pxm Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 Håller på att lära mig en låt inför en spelning men när jag kommit till slutet kan jag den fortfarande inte från början. Blir tvungen att sitta med notbladet (..och jag läser inte noter annars.. så....)hela tiden..... Läste att det var någon som hade något bra knep han såldae för dyra pengar att minnas 1000 låtar eller nåt sånt...... Undrar om det är någon här på¨forumet som har något bra tips gratis liksom för jag behöver hjälp här nu!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 Träning är det som gäller. Öva öva öva öva öva ..och så öva till du blir så himla less på skiten så att du kan spela den när du sover. Det brukar jag göra. 😱 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 Ja repetitiv inlärning är det som gäller. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 Det är inte så svårt som det verkar. Ett hett tips är att notbladet kommer att få det att kännas ännu svårare än det egentligen är! Använd det så lite som möjligt. Ingen musiker (möjligen toppskiktet bland konsertpianister, om ens de) spelar exakt vad som står på notbladet. Det handlar mest om att skaffa sig en "bild" av hur det ska låta. Jag läser noter och skriver noter obehindrat, men de är inte roliga att ha att göra med när man ska lära sig en låt. Så fort jag börjar "få grepp" om melodin lägger jag bort noterna. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 Noter? Är det vad som står längst ned på en sida, med lite mindre textstorlek? 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 Noter? Är det vad som står längst ned på en sida, med lite mindre textstorlek? 😲 Nja, det är fotnoter, men såna kan man bara spela på en kyrkorgel. Pxm syftade på såna där bläckplumpar med skaft och flaggor. Har den inget skaft hinner du gå och ta en fika medan du spelar den tonen. Har den däremot två flaggor ska det gå in i skogen snabbt, så då gäller det att du hänger med! Kom även ihåg att om det står tre kors efter klaven i början av notsystemet så betyder det att du inte ska spela den låten, för då är det någon himla britpop som inte har varit inne sedan 90-talet. Om man har oturen att ramla på en låt som börjar med en sopranklav betyder det att man kommer att ramla av pianopallen åt höger, alternativt att man måste kastrera sig. Det är svårt med musik, men det är inte meningen att det ska vara lätt 😲 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 18 april 2011 Dela Postat 18 april 2011 ... jo jag vet... men sedan finns det ju så mycket konstigt också, som en del udda "ghost notes" som jag såg i en gitarrbok. Det var en artist som hade rätt många ghost notes och de tecknades inte på samma sätt inbördes heller och de tecknades inte på samma sätt som ghost notes annars brukar tecknas. Det verkade som om man hade försökt att täcka in ALLT som utförs i de låtarnas notskrifter. Men korrigera mig om jag har fel, men... är det inte så att ALLT som en musiker framför, vad gäller anslag, hastighet, pauser m.m. kan inte nedtecknas till 100% i ett notsystem - det skulle inte bli överskådligt och en del information finns det inte ens tecken för? Är det inte då som tolkningen kommer in i bilden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.