Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har en helix Floor som skall vara superbra men jag har svårt att få till det så jag är nöjd. jag är gitarrljud-puritan och är noga med hur det låter. Vissa hör man fått till riktigt bra ljud men för att få till det hyggligt behöver jag skruva lågpass-filtret ända ner till 4-5 kzh. Börjar inse att ljudet som kommer från modelern bara är halva sanningen och att det behövs lite trixande även i mixen för att få till ett riktigt bra gitarrljud. Live i en rörförstärkare tycker jag det å andra sidan superenkelt att få till ett bra ljud i min repstärkare Peavey 30 Classic och livestärken Fender SuperSonoc 60w head. Fett, punchigt och rikt på övertoner. Helixen funkar dessutom utmärkt att ha som pedalbord om jag kör 4-kabelmetoden. Alltså inte fel på gitarr eller mitt sätt att hantera gitarrljud. Har spelat länge... 

Min huvudgitarr är en Blade RH4 med inbyggd VSC (aktiv preamp/EQ). Kan preampen skapa problem när jag använder min Helix till mitt Audient ID44 och sedan in i Studio One pro 7.

En video eller serie jag hade uppskattat stort är att gå igenom hela kedjan från gitarren - till en färdig stem i DAW med en förstklassig ton. Clean typ John Mayer och overdrive typ Bon Jovi, Keith Scott (bryan Adams) osv. Det hade väckt mitt intresse och kanske knuffat mig över puckeln så jag tycker det är roligt att spela in gitarr som är mitt huvudinstrument 🙂

@Studio.se

Annons
Posted (edited)

Hm, undrar om jag inte just löste problemet med gitarr-inspelningen. Fokuserade på inställningen på min helix och inte hur jag spelar och patchen är inte finjusterad. 

Jag hade satt XLR-out på mic istället för Line vilket gjorde att det lät och kändes onaturligt att spela på gitarren. På några minuter fick jag fram detta soundet vilket känns som en bra start. 🙂

1. Justerade till Line på XLR-out i Helix Floor. (det stod på Mic)
  2. Kollade alla nivåer i Helix in/out
  3. Kollade nivån i mjukvarumixern i Audient ID44 ljudkort
  4. Till nivåerna inne i Studio One Pro 7.
  5. Lade till en channelstrip Brainworks Amek 200 och gjorde slutjustering
  6. Lade på lite eko och rumsljud (Open Air - studio).

Tror jag kan leva med detta ljudet och komma tycka det är kul att spela in lite gitarrpålägg via min Helix. 😉 hålla mig runt -12db i hela kedjan. Ska kolla runt lite om det är det rätta sättet.

(Tillägg) har spela en stund nu efter jag även ändrade till mono i Studio One och använde enbart XLR L/Mono, nu upplever jag faktiskt som att även IR-profilerna kom bättre till liv. Äntligen hoppas jag att det är 100 % löst och Helixen blir använd även i hemmastudion o inte bara live. Jag har letat på nätet flera gånger och har inte sett en guide för dummies (otålig kanske är bättre) som har med dessa parametrar. Nu känns det bra mycket roligare att spela gitarr i DAW. 🙂 

Edited by Stonefunk
Ett ord för mycket