Jump to content
Annons

varför skiljer sig ljudet så för?


pearlvisionboy

Recommended Posts

Tjena!

håller på att småmixar lite en låt i logic.

i mina lurar, samt motnitorer låter det schysst.

MEN.

Sen iandra lurar och även farsans fina stereo låter det inte alls lika bra tycker jag.

Låter ju inte dåligt men inte alls detsamma 🙁

Detta är så svårt.

Hur kan man göra för att få mixen att passa "bra" till "alla" högtalare/lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är å svårt att sätta ord på vad det är det.

vet inte riktigt vad jag ska svara.

ville höra om det finns några fler som upplever samma "problem" och dom kanske löst deras mixproblem

Hmm, kanske jag som är petig? men jag är ju ändå relativ nybörjare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man göra för att få mixen att passa "bra" till "alla" högtalare/lurar?

Genom att lyssna i andra högtalare och på så sätt lära känna sina egna högtalare/lurar... Sen handlar det mycket om att hitta en medelväg med mixen där det låter ok i de typer av högtalare man tror att låten kommer att spelas mest 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Olika högtalare har ju olika karaktär och låter olika. Och det tar många år av övning och lyssning i olika högtalare för att lära sig göra en mix som låter bra överallt.

Själv kan jag mixa så det låter väldigt bra i mina egna högtalare/hörlurar, men det kommer ta många år till innan jag lär mig att göra något som låter bra överallt.

Det enda tipset jag kan ge dig är att lyssna på mycket annan musik i dina högtalare och lära dig hur "bra" mixade låtar låter i dina högtalare och sedan försök göra dina mixar likadant. Och varje gång du mixar en låt så lyssna i så många ljudanläggningar du bara kan.

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

farsans fina stereo kanske står i ett rum med räta vinklar dvs ett rum i en lägenhet eller ett hus. då låter det ofta illa. tyvärr.

samt, mixar, en del lär sig fortfarande efter tjugo år i yrket. det är en konst som allt annat.

Tjena!

håller på att småmixar lite en låt i logic.

i mina lurar, samt motnitorer låter det schysst.

MEN.

Sen iandra lurar och även farsans fina stereo låter det inte alls lika bra tycker jag.

Låter ju inte dåligt men inte alls detsamma 🙁

Detta är så svårt.

Hur kan man göra för att få mixen att passa "bra" till "alla" högtalare/lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera bra tips bland de tidigare. Det gäller att du verkligen lär dig hur ljudet låter i just dina högtalare/hörlurar. En grej som jag lärde mig tidigt är att om man mixar trummorna så att de låter bra i hörlurar kommer det att låta för j*vligt i högtalare. Såna saker måste man vara aktsam på. Man måste lära känna alla brister i sin lyssning.

En hjälp på vägen är Voxengo SPAN (gratisplugg). Där kan du se frekvensåtergivningskurvan för dina referenslåtar och jämföra dem med dina egna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara bekräfta det flera tidigare har skrivit, lyssna på liknande musik (som den du mixar) i din studiohögtalare. Jag har upplevt liknande problem, i mitt fall lät sången helt rätt i studio (både nivå och placering i ljudbilden), men när jag lyssnade i andra högtalare/anläggningar lät som sångaren stod flera meter framför resten av musiken. Efter att lyssnat på mycket "färdig" producerad musik i mina studiohögtalare har jag nu lärt mig att bättre hitta en mix som låter bra även i andra anläggningar. Ironiskt nog låter de lite "sämre" i studion numera... ;-)

Vidare har jag skaffat en Mackie BigKnob som gör att jag enkelt växlar mellan 3 olika högtalare i studion. Det gör det hela lite enklare :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ovan - men inte bara lyssna på annan musik i dina högtalare/monitorer utan klistra in referensmixar/låtar (som egentligen också är mastrade)

vilka du själv har som måttstock som du direkt kan A/B-lyssna på mot din egen mix under arbetets gång.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Kastar in en till Mikey!

Till trådskaparen:

Prova att ta med dina lurar och lyssna på din mix fast genom din faders stereo.

Du lär bli häpen även där!!! Trots att det är samma lurar!

Mikey har rätt. Mixa inte i lurar.

Lurar luras!

Använd dom när du ska spela in och tracka men aldrig för att ställa ljud med.

Då måste du ha järnkoll på hur dina lurar låter.

Få har detta om ens möjligt!

Det som skapat dina begynnande problem tyder på den allra vanligaste orsaken till varför folk initierande tappar suget.

Din akustik i det rum du mixar busar sönder ditt ljud.

Kontentan är enkel.

Om du inte kan höra frekvenserna så som de faktiskt är genererade på ditt media; läs mp3, DAW, rullband, så kommer du förstärka frekvenser fel eller skära bort.

Resultatet blir att saker tar för stor plats i mixen eller fattas och med det faller energin i mixen.

Ljudet kommer inte komma ut högtalaren på det sätt du hört det när du rattat i ett felaktikgt akustiskt rum.

Jag gjorde ju lite akustikbehandling för ett par år sedan.

Gjorde det bra! Mätte, spikade, rättade till.

Inte ens med så kraftiga ingrepp i ett rum, kommer du få bra mixar.

Det är något som borde slås i sten!!

Ett rum som ska mixas i, måste från grunden vara byggt för ändamålet.

Ta en titt på Mikeys studio.

Nåt säger mig att den levererar bra ljud!?

Hoppas du hajjar och skit i det. Skruva vidare och gör dig bekväm med hur pluggar och ljud beter sig.

Allt det har du igen när du sedan sätter dig i en bra akustik.

Piiiz!!!

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, en bra mix kan spelas överallt, och låta bra.

Man ska inte sträva efter att mixa för en speciell sorts högtalartyp, då är risken stor att det låter skit på många andras utrustning, utan man ska sträva efter att göra en mix som låter lika bra på en transistorradio, som i bilen, som i TV'n, som på stereon etc. etc.

Mixen ska INTE sätta gränsen för när det börjar låta dåligt, det är apparaterna man lyssnar på som det ska hänga på.

Med andra ord, mixen ska vara så pass bra att det inte KAN låta illa. Och gör det det, ja då är det inte mixens fel :rolleyes:

/Mikey

Hårklyverier käre Mikey, vi menar ju exakt samma sak. Ser inte att jag säger något om att en bra mix inte kan låta bra överallt 😉 Självklart sitter det högtalarelement i en transistorradio också och det är självklart det jag menar med att man ska få det att låta ok på så många ställen som möjligt. Hursomhelst så var grundtanken med mitt förra inlägg: lyssna på dina högtalare i förhållande till andra (bilen, tv osv..) och lär dig sedan hur du ska mixa för att nå ett ok resultat på de ställen låten mest frekvent kommer att spelas (en klubblåt kanske inte måste låta fantastisk på en laptop). Det Mikey säger om akustiken är även viktigt för att nå ett bra resultat om man inte vill sitta och försöka kompensera extremt för rummets förvrängning av ljudet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför går det inte att mixa i lurar?

Den primära anledningen är att det blir en binaural ljudupplevelse. Allt ljud pannat starkt höger kommer bara att höras i höger lur och vice versa. Har du samma panorering men lyssnar i monitorer kommer även detta ljud att nå din vänstra sida, men inte samtidigt. Dessutom upplevs reverberation helt annorlunda i lurar kontra monitorer.

Å andra sidan finns det vissa pluggar/sätt att kringgå det som skapar en "fiktiv monitorupplevelse" (i.e Redline monitor t.ex), men jag skulle inte dra för stora växlar på det. Monitorer är och förblir huvudlyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska mixa i monitorer!

Med, som du sa tidigare, hörlurar som referens. Eller vice versa. Sopar in ett citat nedan från Soundonsound för den som vill läsa mer finns hela artikeln här

"There are those who say it's impossible to mix on headphones, but that hasn't stopped plenty of professional musicians, engineers, and producers doing just that. Actually, it's rather important to make sure your mixes sound as good on 'cans' and 'earbuds' as they do through loudspeakers, but listening to some commercial material, I'm convinced that plenty of it is never checked on headphones before release. On the other hand, if you work late at night or have a studio with poor acoustics, or a family that doesn't appreciate hearing the same two bars looping round, you might have no choice but to work on headphones! What's more, headphones can expose lots of tiny details in your mixes that you might miss on speakers. So, with the right approach, getting it right in the cans can result in an even better speaker experience — it's just a matter of adapting and learning to rely on your 'phones. While it's certainly tricky to replace loudspeakers completely during the mixing process, it's quite possible to do about 90 percent of your mixing on headphones. With occasional speaker reality checks, you should be able to create finished results that sound equally impressive (although different) on both speakers and 'phones. So it makes sense to test your mixes on headphones, and to learn how to work with 'phones to create mixes that work well on speakers."

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, read this:

Intressant, speciellt eftersom det delvis står samma sak som i artikeln jag länkade till 😉

Du får gärna fortsätta din kamp för att övertyga alla att man SKA mixa i monitorer, tror att vi återigen talar i cirklar och missförstår varandra. Jag tycker personligen att man ska använda sig av monitorer med hörlurar som komplement, vilket även du sagt tidigare i tråden. Anledningen är som ditt citat säger att man lättare kan höra skräp på inspelningen men även för att referenslyssna. Många lyssnar idag bara på sin köpta musik i hörlurar vilket gör att man bör ha gjort en qualitycheck på mixen i just hörlurar. Hursomhelst: Om man mixar med monitorer - referenslyssna med hörlurar! Om man mixar med hörlurar - referenslyssna med monitorer!

"Overall, it's quite possible to do the majority of your mixing on headphones as long as you can check occasionally through loudspeakers, as well as enhancing them for both playback systems. If this makes your music more attractive to the vast number of iPod users out there then all the better — remember, many potential purchasers may be auditioning your on-line tracks on headphones in the first place!"

Sluta missförstå mig Mikey ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Den primära anledningen är att det blir en binaural ljudupplevelse. Allt ljud pannat starkt höger kommer bara att höras i höger lur och vice versa. Har du samma panorering men lyssnar i monitorer kommer även detta ljud att nå din vänstra sida, men inte samtidigt. Dessutom upplevs reverberation helt annorlunda i lurar kontra monitorer.

Å andra sidan finns det vissa pluggar/sätt att kringgå det som skapar en "fiktiv monitorupplevelse" (i.e Redline monitor t.ex), men jag skulle inte dra för stora växlar på det. Monitorer är och förblir huvudlyssningen.

Jo! Jag förstår hur du menar.Men det är väl ändå så att det går att mixa och få det bra i ett par lurar, utan plugins och andra hjälpmedel .För om man bara lyssnar på musik i lurar typ som många kids gör idag på bussen,skolan mm .Då lär man lära sig hur det ska låta i lurarna ,och då lär man sig att mixa efter detta. eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara bra att det kommer fram mycket information, och jag är bara mån om att de som läser trådarna faktist ska få rätt information.

Kul att det är så stort intresse, och att så många vill hjälpa andra 😄

Helt rätt inställning som utan tvekan gynnar både trådskaparen och de som läser tråden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...