Jump to content
Annons

Spela in elgitarr och använda som bas


peterweden

Recommended Posts

Hej

Jag behöver ett basspår och en gitarrist sa att han kunde spela in basspåret men han har bara en elgitarr. Han hävdade dock att det skulle gå bra att spela basspåret med gitarren och att man fixar resten med effekter vid mixningen.

Vad tror ni? Vilken sorts plug använder man i så fall?

Mvh

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet är att det brukar höras väldigt tydligt om något har pitchats upp eller ned, särskilt om det är så pass mycket som en hel oktav. Risken är tämligen stor att det kommer att låta som en nedpitchad gitarr istället för en bas. Ljud och musik är till för att experimenteras med, men jag är ganska säker på att du inte kommer att bli nöjd.

Har du inte tillgång till en riktig bas tror jag att det näst bästa alternativet är att använda en synth.

Om du ändå vill använda en elgitarr och försöka fejka en bas rekommenderar jag starkt att du lägger på en exciter, annars kommer det inte att finnas några övertoner kvar, och det kommer att låta väldigt onaturligt. Exciter är (enligt mig) närmast ett måste på ljud som man pitchat ned.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill spela brutal metal, typ Meshuggah, så kan det faktiskt bli riktigt bra med att spela in en distad elgitarr och pitcha ner. Kommer ju inte att låta som en bas, men kan funka för ändamålet.

När det gäller vanlig pop/rock skulle jag hellre be någon annan spela riktig bas. Om det inte går att lösa så testa det Rabieshund föreslog, kommer inte låta ultimat men till en demolåt så skulle det nog funka helt okej om man lägger ner tid på den i mixen. Testa även med en exciter som Jetblack sa.

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill spela brutal metal, typ Meshuggah, så kan det faktiskt bli riktigt bra med att spela in en distad elgitarr och pitcha ner. Kommer ju inte att låta som en bas, men kan funka för ändamålet.

När det gäller vanlig pop/rock skulle jag hellre be någon annan spela riktig bas. Om det inte går att lösa så testa det Rabieshund föreslog, kommer inte låta ultimat men till en demolåt så skulle det nog funka helt okej om man lägger ner tid på den i mixen. Testa även med en exciter som Jetblack sa.

Mvh Rasmus

I just det fallet så behöver du inte pitcha ned ens. Meshuggas bas lirar nämligen i samma oktav som gitarrerna. 😉

Jag har provat att pitcha ned gitarren och använda som bas några gånger. Det låter ju basigt men det låter inte riktigt som en bas. Skulle absolut inte rekomendera det till något annat än slaskinspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok låter som en synth är vägen att gå. Har ni några förslag på plug-ins där jag kan trigga via midi (kör cubase sx 3). En gång i tiden fanns ju virtual bassist har jag för mig. Boomstick bass kanske?

Mvh

Peter

Kolla upp Trilian!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok låter som en synth är vägen att gå. Har ni några förslag på plug-ins där jag kan trigga via midi (kör cubase sx 3). En gång i tiden fanns ju virtual bassist har jag för mig. Boomstick bass kanske?

Mvh

Peter

Be gitarristen låna en bas (gitarrister bör känna basister) och gör det rätt från början. Min erfarenhet säger att även en dålig bas blir roligare än en snyggt samplad dito. Dessutom går det snabbare. Bara fördelar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lirar bas. pm:a en länk (tex www.skickafilen.se) med din låt som mp3:a och skriv vilka akord det är (så går det fortare) så fixar jag ett bas spår. 🙂

Edit: kan inte lira funk, mesuggah metal men rock, pop, punk, hårdrock osv. är ok.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...