Jump to content
Annons

Focusrite Liquid Saffire 56

DrummerBrother

Recommended Posts

Har bestämt mig för att köpa ett Focusrite Liquid Saffire 56 och min fråga är nu:

*Behöver jag nått mixerbord/controller för att "styra" inspelnings kanalerna?

eller är det bara "overkill"?

om jag behöver så får ni gärna ge förslag på nårra bra mixerbord/controller!

Dela på andra sajter

Annons

Itb, in the box, alltså mixa digitalt i logic eller cubäjs eller vad du har

Otb, outside the box, alltså mixa analogt med mixerbord och externa eqs och compressorer.

Olika sound och olika sätt att jobba. Otb är väl betydligt dyrare men kul!

Nej det behöver du inte i alla fall, en controller kan du köpa om du vill men du har inget behov av varken det eller en mixer.

Dela på andra sajter

Ne jag kör samma kort och tycker det är helt fantastiskt! Du kan ju skaffa en digital kontrollyta att använda till mixningen men det är ju absolut inget krav. Jag körde ett M-Audio ProjectMix förut och måste säga att jag saknar kontrollytan faktiskt. Motoriserade reglar är för bra för att vara sant!

Dela på andra sajter

Har bestämt mig för att köpa ett Focusrite Liquid Saffire 56 och min fråga är nu:

*Behöver jag nått mixerbord/controller för att "styra" inspelnings kanalerna?

eller är det bara "overkill"?

Inspelningskanalerna kan du "styra" dvs ställa in nivå via gainen på focusriten.

Medhörningen kan du "styra" via din DAW eller via Saffire MixControl som är en medföljande programvara du kör på datorn. Det är via MixControl du kan routa alla in och ut kanaler på focusriten. Om du tycker det är roligt så kan du routra 8 daw kanaler (från datorn) till 8 linoutputs på focusriten som du linar in i ett mixerbord som du kan mixa det inspelade i. Om du använder ADAT och kopplar till tex en eller två OctoPre MkII så får du ytterligare 8-16 lines att leka med. (Många kablar blir det 🙂)

Man klarar sig dock bra med bara focusriten och datorn. Jag skulle lägga pengarna på en kul mick eller preamp istället.

Dela på andra sajter

Även jag har ett Saffire 56 (som jag är otroligt nöjd med). Som jag ser det finns det inte så många anledningar att ha en mixer framför detta kort, om det inte är en mixer med väldigt bra pre-amps eller man av någon anledning vill mixa ihop flera signaler till en redan under inpelningen (har svårt att förstå varför). Jag har kompletterat mitt 56, med ett MK2 och därmed fått ytterliggare 8 kanaler, så än så länge har jag inte fått slut på ingångar :rolleyes:

Om du vill ha kvar känslan som sitter i fingrarna så förslår jag att du skaffar en kontrollyta som har motoriserade reglar. I mitt fall sker trots allt mixningen efter inspelningen och då kan jag dra nytta av OTB mixning. I mitt fall har jag fått tag på en Mackie Controller med 2 st extenders, vilket ger mig 24 reglar vid mixningen. Det ger i mitt tycke en mycket bättre lösning är att försöka få till en analog mixer mitt i allt 😊

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Till er som har ett saffire 56: Hur är det med latency på de korten?

Är ASIO-drivisarna bra? Vore gött om man kunde köra monitoring från DAW till tex elplanka med nån amp-simulator.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.