Jump to content
Annons

Hur spela in manskör på ca. 20 personer i ett stort Aulaliknande utrymme


ljudnörd

Recommended Posts

Hej!

Jag har blivit ombedd att spela in en manskör som är ca. 20 personer men jag är osäker på om jag har utrustningen för att hålla en tillräckligt hög kvalitét. Det ska vara blandade inspelningar av olika klassiska vår och julsånger till en cd-skiva de ska sälja under en konsert senare i år. Nu till min fråga, hur ska jag göra detta? Inspelningen kommer i så fall att ske i en stor "aula" vilken har en väldigt god akustik, möjligtvis lite för mycket naturligt reverb men det måste kunna lösas med mickplacering på något sätt.

Jag tänkte också höra om någon har något tips för att undvika fasfel och annat drygt skit.

Jag har tillgång till följande mikrofoner:

1 st Neumann tlm 103

2 st Line Audio CM3

1 st Shure sm7b

samt: 2 st H4-inspelningsmoduler på vilka man kan spela in två kanaler vardera. (de har även stereomickar som låter skit på sig)

+ 1 macbook med ett tvåkanals ljudkort

Tack på förhand! 😄

Redigerat av ljudnörd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om lokalen har en för lång efterlang (som du hintar om) så skulle jag nog spot-mica med kanske 3-4 man/mic men du ska givetvis även sätta upp ett stereopar, om inte annat bara för att ha en bra grund/naturligt reverb. Om du har tillgång till gobos så kanske du kan förbättra de akustiska förutsättningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har fattat det rätt så har du alltså 2 kanaler på kortet och 4 st totalt med H4an?

Så du har 6 kanaler totalt men bara 4 st mickar och bara ett par stereo?

Du kan inte låna fler mickar för det tror jag du kommer behöva nämligen. Jag skulle köra 5 man per mik så det blir 4 grupper samt ett stereorum med omni om jag hade det.

Du fär även kolla så att kardioide inte är för snäv för att få med alla i grupp utan alltför mycket skillnad så att det inte röster försvinner 🙂

Men mer mickar kommer du nog tyvärr behöva

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett liknande jobb för ett tag sedan. Fast detta var live då! 24st har jag för mig dom var!

Detta var med i en Aula liknande sal!

Jag använde mig av 2st Line Audio Cm3 till höger och vänster om kören samt en Studio Projects B1 mitt framför kören.

Låter såhär!

"http://www.speedyshare.com/files/27715688/Vaggeryds_Mansk_r_-_Track_9.mp3"'>http://www.speedyshare.com/files/27715688/Vaggeryds_Mansk_r_-_Track_9.mp3"

http://www.speedyshare.com/files/27715688/Vaggeryds_Mansk_r_-_Track_9.mp3

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppställningen av gubbarna är viktig och svår, att få en kör att fatta hur viktigt avstånden till mickarna är, är snudd på omöjligt. Tejpa upp två halvcirklar med frystejp på golvet runt tex de två CM3 så kanske de fattar hur de ska stå. Snacka rejält med körledaren om det här i förväg. Att få folk att lyssna på dessa instruktioner är snudd på omöjligt. Hota dem med stryk om de inte gör som du säger. Ta även reda på vilka som sjunger extra bra, men kanske har svaga röster, placera dem vid en egen mick. Sen är det vanligt att några sjunger extra illa, se till så de är så långt ifrån mickarna som möjligt. Ge dem en mick vars sladd bara är inkopplad på låtsas.

Många gubbar är fullständigt omöjliga att snacka med, de är såna som aldrig i hela sitt liv en enda gång lyssnat på vad någon annan har att säga. Mickval och akustik är ett litet problem i jämförelse. 🤪

En äldre kvinnlig kör är ännu värre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppställningen av gubbarna är viktig och svår, att få en kör att fatta hur viktigt avstånden till mickarna är, är snudd på omöjligt. Tejpa upp två halvcirklar med frystejp på golvet runt tex de två CM3 så kanske de fattar hur de ska stå. Snacka rejält med körledaren om det här i förväg. Att få folk att lyssna på dessa instruktioner är snudd på omöjligt. Hota dem med stryk om de inte gör som du säger. Ta även reda på vilka som sjunger extra bra, men kanske har svaga röster, placera dem vid en egen mick. Sen är det vanligt att några sjunger extra illa, se till så de är så långt ifrån mickarna som möjligt. Ge dem en mick vars sladd bara är inkopplad på låtsas.

Många gubbar är fullständigt omöjliga att snacka med, de är såna som aldrig i hela sitt liv en enda gång lyssnat på vad någon annan har att säga. Mickval och akustik är ett litet problem i jämförelse. 🤪

En äldre kvinnlig kör är ännu värre.

Upplyftande. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog har jag spelat in liknande saker. Det är inte alldeles enkelt även om lösningen kan bli mycket enkel.

Ofta, långt ifrån alltid, är det en mycket bra lösning att sätta upp ett stereopar av mikrofoner och sen placera alla musikerna och sångarna så att det låter bra. Sen är det bara att spela in. Det kräver att det är bra mikrofoner, i mina öron är Line Audios mickar tyvärr på gränsen, kan gå bra men kan lika väl gå sämre. CM3-orna är närmast kardioider och då är mitt grundtips att använda en uppsättning som heter ORTF: 17cm mellan kasplarna och 110 grader vinkling ( rätt svårt att få till, kolla själv får du se ). Solisterna kan då ta några steg framåt för att höras bättre.

För att inte få konstiga stereoeffekter med ORTF skall alla som skapar ljud rymmas inom 90 grader ( möjligen lite till ) sett från mikrofonen och då måste man backa ett par steg, och då kan de bli för mycket rumseffekt. Det kan fungera med XY uppställning i stället men det är inte säkert ( XY, mickarnas kapslar nära varandra, vinklade utåt sådär 90 grader till 135 grader ).

I ett bra rum så blir ljudet bra, i ett sämre rum blir det dåligt. Ett alternativ då är att gå till fler mikrofoner, kanske 3 eller fyra en bit upp i luften framför kören. Men går du för nära låter det inte kör längre utan de enskilda rösterna sticker ut. För långt bort och du har inte vunnit så mycket.

Placeringen av kören i rummet är mycket viktig. Det är inte självklart att de skall stå på rad längst fram på scenen och sjunga ut mot lokalen. Halvcirkel kan vara mycket bättre. Ibland i en ring runt en eller två rundtagande mikroner eller en rundtagande och en figur 8 för att få MS. Eller kanske på gradänger upp mot bakväggen. Eller för den del på scenkanten sjungande in mot scenen. Lyssna, flytta, lyssna.

Sammanfattningsvis skulle jag ta med mig ett gäng grejer för att kunna klara olika fall. Några saker att tänka på.

1) synka två olika inspelningsburkar är inte enkelt. Det är möjligt men kräver ett bra program för postproduktion. Om överhuvud taget möjligt, låt bli. Antingen bara två mickar eller låna en mixer.

2) finns det några instrument med blir det genast svårare. Värst är i min erfarenhet trummor, särskilt om trummisen slår för hårt. Instrument plus kör brukar i min erfarenhet leda till att man behöver stödmicka instrumenten om inte akustiken i lokalen är riktigt bra.

3) hur vill ni det skall låta. Du som skall spela in borde lyssna på ett gäng inspelningar med liknande sättningar och musik. Hur skall du annars kunna veta när du fått det perfekta ljudet?

4) bestäm i förväg om du bara kommer ta hela tagningar på låtar eller kommer vara beredd på att klippa ihop olika. Har du inte erfarenhet är det rejält svårt att klippa ihop olika tagningar, rekommenderas inte. Skall man klippa ihop olika tagningar krävs det att kören håller tempo och stämning och känsla bra mellan olika genomkörningar, annars kommer klippen inte låta bra. Få amatörer är tillräckligt bra för de, men undantag finns.

5) Det är extrement viktigt att hålla sångarna glad och nöjda. Säg bara positiva saker, le mycket även om du tycker det låter skit. Ta ordentliga pauser, håll inte på för länge. Den där sista tagningen går ändå inte att använda så det är bättre att bryta i tid.

6) Låt inspelningen gå hela tiden. Den där genomkörningen innan tagning kan var den bästa av allihop.

7) Notera, notera, notera vad som spelats in och vad som är bra.

Och hela tiden: lyssna, lyssna, lyssna. I lurar, med högtalare om du är i rummet bredvid. Lyssna efter rätt balans, knäpp och oljud med mera. Kanske startade en lastbil på gatan som förstörde en tagning. Lyssna och notera.

/// Gunnar

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

När man lyssnar på såna grejer i tex kyrkor är det ju ofta en väldigt stor rumsreverb, och man tänker kanske då att den måste jag få med på inspelningen, eftersom det var så trevligt alltihop just då, med alla finklädda glada människor och kanske en smyckad lokal, och man vill få det så lika som möjligt. Men blundar man för synintrycket, och det får man ju göra vare sig man vill eller inte sen om man enbart ska lyssna på en cd och inte se alltihop samtidigt, kanske man tjänar på att gå närmare med mickarna och få lite mindre av jättereverbet? Även om man är ganska nära får man med mycket mer rum än man kanske tror. Och tänker man sig att det ska låta som när man satt i publiken, hur låter det då? Jo väldigt olika beroende på om man sitter längst fram eller längst bak.

Lite tydligare röster kan nog uppväga att man missar synintrycket från konserten.

Ett par mickar jag tror skulle vara bra är Röde NT1, inte så svindyra, men extremt tysta och med en väldigt hög utsignal även vid svaga ljudkällor.

Hoppas få höra nån låt sen, jag tycker väldigt mycket om körsång. Tänk när de sjunger utomhus vid kyrkan i Örebro vid advent, det är verkligen nögrymt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack allihopa för hjälpen!

Det verkar vara som om det här är en svår fråga med många delade åsikter. Idag har jag har jag varit och lyssnat på kören och tänkt mycket på det ni har skrivit. T ex har jag märkt att koristerna sjunger på väldigt olika sätt. Vissa sjunger väldigt starkt medan vissa sjunger väldigt svagt. Vissa sjunger väldigt bra och vissa mindre bra så jag tror definitivt att detta blir en utmaning.

Jag har lyssnat runt lite på Spotify och det är ungefär det här ljudet jag är ute efter:

Ljudnörd var orolig för fasfel, vad säger ni om det? är det något man behöver oroa sig för? Jag är nämligen i tanken att spela in något liknande.

Ville bara lysa upp fasfel-frågan igen, som mrpimmy nämnde 🙂

Distadgurka! Jag lyssnade på din inspelning, det var intressant men jag ser gärna ett "varmare" ljud.

Redigerat av ljudnörd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för att ni tagit er tid att skriva så utförliga svar! Det hjälper verkligen en sån kunskapskåt jävel som jag och jag ska absolut ta och lägga upp resultatet här sen så att ni får höra 🙂

Redigerat av ljudnörd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudnörd var orolig för fasfel, vad säger ni om det? är det något man behöver oroa sig för?
Oro för fasfel vid inspelningen? Mer oro över att synka MacBooken och de två Zoom H4:orna tillräckligt bra.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, fasfel. Vet inte riktigt säker vad du menar, men låt mig gissa.

Spela in på två burkar som inte är synkade med wordclock: Japp, de går olika fort och det kommer bli en varierande fasskillnad som låter som en phaser tills det slutligen blir ett tydligt eko. Lösningen är att noggrannt synka ihop något i början på varje låt och sedan "sträcka ut" ljudet på den ena kanalen i ditt ljudprogram. Många program kan göra sånt här men det är inte enkelt att få till det första gången. Det går, jag och andra har gjort det, men det kan bli rejält knöligt och ta tid.

Fasfel mellan två eller flera mickar: japp, det blir det. I en stereouppsättning som ORTF är det själva idén, fas-skillnaden är en viktig del i det som skapar stereo-effekten. Den vanliga lösningen består av tre delar, först sätter man upp en bra stereouppsättning, till exempel ORTF eller AB. Mesta ljudet i mixen kommer från stereosetet. Sen panorerar man in spotmickarna svagt på rätt ställe i stereobilden. Ibland är det bra att fördröja ljudet från spotmickarna. Hastigheten för ljud i vanlig luft är ju cirka 3 millisekunder per meter och blir det flera meter så kommer till slut spotmickarna hörbart före ljudet från stereomicken. Bäst och stabilast blir det om ljudet från spotmickarna istället kommer några millisekunder ( mellan 1 och 10 sådär ) efter huvudljudet.

// G

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, fasfel. Vet inte riktigt säker vad du menar, men låt mig gissa.

Spela in på två burkar som inte är synkade med wordclock: Japp, de går olika fort och det kommer bli en varierande fasskillnad som låter som en phaser tills det slutligen blir ett tydligt eko. Lösningen är att noggrannt synka ihop något i början på varje låt och sedan "sträcka ut" ljudet på den ena kanalen i ditt ljudprogram. Många program kan göra sånt här men det är inte enkelt att få till det första gången. Det går, jag och andra har gjort det, men det kan bli rejält knöligt och ta tid.

Fasfel mellan två eller flera mickar: japp, det blir det. I en stereouppsättning som ORTF är det själva idén, fas-skillnaden är en viktig del i det som skapar stereo-effekten. Den vanliga lösningen består av tre delar, först sätter man upp en bra stereouppsättning, till exempel ORTF eller AB. Mesta ljudet i mixen kommer från stereosetet. Sen panorerar man in spotmickarna svagt på rätt ställe i stereobilden. Ibland är det bra att fördröja ljudet från spotmickarna. Hastigheten för ljud i vanlig luft är ju cirka 3 millisekunder per meter och blir det flera meter så kommer till slut spotmickarna hörbart före ljudet från stereomicken. Bäst och stabilast blir det om ljudet från spotmickarna istället kommer några millisekunder ( mellan 1 och 10 sådär ) efter huvudljudet.

// G

intressant!

Jag har väldigt stor erfarenhet av mixning osv. så jag är helt med på noterna vad gäller att synka allt osv. Det är mest inspelningsteknik osv. som är min stora "rädsla". Att fördröja ljudet hade jag inte tänkt på. Verkar vara en bra idé 🙂 ska testa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...