Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Alltså jag har spelat in mycket i mina dagar med exempelvis cubase 3 å uppåt,men har aldrig vart med om ett programs om buggar ur så mycke som det gör.

Det har säkerligen med min okunskap i just PT8 le kanske, men såna enkla grejer ute i mapp å fil -världen i ens dator som ändå har 2.2 Ghz proc. med 4 gb minne -där är det såå konstigt å stöter på masa onödiga mappar,tomma mappar, mappar med namn som plug-ins i både Digidesign och Pro Tools mapparna. Ja, jag tog mig friheten å installera (eller ösa in diverse gratis/demo pluggar) i dessa "plug-in" mappar. Säg mig bara enkelt: Vart skall man lägga en ny plug-in? I vilken mapp/undermapp osv... På Cubase e det såååå simpelt (å ändå bra ljud kan man få)att bara lägga sina VST-grejer där de ska ligga å cubase e oftast förprogrammerat att lägga allt korrekt.

Nu har jag fått ominstallera PT8Le en tredje gång på 3 månader. Funkar inte mer när filer/tracks försvinner efter en session. Sen poppar det upp att så å så många filer försvunnit å testas att linkas ihop manuellt eller automatiskt. Jävla program. Ljudfilerna ligger ju där om man letar,men PT vill på ett underligt vis visa sin underlighet. Ja, du som kör med toppklass pluggar 3.5 ghz dator med 16 Gb minne kanske det ser annorlunda ut för.

Men man vill ju bara göra musik för bövelen.

Om jag nu har 4 gb minne borde den inte hacka å jävlas när man har 4 spår med vardera 2 pluggar. Det är inte OK. Hur utnyttjar jag minnet som bäst till just detta program? Förslag. Att bypassa grafikkortet/minnet var ingen bra idé haha!

Annons
Posted

Hejsan

rekommenderar att du ser DVD-filmen som följde med PT så du förstår hur mappuppbyggnaden fungerar. Är grymt smidigt!

Ang att det hackar så ligger nog problemet i annat än PT. Kan vara din dator som inte är 100% kompatibel osv. Se alltid till att du har senaste uppdaterinagrna från Avids hemsida iaf.

MVH

Anders

Posted

Återgå till Cubase som du har använt tidigare.

Varför vill du köra PT helt plötsligt?

PT borde i och för sig fungera utan massa strul.

Att byta musikprogram kommer ju resultera i en ny inlärningsprocess innnan du kan börja skapa musik igen.

Jag kan bara avråda, men inget ont om PT, verkar vara ett mycket kompetent program.

/Gammal Cubase räv...

• Gilla 1
Posted (edited)
Att bypassa grafikkortet/minnet var ingen bra idé haha!

Hur bypassar man dessa?

Och liksom pilla på mappar i Pro Tools, det behövs inte!

Har du installerat ok pluggar, så funkar de i Pro Tools. Punkt slut.

Edited by Sleap
Posted (edited)

Kolla igenom sidorna 59 och framåt i Pro Tools Reference Guide.pdf. Nu framgår det

inte om kör på en Mac eller PC eller vilket ljudkort du använder. Felet kan ju ligga

i drivisar på ljudkortet etc...

Edited by spaceman