Jump to content
Annons

Tycker du att masteringpriserna är dyra för den lilla timtid de lägger?


Kalifatidess

Recommended Posts

Annons

Kan säga att Cutting Room tar ca 1000:- per låt. Plattan skickade vi i förväg "online" via "yousendit", var på 8 låtar och ca 74 minuter (ja låååånga låtar)

Och sen åkte vi upp ett par dagar senare och fick sitta med vid materingen och komma med synpunkter. Det tog en dag att göra hela plattan.

Och Cutting Room kör bara med outboards, inga pluggar där inte.

Men så märkte vi oxå att en låt hade lite för mkt bas. Detta var på en fredag och då kom vi överens om att jag skulle rätta till det under helgen så dom hade nya mixen måndag morgon.

Sen skickade han DDP-fil till oss och vi bollade vidare till tryckningen ihop med convolutet.

Notan hamnade på 10100:- inkl moms.

Tänk om ni hade läst den här tråden först 😉

Förutom trådstartaren så har vi: http://www.mediacordmastering.com/

Jobbar i cutting rooms studios iaf. 450 för första låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

står inte för själva låten, ligger bara bakom mix på beat och vokaler + mastern

Later bra och proffsigt, riktigt bra. Men Sodra Sidan jobbar/mixar val med sina produktioner sjalva som jag forstar det, enligt faglarna som visslar i Botkyrka? Eller har jag fel?

Kudos till dig, om du sitter bakom spakarna till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Later bra och proffsigt, riktigt bra. Men Sodra Sidan jobbar/mixar val med sina produktioner sjalva som jag forstar det, enligt faglarna som visslar i Botkyrka? Eller har jag fel?

Kudos till dig, om du sitter bakom spakarna till detta.

Håller med.

Men 25% moms är det 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar du inte att du skjuter dig i foten här? VI har hört dina resultat och det fick du kritik för. Dock lite elaka kanske, och det ber jag om ursäkt för.

Om du nu är så kapabel så får du fan visa det oxå. Kan ju vara lite svårt med tanke på vad du la upp i den andra tråden. Och att DU påstår att vi andra inte kommer nånstans med våran musik? HUR vet DU det?

Klart som fan att du ska mastra vidare om du känner för det. Det är ingen som hindrar dig.

Och mitt tidigare inlägg skrattade jag mest åt för att det var roligt. Inte för att hänga ut dig!

Ber om ursäkt om det berörde dig illa!

Elaka och elaka... jag tar det inte personligt, men för mig är det viktigt att personer jag jobbar med uppskattar den energi jag lägger ner och ännu viktigare att den jag jobbar med är nöjd, jag är inte cuttingroom, men jag kan mina grejer och vet att jag skulle golva ganska många på mastering, lite därför jag går ut i detta forum anonym också... beviset på vad jag kan åstadkomma får man i form av en låt.. ni som inte vågar testa letar fel istället... lite därför jag lägger ner nu också... inser att inställningen folk har här motsatsen till öppen och är trångsynt(vilket inte kommer ta er nånstans i branschen), ni beter er som att svedan på 200 kr är likvärdig med en sveda på 5000

Link to comment
Dela på andra sajter

Later bra och proffsigt, riktigt bra. Men Sodra Sidan jobbar/mixar val med sina produktioner sjalva som jag forstar det, enligt faglarna som visslar i Botkyrka? Eller har jag fel?

Kudos till dig, om du sitter bakom spakarna till detta.

är du osäker kan du fråga dem... inga myter här... läs i beskrivningen på videon "co prod: proclaimer"

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Elaka och elaka... jag tar det inte personligt, men för mig är det viktigt att personer jag jobbar med uppskattar den energi jag lägger ner och ännu viktigare att den jag jobbar med är nöjd, jag är inte cuttingroom, men jag kan mina grejer och vet att jag skulle golva ganska många på mastering, lite därför jag går ut i detta forum anonym också... beviset på vad jag kan åstadkomma får man i form av en låt.. ni som inte vågar testa letar fel istället... lite därför jag lägger ner nu också... inser att inställningen folk har här motsatsen till öppen och är trångsynt(vilket inte kommer ta er nånstans i branschen), ni beter er som att svedan på 200 kr är likvärdig med en sveda på 5000

Om jag ska mastra sa handlar det inte om 200 eller 500 utan om vem som gor det skonaste jobbet. Som ny pa marknaden far du nog vara beredd pa att bli utfragad samt ha trevliga och sympatiska svar pa dessa fragor. Om du lagger ner ar din ensak, men jag forstar inte hur det tar dig framot i branschen mer an oss andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

inser att inställningen folk har här motsatsen till öppen och är trångsynt(vilket inte kommer ta er nånstans i branschen)

Det dyker upp folk här med jämna mellanrum som påstår att dom är bäst och vägrar lyssna på vare sig kritik eller tips. Man ska absolut tro på sig själv men ödmjukhet är en ganska bra startpunkt i de flesta fall. Svara gärna på några av frågorna som ställts i tråden istället för att leka hemlig agent.

Vad heter ditt bolag? Vad har du för utbildning/erfarenhet? Vad har du för utrustning?

Mer information tar bort folks osäkerhet och skepticism 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det T-racks du använder ?

Detta har inget med trådens huvudbudskap att göra men, vad spelar det egentligen för roll vilka verktyg som används för att göra mastern?

Slutresultatet är väl det som är viktigast, hur man kommer dit tycker jag inte har så stor betydelse.

Vet flera med guldöron som fast de sitter med dyra analoga burkar, kör pluggar och program som jag rynkat på näsan åt för att de varit billiga eller tom gratis. De vet vad som krävs för det material som de mastrar, och är det en gratis plugg som gör jobbet bäst används den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska mastra sa handlar det inte om 200 eller 500 utan om vem som gor det skonaste jobbet. Som ny pa marknaden far du nog vara beredd pa att bli utfragad samt ha trevliga och sympatiska svar pa dessa fragor. Om du lagger ner ar din ensak, men jag forstar inte hur det tar dig framot i branschen mer an oss andra?

Skillnaden är att jag redan jobbar med musik på heltid... jag är inte desperat efter jobb från det här forumet... hade jag varit desperat hade jag kämpat emot betydligt mer, tro mig... men nu sitter ni bara hemma och har tråkigt å leker smarta utan att ens tänkt tanken att vara intresserade av ett samarbete, bara tomt tjaffsande... jag tjänar noll på att sitta i timmar och tjaffsa om luft...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Detta har inget med trådens huvudbudskap att göra men, vad spelar det egentligen för roll vilka verktyg som används för att göra mastern?

Slutresultatet är väl det som är viktigast, hur man kommer dit tycker jag inte har så stor betydelse.

Vet flera med guldöron som fast de sitter med dyra analoga burkar, kör pluggar och program som jag rynkat på näsan åt för att de varit billiga eller tom gratis. De vet vad som krävs för det material som de mastrar, och är det en gratis plugg som gör jobbet bäst används den.

Du har en poang, men jag haller inte riktigt med. Om jag har foljande val sa vet jag vad jag valjer:

1: Talangfull kille sitter hemma pa kammaren med T-Racks och tar 200:-

2: Talangfull kille sitter i en akustik designad mastering studio med high end gear och tar 500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poang, men jag haller inte riktigt med. Om jag har foljande val sa vet jag vad jag valjer:

1: Talangfull kille sitter hemma pa kammaren med T-Racks och tar 200:-

2: Talangfull kille sitter i en akustik designad mastering studio med high end gear och tar 500:-

haha, hur drog du den slutsatsen? jag har inte sagt att jag sitter hemma med T-racks, tidigare säger jag att jag sitter med FYSISK utrustning, bland annat SSL kompressor, SPL mixdream, EQ's, stereoimager mm ... god fantasi har du åtminstone 🙂 Andvänd den till att skapa ny musik ist för att leka smart... OCH NEJ jag tänker inte bevisa ett skit för er, man hör på låtarna som mastras om det låter bra eller ej... thats it, ni är såna idioter som sitter å tänker att allt som kommer från abbey roads låter bra bara för att det står abbey roads i convolutet...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

haha, hur drog du den slutsatsen? jag har inte sagt att jag sitter hemma med T-racks, tidigare säger jag att jag sitter med FYSISK utrustning, bland annat SSL kompressor, SPL mixdream, EQ's, stereoimager mm ... god fantasi har du åtminstone 🙂 Andvänd den till att skapa ny musik ist för att leka smart... OCH NEJ jag tänker inte bevisa ett skit för er, man hör på låtarna som mastras om det låter bra eller ej... thats it, ni är såna idioter som sitter å tänker att allt som kommer från abbey roads låter bra bara för att det står abbey roads i convolutet...

Jo fast du var ju sa 007 hemlig med den har infon tidigare sa da tvingas man ju dra egna slutsatser eller. Du, mannen, du gor som du vill men vi var intresserade av din business och hur den var uppbyggd. Nu vet vi lite mer, aven om din attityd.

Ingen ironi, men jag onskar dig lycka till. Du har talang, det har vi fatt smakprov pa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fast du var ju sa 007 hemlig med den har infon tidigare sa da tvingas man ju dra egna slutsatser eller. Du, mannen, du gor som du vill men vi var intresserade av din business och hur den var uppbyggd. Nu vet vi lite mer, aven om din attityd.

Ingen ironi, men jag onskar dig lycka till. Du har talang, det har vi fatt smakprov pa.

Vet inte... tycker jag gick ut ganska tydligt med vad jag kan erbjuda, och vad jag är ute efter redan i första inlägget, att folk är allmänt paranoida tänker jag inte stå till svars för.

och att jag går ut anonym beror på att jag inte vill att såna här slags dispyter ska påverka mitt namn eller min egentliga verksamhet då det ofta går att googla fram såna här trådar... jag levererar och kan mina grejer, det vet jag eftersom jag lever på det, mer tänker jag inte säga här, när man gör ett samarbete med mig kommer man också få ta del av vem jag är och var jag sitter osv men såhär offentligt tänker jag inte gå ut med någon info. men den grejen har ni ju helt klart sumpat, jag e mest lack på mig själv att jag var snäll nog å ens lägga upp den här tråden just nu, har vetat sen länge att forum är vad de är...

Link to comment
Dela på andra sajter

står inte för själva låten, ligger bara bakom mix på beat och vokaler + mastern

Har du inget prov på riktig musik du mastrat? Det distvorsions-vassa highhat-liknade ljudet i rapbakgrunden imponerade inte speciellt på mig. Inte för att gnälla, men jag skulle vilja höra musik spelad på instrument och av människor. Rap-tracks finns väl färdigmastrade i 10 år gamla julklappskeyboardar från Hobbex?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

men den grejen har ni ju helt klart sumpat, jag e mest lack på mig själv att jag var snäll nog å ens lägga upp den här tråden just nu, har vetat sen länge att forum är vad de är...

Förstod aldrig vad du lackade på egentligen. Var det diskussionen om den felaktiga momsen? Var det Cruncharns inlägg om prisdumpningar eller kanske frågor om varför man ska anlita dig? Ganska normala frågor i sammanhanget och på en förhållandevis ok nivå kan jag tycka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inget prov på riktig musik du mastrat? Det distvorsions-vassa highhat-liknade ljudet i rapbakgrunden imponerade inte speciellt på mig. Inte för att gnälla, men jag skulle vilja höra musik spelad på instrument och av människor. Rap-tracks finns väl färdigmastrade i 10 år gamla julklappskeyboardar från Hobbex?

haha..

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

jag e mest lack på mig själv att jag var snäll nog å ens lägga upp den här tråden just nu

Eh....hybris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod aldrig vad du lackade på egentligen. Var det diskussionen om den felaktiga momsen? Var det Cruncharns inlägg om prisdumpningar eller kanske frågor om varför man ska anlita dig? Ganska normala frågor i sammanhanget och på en förhållandevis ok nivå kan jag tycka...

jag sa att jag ville ha PM?

tycker den här tråden blev en meningslös penismätar tävling efter ett par inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sa att jag ville ha PM?

tycker den här tråden blev en meningslös penismätar tävling efter ett par inlägg...

Förstår fortfarande inte vad du lackade på, borde jag skicka ett PM för att få ett vettigt svar? Tråkigt att du inte fick ut det du ville av tråden men om det räcker med att någon ifrågasätter din felaktiga momssättning så är min åsikt att du är lite väl överkänslig. Lycka till med masteringsprojekten framöver iaf (OBS ej ironisk)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skicka PM om man vill anlita dig känns ju ganska vettigt, men att bli utfrågad i tråden får man faktiskt ta när man lägger upp info om sig själv och vad man erbjuder.

Jag får frågan om billig mastring ibland, både av en del kunder och andra. Vissa lägger gärna en tusenlapp per låt hos dyrare men välrenommerade mastrare, medan andra hellre håller sig runt dina priser.

Eftersom jag ibland sköter bara truminspelningen, ibland inspelningen men inte mixen, ibland bara mixen men inte inspelningen, och ibland både inspelningen och mixen, så är det av intresse för mig att ha koll på flera olika mastringstekniker och vad dom erbjuder i jobb och prisklass, eftersom mina kunder har helt olika budgetar, planeringar och önskemål. Och då vill jag gärna kunna ha koll på flera olika mastringstekniker, för att bandet ska kunna hitta någon som ligger just i deras prisklass.

Detta är inte unikt för mig på något sätt.

Oavsett vad man säger om ditt väldigt låga pris, så blir man ändå nyfiken på vad det är du erbjuder, och då blir det ju utfrågningar i tråden. Speciellt med tanke på att flera på det här forumet skulle kunna vara dina framtida uppdragsgivare.

Så det JAG personligen är nyfiken på är:

Vad använder du för utrustning (om inte annat så för att det ju är väldigt intressant att veta)?

Hur snabbt kan du ta emot och leverera material tillbaka?

Vilka musikstilar har du jobbat med?

Finns det fler ljudklipp att lyssna på, med olika musikstilar?

Vad heter ditt företag (jo, det är relevant eftersom man ibland vill kolla att den man jobbar med driver en legitim business).

Kan du tänka dig att fakturera med rätt momssats om du får ett uppdrag från ett annat företag?

Har du någon speciell nisch eller styrka som mastringstekniker, som du gärna vill poängtera?

Jag har inga jobb åt dig, jag är nöjd med de jag jobbar med. Men du kanske gör mig nyfiken?

Framför allt tror jag att mitt tänk återspeglar tänket hos många som läser den här tråden och är nyfiken på vad du erbjuder.

Tjura inte till, utan svara på folks frågor efter bästa förmåga och med en stor portion ödmjukhet (det finns många mastringstekniker där ute), så tror jag att du ökar på dina chanser att skaffa jobb ganska ordentligt.

Detta var i alla fall mina två öre...

  • Gilla 8
Link to comment
Dela på andra sajter

Att skicka PM om man vill anlita dig känns ju ganska vettigt, men att bli utfrågad i tråden får man faktiskt ta när man lägger upp info om sig själv och vad man erbjuder.

Jag får frågan om billig mastring ibland, både av en del kunder och andra. Vissa lägger gärna en tusenlapp per låt hos dyrare men välrenommerade mastrare, medan andra hellre håller sig runt dina priser.

Eftersom jag ibland sköter bara truminspelningen, ibland inspelningen men inte mixen, ibland bara mixen men inte inspelningen, och ibland både inspelningen och mixen, så är det av intresse för mig att ha koll på flera olika mastringstekniker och vad dom erbjuder i jobb och prisklass, eftersom mina kunder har helt olika budgetar, planeringar och önskemål. Och då vill jag gärna kunna ha koll på flera olika mastringstekniker, för att bandet ska kunna hitta någon som ligger just i deras prisklass.

Detta är inte unikt för mig på något sätt.

Oavsett vad man säger om ditt väldigt låga pris, så blir man ändå nyfiken på vad det är du erbjuder, och då blir det ju utfrågningar i tråden. Speciellt med tanke på att flera på det här forumet skulle kunna vara dina framtida uppdragsgivare.

Så det JAG personligen är nyfiken på är:

Vad använder du för utrustning (om inte annat så för att det ju är väldigt intressant att veta)?

Hur snabbt kan du ta emot och leverera material tillbaka?

Vilka musikstilar har du jobbat med?

Finns det fler ljudklipp att lyssna på, med olika musikstilar?

Vad heter ditt företag (jo, det är relevant eftersom man ibland vill kolla att den man jobbar med driver en legitim business).

Kan du tänka dig att fakturera med rätt momssats om du får ett uppdrag från ett annat företag?

Har du någon speciell nisch eller styrka som mastringstekniker, som du gärna vill poängtera?

Jag har inga jobb åt dig, jag är nöjd med de jag jobbar med. Men du kanske gör mig nyfiken?

Framför allt tror jag att mitt tänk återspeglar tänket hos många som läser den här tråden och är nyfiken på vad du erbjuder.

Tjura inte till, utan svara på folks frågor efter bästa förmåga och med en stor portion ödmjukhet (det finns många mastringstekniker där ute), så tror jag att du ökar på dina chanser att skaffa jobb ganska ordentligt.

Detta var i alla fall mina två öre...

Jo men just därför jag vill ta det via PM, försöka bypassa forumdiskussionen på nåt sätt, egentligen är det väl inte själva frågorna jag stör mig på utan det är att folk måste bua ut saker offentligt innan de fått info eller fakta, och den faktan vill jag endast ge via PM... för jag och alla vet att såna här saker ska hållas konfidentiellt... enda sättet för mig att posta ut pris här är att inte säga vem jag är och var jag jobbar, säger jag vem jag är så kommer folk googla och när folk vet att jag tar det priset i samband med mitt namn kommer folk vilja ha saker till det priset för resten av min karriär... hade jag skrivit mitt namn och min verksamhet hade jag inte kunnat skriva ut nåt pris... så det är antingen eller där.

...men jag klarar mig på den musik jag redan jobbar med precis som du gör... se denna tråd som ett experiment, typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jo men just därför jag vill ta det via PM, försöka bypassa forumdiskussionen på nåt sätt, egentligen är det väl inte själva frågorna jag stör mig på utan det är att folk måste bua ut saker offentligt innan de fått info eller fakta, och den faktan vill jag endast ge via PM... för jag och alla vet att såna här saker ska hållas konfidentiellt... enda sättet för mig att posta ut pris här är att inte säga vem jag är och var jag jobbar, säger jag vem jag är så kommer folk googla och när folk vet att jag tar det priset i samband med mitt namn kommer folk vilja ha saker till det priset för resten av min karriär... hade jag skrivit mitt namn och min verksamhet hade jag inte kunnat skriva ut nåt pris... så det är antingen eller där.

...men jag klarar mig på den musik jag redan jobbar med precis som du gör... se denna tråd som ett experiment, typ...

Tycker du ska tanka precis tvartom. Oppna upp, var transparent. Sta for dina priser, din kunskap och allt som finns runt ditt bolag. Priser gar ju upp med tiden, for alla. Om jag ser en videosnutt om Statoil pa youtube fran 1995 och bensinpriset lag pa 8 kr litern sa gar ju inte jag in pa macken efter det och ber om det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jaha, här jobbar man över en fredagkväll och så kommer man hem och har missat ett världskrig.......

Kanske ska springa efter en chipspåse.... 🙂

Jag hade gärna skickat ett spår för att testa men har ingenting färdigt för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men just därför jag vill ta det via PM, försöka bypassa forumdiskussionen på nåt sätt, egentligen är det väl inte själva frågorna jag stör mig på utan det är att folk måste bua ut saker offentligt innan de fått info eller fakta, och den faktan vill jag endast ge via PM... för jag och alla vet att såna här saker ska hållas konfidentiellt... enda sättet för mig att posta ut pris här är att inte säga vem jag är och var jag jobbar, säger jag vem jag är så kommer folk googla och när folk vet att jag tar det priset i samband med mitt namn kommer folk vilja ha saker till det priset för resten av min karriär... hade jag skrivit mitt namn och min verksamhet hade jag inte kunnat skriva ut nåt pris... så det är antingen eller där.

...men jag klarar mig på den musik jag redan jobbar med precis som du gör... se denna tråd som ett experiment, typ...

?????????????

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

brukar faktist inte bli irriterad ofta !!..detta är ju just bara ett försök för att bli en wannaby ( ursäkta stavningen )

Jag har jobbat med video i över 30 år och spelat in live konserter från diverse artister i den svenska flaunan ( jobbar inte längre med det )

men mina ljudproduktioner har hörts i Radio och tv.... Så lägg upp några exempel förutom hip hop /rap så vi hör vad du går för.....

Och försök undvika the loudnesswar, vilket är ganska tydligt på videon du posta

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...