Jump to content
Annons

Kräks snart av alla mick trådar


Chris_Kadaver (oregistrerad)

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Precis som alla andra musikstudio nybörjare här inne behöver jag en ny mick. Sitter för tillfället på en SM58 och en pissbillig phonic mixer och m-audio delta 2496 ljudkort. Mitt musikrum är helt värdelöst egentligen. Spånskiveväggar och hårt trägolv. (Som att sitta i en högtalare ungefär). Kan inte få ett naturligt ljud med SM58an, så den använder jag mig inte av för tillfället. Använder istället micken på min webcam som har på tok för hög input även på lägsta inställningen... men faktum är att den ger en naturligare ljudåtergivning trots den yberlåga ljudkvaliteten. Så det senaste året har jag bara spelat in saker för att komma ihåg dem. Sitter säkert på 5000 påbörjade låtar, men ingenting färdigproducerat.

Nu till min fråga: Har någon tips på var jag ska börja? Jag prioriterar musikalitet framför kvalitet, så har inga stora krav på att inspelningarna ska låta som torra studioproduktioner, för jag har inget tålamod att sitta att pilla allt för mycket i efterhand då det tar död på det kreativa flowet. Vill att det ska vara så enkelt som möjligt, dock lite mer valmöjligheter än vad man har med en porta. Som alla skriver är rösten unik så det är svårt att rekommendera en mick... Men har ni tips på var man kan pröva olika mickar? Ni får ursäkta det långa inlägget men blir frustrerad över att man inte kommer någon vart här i livet för det finns för många valmöjligheter och för lite kunskap för att tillgodogöra sig all info. >.<

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akustiken gör stor skillnad. Börja med att fixa ett sånghörn, i stil med det som beskrivs i min akustik-artikel i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#S.C3.A5ngb.C3.A5set .

För att få lite hum om vad som kan skilja mellan olika mickar, så kan du hämta smakprov på ett antal populära modeller från min testsite. Inspelningarna där ska du förstås ta med en nypa salt, eftersom de är gjorda med mina ljudkällor, i mitt rum och med min idé om hur det ska vara uppställt med tanke på avstånd, vinklar etc - men allt är inspelat under samma förutsättningar i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha det väldigt enkelt kan jag rekommendera någon av dessa. Vet inte vilka som är bra 😕 Jättelätt att spela in med rimlig kvalitet, och sen kan du överföra allt till datorn och mixa, om det behövs.

Detta är ju visserligen en portalösning, men jag tror det är lätt att bara sätta sig ner och spela in med en sådan. Och Claes, jag tror inte att han söker en sådan kvalitet. Rätta mig om jag har fel, trådskapare

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som alla andra musikstudio nybörjare här inne behöver jag en ny mick. Sitter för tillfället på en SM58 .....

Du har ju en ok dynamisk i SM58:an köp en ok kondensatormic och du har allt du behöver.

Kolla på en runt 1000-2000 så har de en helt ok mic för dina behov...

köp å rocka :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle utan tvekan följa Claes råd här, med en ganska enkel akustikfix (sånghörn) kommer inspelningen troligen bli bättre = mindre jobb senare. Du kan alltid enkelt slänga på ett reverb eller delay när du vill ha ett rum i ett senare skede. Jag skulle personligen inte gå på överståendes råd om att köpa en liten digitalporta om jag ändå bara spelar in hemma och har tillgång till riktiga mikrofoner. SM58 är en ok mick och det kan vara så enkelt att det handlar om mikrofonteknik. Kika runt på Claes testsite tills du hittar ett micksound du gillar, sedan går du ner till närmsta butik och ber att få prova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori är ju att det är med SM58:an du får det naturliga ljudet, men att det låter skit i rummet och att det är det den reproducear, medan den billigare mikrofonen plockar upp ljudet på ett onaturligt sätt som i detta fallet låter bra. Som sagt, sånghörna och/eller reflection filter. Sedan kan du börja lita lite mer på att det är mikrofonens karaktär du hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...