. Men Ă€ndĂ„.. sjukt irriterande med brus och brak! Det hĂ€nger delvis pĂ„ drivrutinerna till ljudkortet, men frĂ€mst pĂ„ datorns prestanda. Sedan ger ett USB-ljudkort normalt inte lika bra prestanda som Firewire - och absolut inte lika bra som PCI/PCIe. Har du flera andra prylar inkopplade pĂ„ USB ocksĂ„, sĂ„ delar de ocksĂ„ pĂ„ bandbredden och kan slöa ner det hela, sĂ„ det Ă€r inte helt lĂ€tt att avgöra i alla lĂ€gen... Köpte du dina grejer frĂ„n soundsonline.com eller? Kan man lita pĂ„ den sidan? Verkar lite skumt att man fĂ„r 75% rabatt pĂ„ CCC. Jag Ă€r Ă F för EastWest, sĂ„ jag fĂ„r dem dĂ€rifrĂ„n och vet att de Ă€r att lita pĂ„. đ De har den sortens "galna" dealar dĂ„ och dĂ„, sĂ„ det Ă€r inga problem. AlltsĂ„, om jag installerar programmen pĂ„ min Pc och vill senare byta till Mac Ă€r det bara att formatera om hĂ„rdisken? Backup-disken dĂ„. Har aldrig gjort det förut. LĂ„ter ju som att man tar bort allting pĂ„ den och gör den som ny igen. Eller? Vill du vara helt bombsĂ€ker, sĂ„ kan du behĂ„lla den ursprungliga disken och köra över backupen (som du har gjort till en extern disk nĂ€r du fick leveransen), kör du över till en ny disk sedan. HĂ„rddiskar Ă€r billiga nu för tiden. đ
Andorbolt Postat 28 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 28 april 2011 Det hĂ€nger delvis pĂ„ drivrutinerna till ljudkortet, men frĂ€mst pĂ„ datorns prestanda.Sedan ger ett USB-ljudkort normalt inte lika bra prestanda som Firewire - och absolut inte lika bra som PCI/PCIe. Har du flera andra prylar inkopplade pĂ„ USB ocksĂ„, sĂ„ delar de ocksĂ„ pĂ„ bandbredden och kan slöa ner det hela, sĂ„ det Ă€r inte helt lĂ€tt att avgöra i alla lĂ€gen... Okej! Shit, allt som du sa saknar jag đ och jag hade flera olika USB-prylar inkopplade. Datorn Ă€r en i5, med 2,2 Intel Core. Jag Ă€r Ă F för EastWest, sĂ„ jag fĂ„r dem dĂ€rifrĂ„n och vet att de Ă€r att lita pĂ„. De har den sortens "galna" dealar dĂ„ och dĂ„, sĂ„ det Ă€r inga problem. FörlĂ„t, jag förstod inte "Ă F" men jag antar att det var nĂ„got positivt đ Okej, om du sĂ€ger det sĂ„. Jag kĂ€nner bara att jag mĂ„ste slĂ„ till nu, priset Ă€r ju helt sanslöst. Lite stressigt nĂ€r det gĂ„r ut den 30:e! Vill du vara helt bombsĂ€ker, sĂ„ kan du behĂ„lla den ursprungliga disken och köra över backupen (som du har gjort till en extern disk nĂ€r du fick leveransen), kör du över till en ny disk sedan. HĂ„rddiskar Ă€r billiga nu för tiden. Erhm.. sĂ„atte.. jag kan föra över orginalprogrammet, ljuden till en annan hĂ„rddisk för att sedan installera dem pĂ„ en annan Mac, eller viseversa?
Claes Holmerup Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Okej! Shit, allt som du sa saknar jag đ och jag hade flera olika USB-prylar inkopplade. Datorn Ă€r en i5, med 2,2 Intel Core. En i5 ska kunna rĂ€cka till ganska bra, tycker jag - men koppla bort allt du kan frĂ„n USB - och försök hitta vilka USB-portar som gĂ„r till samma controller, sĂ„ att en controller enbart tar ljudkortet, om möjligt. Kolla förresten gĂ€rna datorns DPC latency, som Ă€r nĂ„got som kan stĂ€lla till trassel i musikburkar: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml FörlĂ„t, jag förstod inte "Ă F" men jag antar att det var nĂ„got positivt đ Okej, om du sĂ€ger det sĂ„. Jag kĂ€nner bara att jag mĂ„ste slĂ„ till nu, priset Ă€r ju helt sanslöst. Lite stressigt nĂ€r det gĂ„r ut den 30:e! Ă F=Ă terförsĂ€ljare... đ Erhm.. sĂ„atte.. jag kan föra över orginalprogrammet, ljuden till en annan hĂ„rddisk för att sedan installera dem pĂ„ en annan Mac, eller viseversa? JĂ€pp! LjudinnehĂ„llet Ă€r det ingen skillnad pĂ„. Du kan dĂ€remot inte ha dem körbara pĂ„ tvĂ„ maskiner, eftersom de krĂ€ver att licenserna finns i din iLok.
stratsvante Postat 28 april 2011 Postat 28 april 2011 Hur fĂ„r man tag i en bĂ€rbar datorn med 6gb HDD idag? SnĂ€lla visa mig! 6 gb ledigt pĂ„ hĂ„rddisken gĂ„r ju, det var vĂ€l det jag menade đ
Andorbolt Postat 28 april 2011 TrÄdstartare Postat 28 april 2011 En i5 ska kunna rÀcka till ganska bra, tycker jag - men koppla bort allt du kan frÄn USB - och försök hitta vilka USB-portar som gÄr till samma controller, sÄ att en controller enbart tar ljudkortet, om möjligt. Kolla förresten gÀrna datorns DPC latency, som Àr nÄgot som kan stÀlla till trassel i musikburkar: http://www.thesycon....ncy_check.shtml Men guud, tack sÄ himla mycket för den lÀnken! Jag testade den och den gör upprepande utslag (röda), högsta pÄ ca 13000. Det hÀr mÄste ju vara orsaken till braken och oljuden! Ska försöka fixa det hÀr nu med mitt utomordentliga tekniksinne! NAT! Men det Àr vÀl nÄn drivrutin som ska inaktiveras lÀser jag hÀr.. Tack! Jag tror jag har problemet pÄ spÄret nu! SnÀlla snÀlla snÀlla...
Andorbolt Postat 28 april 2011 TrÄdstartare Postat 28 april 2011 Dock verkar det som att de röda utslagen kommer med typ 15 sekunders mellanrum, och nÀr jag pillar med ljuden i Cubase sÄ Àr det olika hela tiden.. hmm
Andorbolt Postat 28 april 2011 TrÄdstartare Postat 28 april 2011 (redigerat) Jo, de röda utslagen slutade upp med sina utfall efter jag inaktiverade mitt trÄdlösa nÀtverkskort. Och direkt nÀr jag aktiverade det igen gick gick det röda upp i taket, 50000 typ! NÀr jag spelar nu sÄ blir det inget brak eller brus(Àn), nu Àr det bara massa poppande smÄ ljud istÀllet... blir galen! NÄn idé? Redigerat 29 april 2011 av Andorbolt
Andorbolt Postat 24 maj 2011 TrÄdstartare Postat 24 maj 2011 Samtidigt, köper han/hon CCC pÄ en hÄrddisk hoppas jag att det görs en backup av hela disken till annan hÄrddisk. ...och som en följd av det kan han/hon byta plattform senare. Formatera om CCC-hÄrddisken i valfritt filsystem och ÄterstÀll innehÄllet frÄn backupdisken. MÄste bara fÄ detta klart för mig, fÄr inte i det i skallen: NÀr jag har gjort en backup pÄ ljuden (helt enkelt kopierat ljuden?), installerat grejerna pÄ Pc:n klart Ä fint bla bla bla och kör med dem ett tag. Sen fÄr jag en ny Macdator och vill flytta över ljuden dit. Vad gör jag nu? Tar jag ut CCC-disken frÄn Pc:n och kopplar in den i Macen, för att sedan formatera om den till ett Mac-format (hur man nu gör det...). Och med formatera betyder alltsÄ att man raderar allt och alla pÄ disken? vad hÀnder sen? För jag nu över backuphÄrdiskens ljud till Macen eller eller CCC-hÄrdisken? Och frÄn vilken plattform? Hoppas du fattar vad jag skriver, för det Àr knappt sÄ jag fattar sjÀlv... Tack pÄ förhand! /Andreas
henk2055 Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Kul notis pĂ„ Macworld idag. http://blog.hunch.com/?p=45344 (Lite halv OT men kul. đ) haha! DĂ„ e det ju PC som gĂ€ller: "69% of PC people would rather ride a Harley than a Vespa".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.