Jump to content
Annons

Trummor: Spelat in på separata audiospår-Trigga till f.eks EzDummer?

Recommended Posts

skussipatch (oregistrerad)
Postat

Tja!

Har spelat in lite låar i lokalen. Trummorna är inspelade på varsit spår, kick för sig, virel för sig. Jag undrar om man kan i efterhand göra som så att audiospårets triggas till ett ezdeummwe, addictive drums eller vad man nu har, så att man kan använda de samplade ljuden om exempelvis virveln låter bättre i superior??

Finns det sådana pluggar??

Annons
Postat

Okej!

Ska kolla...

Vet dock inte om du förstod mig rätt, det som jag har inspelat är ju audiomaterial, som ska bytas ut mot soundet från tex kickdrum i superior... Ska iaf kolla superior..det låter ju som att det ska finnas något sådant...

Postat

Japp!

Det kallas för drum replacement.

Används dagligen i studios världen över.

En plugin ställs in ungefär som en gate. Vid givet tröskelvärde så spelas en sample upp.

Mer avancerade versioner kan då även generera en midi signal som du kan koppla till vilket samplebibliotek som helst.

Toontrack har denna plugin:

Drumtracker

Drumagog:

Drumagog

Aptrigga, fast denna kan inte generera midi men är shareware och duktigt bra om du bara vill byta ut ljud.

Aptrigga

Där har du lite grejer!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

http://www.slatedigital.com/trigger.php

Ska tydligen vara grymt bra.

Tydligen går det att sidechaina alla andra instrument (slagverk) som säger, "ignorera dessa slag"

Typ exempel. Trigga virveln. Men så kanske det är ett fill på pukorna. Och för att slippa dubbeltriggning/feltriggning så sidechainar man dessa spår som säger "ge fan i att trigga dessa på virvel kanalen"

Nackdelen är väl när det blir samtidiga slag. På typ virvel och golvpuka. det det SKA vara samtidiga slag. Finns säkert en lösning på detta.

Jag har själv inte testat, men polaren har kör på pluggen och han säger att den är "outstanding"!

Redigerat av KillwithSkill
Postat

oj..

tack...ska spana vidare på ddetta i morgon..

såg på drumagog att man kan ändra olika rum på överhänget, men det kan man ju göra med vilket reverb som helst..menar de att man kan byta ut det faktiska ohljudet till andra samplingar eller vad??

Postat

Ett reverb kan inte byta den ambience som finns inspelad i ett överhäng.

Snarare så att du antagligen kan byta vilken typ av ambience du vill ha på dina triggade samplingar.

Hade jag varit som dig som har riktiga trummor inspelade, så hade jag triggat bastrumma, virvel och pukor.

Blandat in det triggade ljudet med det redan inspelade och låtit överhäng samt ambience fått vara kvar i sitt orginal.

Det kommer ge dig ett mer livfullt och naturligare ljud.

Under förutsättning att överhäng och ambience är något så när bra inspelat.

Piiiz!

/Crunch'

Postat (redigerat)

Slates trigger upplever jag så jävla mycket mer exakt än allt annat! Cymbaler går så klart inte att trigga på det viset.

Drumtracker från toontrack om du vill fixa midi.

Redigerat av LIIKET
Postat

Fan det verkar aldrig ta slut 🙂

tack.... någon so anänder drumagog 5???

Postat

Fan det verkar aldrig ta slut 🙂

tack.... någon so anänder drumagog 5???

Jag har provat 5an. Den ska tydligen vara den första som är helt i fas. Den har en jävla massa funktioner som var helt ointressanta för mig som bara vill hålla käften och få min sampling triggad. Tror man kunde ladda plugins i sin drumagog-plugin, och trigga flera samplingar i samma instans. De har också introducerat någon ny form av .gogs som ska innehålla olika upptagningar av samma källa, typ rumsmick, övermick, undermick. Så kan man ställa balans mellan de olika mickarna. Jag upplevde att den triggade kassare än trigger dock. Fick automatisera mer för att få med alla småslag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.