Jump to content
Annons

Inspelningsrum för trummor


chrisbackman

Recommended Posts

Hejsan!

Planerar att bygga ut våran befintliga replolal med ett "trumbås"

Har ingen som helst erfarenhet av akustik och studiobyggen förut.

Syftet med studion är mest för övning och analys av trummning, vill ändå kunna spela in en hyffsad demo.

Är nybörjare inom ämnet inspelning och har inga jättehöga krav på ljudkvalitet. Materialet ska i första hand spelas upp på internet.

Har sökt runt och läst dom flesta ämnen angående studiobyggen men hittar inte riktigt svaret på min fråga.

Trumrummet kommer bli välldigt litet, ca 4x3m. Är medveten om att man inte får till samma akustik som i en fullstor studio och har som sagt inte heller dom förväntningarna heller. Men hur optimerar man ett litet rum för inspelning av trummor? Trummorna kommer så klart att närmickas så jag antar att jag vill ha ett relativt "dött" rum? Dom flesta trådar tar upp hur man isolerar rummet för ljud utåt men det är inget problem för mig då jag inte berörs spec mycket av grannar. Frågan är hur man får till det så inspelningsvänligt som mäjligt inne i rummet??

/Mvh Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lokalen är ett garage med träväggar och betong golv.

Rummet byggs av träreglar isolering och gips och luftspalter så som man kan läsa om i många trådar.

Har försklt läst på så mycket som möjligt om akustik och vinklar och behandlings program osv men har svårt att se hur jag ska få till helheten i praktiken.

Men inredning? Trägo el eller matta? klädda tygväggar eller rena gipsväggar? Dämpnigar i tak?

Man tittar på bilder och allt verkar se helt olika ut. Tänkte att det kanske fanns en "basmall" for dumies att utgå ifrån

Rummet blir 4X3m och trummorna spelande mot fönster på den långa sidan och ev diagonala sidoväggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan starkt rekomendera att ta in en akustiker innan du startar bygget. Håller på för fullt att bygga ny studio och har haft besök av Mats Odemalm från Svanå.

Istället för att gissa och bygga om saker så får man chansen att lyckas på en gång.

Mats har gett mig massor av tips och råd. Så jag kan varmt rekomendera honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...