Jump to content
Annons

Fireface UC


TEETHGRINDER

Recommended Posts

Har bestämt mig för att skaffa ett nytt ljudkort och tänkte ta er experter till hjälp innan jag trycker på "buy-knappen".

Först va jag inne på att skaffa ett Focusrite liquid saffire 56 men har svängt över mot ett RME Fireface UC eller FF400.

Mina behov är följande. Externt ljudkort, firewire eller usb med två bra pre-amps, och bra AD/DA. Ett pålitligt kort med

stabila drivrutiner. Jag kör PC med Win 7 64bit och Cubase 6. Jag mixar allt "in the box" och spelar inte in mer än max

två spår samtidigt så en massa ingångar känns meningslöst.

En viktig sak är att jag lätt ska kunna byta mellan två olika monitor-par utan att gå genom en extern mixer. FF400 och UC

har ju sex tele ut + headphones, så det borde inte vara nåt problem. Kan man göra det genom ljudkortets "styrprogram",

eller ännu bättre, direkt från Cubase?

Så mina frågor är helt enkelt.

1. Är det någon som har erfarenhet av dessa kort?

2. UC eller 400? USB vs Firewire? Jag tycker att de flesta verkar rekommendera FW framför USB, utom i just detta fallet.

3. Finns det nåt bättre alternativ i prisklassen 7000-10000 spänn?

Tänkte även inhandla en ny sångmic samtidigt och har kollat på Blue Bluebird. Någon som har erfarenhet av den?

//M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör Totalmix FX, var lite pilligt i början för att förstå tänket i Totalmix, men det gick bra.

När vi startar Totalmix FX så händer bara ingenting i OSX. Ingen respons på att programmet inte funkar det bara händer ingenting, det startar inte.

Nån som har en ide på vad som kan vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du uppdaterat till senaste? Dessa:

Mac OS X SL (10.6) Intel driver for Fireface UFX, Fireface UC and Babyface, version 1.50. Supports 10.5 in 32 bit, 10.6 in 32 bit and 64 bit. 02/09/2011 driver_usb_mac.zip

Download Mac OS X Intel Flash Update Tool for Fireface UFX, Fireface UC, Babyface. Update to version UFX: 342/112/336, UC: 112, Babyface: 179. 03/31/2011 fut_usb_mac.zip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt säker på att den har firmware 112, just nu kör jag den standalone som slutmixer/monitorkontroller typ för laptopen e paj (dricksglaset välte över datorn) men ska undersöka saken så fort jag får tid och möjlighet.

Måste testa det innan jag köper en egen MBP (så fort de löst värmeproblemet) för de senaste modellerna är ju faktiskt up to date teknologiskt jämfört med Sony osv. Fast blir svårt att behöva gå ifrån Sonar men jag vill kunna koda iOS-apps ugh.. dilemma... 😛

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...