Jump to content
Annons

Övertoner respektive Grundtoner?


joakimludvig

Recommended Posts

Annons

"Låtinspelning med digitala verktyg"? 😛

Övertoner är heltalsmultiplar av grundtonen. T ex ett A med frekvensen 440Hz har första överton vid 880Hz, nästa vid 1320Hz osv osv. Eller ett E med frekvensen 660Hz har första överton vid 1320Hz, nästa vid 1980Hz osv osv... Om man sen ska överföra detta till intervaller så är ju 880Hz en oktav högre än 440Hz. 1320Hz är dock en kvint högre än 880Hz, inte oktav.

Men om detta är svaret de är ute efter vet jag inte.

Om jag är helt ute och cyklar så sätt en käpp i hjulet och slå vett i min skalle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja det är precis den kursen jag läser! Håller på att slutföra alla projekt, så detta är min sista del tillsammans med etapp 7, den sista. Har lite problem med denna fråga och några till så tänkte ta hjälp av folk som vet och kan förklara. Är lättare att förstå har jag kommit fram till de senaste dagarna! 🙂

Så som jag uppfattade det hela är att Grundton i förhållande till överton är i regel i förhållande 1:2, är det det du skrev också kanske, fast med andra ord 🙂?!

Oavsett, tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

I länken fanns tonerna utritade.

Dock med C som grundton, sådär 65 Hertz om jag minns rätt.

1 x frevensen = C

2 x frekvensen = C en oktav upp

3 x frekvensen = G (alltså en kvint)

4 x frekvensen = C

5 x frekvensen = E (alltså en ters)

6 x frekvensen = G (alltså en kvint)

7 x frekvensen = Bb, dock rejält låt

ock så vidare.

Spelare man trumpet så känner man igen att man kan spela C, G, C, E, G ... och så vidare genom att bara ändra läpparnas spänning.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även dela in övertoner i jämna och ojämna övertoner (harmoniska eller oharmoniska).

Om vi utgår från 100Hz är de jämna övertonerna:

200Hz

400Hz

800Hz

1600Hz

3200Hz

osv..

Och de ojämna:

300Hz

500Hz

600Hz

700Hz

900Hz

1000Hz

osv..

Dvs alla andra multiplar än de jämna.

----

Om man distar en sinusvåg får man fram övertoner. Består spektrumet främst av jämna övertoner upplevs distorsionen "varm".. "rörkaraktär". Och om de ojämna tonerna är starka upplevs distorsionen som rå och hård, kanske rent av omusikalisk. Distande transistorer har en benägenhet att ge ifrån sig ojämna övertoner.

När man mäter distorsion i t. ex. ett högtalarelement, eller någon annan audio-relaterad pryl, brukar man främst ange två sorters distorsion - nämligen "second harmonic", och "third harmonic". Secon harmonic anges för att det oftast är den övertonen som är högst i amplitud. Tredje övertonen nämns för att det är den starkaste ojämna övertonen, och det är även den övertonen de flesta märker av tydligast. De två värdena ger även en fingervisning om hur fördelningen mellan jämna och ojämna övertoner är för en viss ljudkälla. Just tredje övertonen är speciellt intressant eftersom det är den man oftast tröttnar på att lyssna på när man sitter och mixar t. ex. Hjärnan lägger lättare märke till udda övertoner.

Fick du ordning på det? Jag tänker mig alltid övertoner som oktaver endast. Alltså dubbla antalet Hz. Jag förstår inte snacket om kvinterna. Har 440Hz överton vid 1320Hz? 😲

Då har du förstått hälften, som du ser ovan! 🙂 De jämna övertonerna utgör oktaverna. En kvint blir det för att skillnaden mellan andra och tredje harmoniska tonen inte är en full oktav, utan utgör en ojämn överton (ex: 100, 200, 300). Hade det stått 400 istället hade det vart en oktav. Nu blir det en "halv oktav" (frekvensmässigt) = en kvint (nära nog).

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ska vi se om jag kan sammanfatta detta då…

Grundtonerna ligger på olika frekvenser, ex. A - 440 Hz etc. och är alltid i förhållandet 1:2. Så den första övertonen i A skulle alltså på 880 Hz och sedan fortsätter det så..? 3e övertonen räknas kallas då kvint väl? Vad kallas fjärde övertonen sedan?

Dock är jag inte riktigt med på vad jag själv ställde för fråga. **Vilka intervaller representerar övertonerna i förhållande till grundtonerna?

Innebär det helt enkelt att grundtonerna gentemot övertonerna har intervaller 1:2 alltid, eller?

Det där med kvinten varierar antar jag beroende på vilket grundton du utgår i från, eller? A, ligger kvintens frekvens på 3e övertonen (1320 Hz), medan i C ligger den på 4e övertonen. Är detta korrekt uppfattat?

Eller är det alltid 3e övertonen/kvinten som uppfattas jobbig..?

En oktav är från ex. C till C?

Jag blev lite förvirrad av mig själv nu kände jag. Vad exakt innebär intervallerna? Jag vet inte riktigt hur jag ska besvara en sådan fråga som jag skrev ovan *". Hittar inga ord förutom de jag skrev ovan och vet ännu inte om det är korrekt. Rätta mig gärna!

Tacksam för alla svar än så länge, dock hoppas jag än på några mer så jag får helt och hållet rätsida på det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtonerna ligger på olika frekvenser, ex. A - 440 Hz etc. och är alltid i förhållandet 1:2. Så den första övertonen i A skulle alltså på 880 Hz och sedan fortsätter det så..? 3e övertonen räknas kallas då kvint väl? Vad kallas fjärde övertonen sedan?

Denna tabellen visar rätt bra hur tonerna hänger ihop oktavmässigt: http://www.techlib.com/reference/musical_note_frequencies.htm

Jag vet inte va du menar med förhållandet 1:2. Men helt korrekt att man utgår ifrån grundtonen, som kan ha vilken frekvens som helst. ALLA harmoniska toner som bildas ovanpå grundtonen, jämna som ojämna, är sedan multiplar av grundfrekvensen. Man kan alltså gånga grundfrekvensen med 1, 2, 3.. 5000.. och upp till oändlighet. Så förhållandet kan alltså vara allt från 1:2, och upp till 1:∞, mellan grundton och överton. Dock bara heltal!

En bra bild på grundton med övertoner, och varför multiplarna måste vara heltal: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Overtone.jpg/300px-Overtone.jpg

Egentligen kallas inte tredje övertonen kvint. Den kallas bara tredje övertonen. Varför kvint drogs upp här i tråden är för att frekvensen hos den tredje övertonen i princip sammanfaller med frekvensen hos kvinten i tonskalan.

Kvint: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvint

Det där med kvinten varierar antar jag beroende på vilket grundton du utgår i från, eller? A, ligger kvintens frekvens på 3e övertonen (1320 Hz), medan i C ligger den på 4e övertonen. Är detta korrekt uppfattat?

Eller är det alltid 3e övertonen/kvinten som uppfattas jobbig..?

Kvinten är alltid 5:e heltonen i skalan. Så kvinten förändras aldrig, utan ligger alltid nära 3:e övertonen.

Vi måste dela på kvint och överton. En kvint kan låta helt underbart, medans den 3:e övertonen kan uppfattas som jobbig! 😄

En oktav är från ex. C till C?

Korrekt. Man kan säga att det är ett varv. Sen är man tillbaks på startpunkten, fast en våning upp så att säga. Västerländska tonskalan består av 12 halvtoner och de utgör en oktav.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Man kan även dela in övertoner i jämna och ojämna övertoner (harmoniska eller oharmoniska).

Om vi utgår från 100Hz är de jämna övertonerna:

200Hz

400Hz

800Hz

1600Hz

3200Hz

osv..

Visserligen gammal tråd nu 2013 men nu när jag håller på med övertoner måste jag kolla. Har du inte förväxlat begreppen? Har läst på flera ställen t ex.

"Harmonics are not to be mistaken, which they unfortunately often are, with overtones as even harmonics are uneven overtones"

Harnonic nr1 är roten och Harmonic nr2 är overtone nr1

I ditt fall verkar du tänka dig 100Hz som grundtonen (roten)

då är 200Hz första övertonen och altså udda överton (du skriver jämn). Har jag missat något? Det har trots allt betydelse då många pratar om harmonic och övertoner udda eller jämna då det gäller saturation plugins etc.

Dessutom ser jag nu av mönstret du skriver att du tror att det bara existerar övertoner som oktaver, det är nog inte riktigt rätt..

(Undrar om det blir någon feedback på detta?)

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, instämmer ^^

Dessutom är intervallens matematiska förhållanden olika beroende på vilken temperatur man tittar på. Den västerländska grundläggande är ju den rent matematiska pytagoreanska stämningen, där intervall är kvintbaserade delförhållanden av gruntonen. Oktaven är 1:2, kvinten är 3:2, kvarten 4:3, osv.

Men vi kör ju inte med det idag, för med pytagoras idé går det bara att spela rent i 1 skala. Vi kör ju med pytagorieanskt komma, där varje oktav innehåller en enharmonisk förskjutning, för att det ska bli möjligt med liksvävande stämning av instrument.

Så i vår användning är oktaven 1:2, kvinten 1:1,4983, kvarten 1:1,3348 osv. Men grundidén är densamma som "ren"- eller pytagoreansk stämning ändå. Tur det, så man slipper tänka i fnörton decimaler o shit.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Visserligen gammal tråd nu 2013 men nu när jag håller på med övertoner måste jag kolla. Har du inte förväxlat begreppen? Har läst på flera ställen t ex.

"Harmonics are not to be mistaken, which they unfortunately often are, with overtones as even harmonics are uneven overtones"

Harnonic nr1 är roten och Harmonic nr2 är overtone nr1

I ditt fall verkar du tänka dig 100Hz som grundtonen (roten)

då är 200Hz första övertonen och altså udda överton (du skriver jämn). Har jag missat något? Det har trots allt betydelse då många pratar om harmonic och övertoner udda eller jämna då det gäller saturation plugins etc.

Dessutom ser jag nu av mönstret du skriver att du tror att det bara existerar övertoner som oktaver, det är nog inte riktigt rätt..

(Undrar om det blir någon feedback på detta?)

Du har helt rätt i att jag växlat på flera begrepp. Det som menas med inlägg #6 kan lättare tolkas om man byter ut "harmoniska" mot "jämna", samt byter ut "oharmoniska" mot "udda". Det som åsyftades var med andra ord jämna samt ojämna övertoner. Man har en grundton (fundamental frekvens) samt jämna och ojämna övertoner. I texten sker sedan sporadiska växlingar mellan begreppen harmonics och övertoner, som om de vore samma sak.

Gällande det fetmarkerade: Det har du också rätt i. Det är tokigt. De ojämna övertonerna vid en fundamental frekvens på 100 hz är ju 200, 400, 600, 800 etc. medan de jämna är 300, 500, 700, 900 etc. Som du säger behöver de inte vara oktaver.

I sällsynta fall får man skämmas när man hittar ett inlägg av sig själv i så låg kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...