Jump to content
Annons

Hur ska jag få till det här soundet vid inspelning?


pearlvisionboy

Recommended Posts

Hejsan!

Ska i veckan spela in en låt med ett par kompisar.

Jag/vi vill att Soundet ska låta lite som Amy Macdonalds låt: This Is The Life!

Har ni några ideer på vad jag ska tänka på?

Ja hur skulle ni göra för att få till det där fräscha soundet?

Jag kommer inte förvänta mig exakt samma kvalitet pga, min kunskap och utrustning.

Men vill ändå få till det så bra som möjligt 🙂

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var riktigt noggrann redan vid inspelning. Se till att musikerna spelar balanserat, framför allt när det gäller trummor. Om man slår för hårt på cymbaler jämfört med resten av kittet så kan det bli svårt att få till det där fantastiska rumsljudet som ger trummorna liv. Jag skulle försöka skapa grundljudet i trummorna med överhängsmikrofonerna och använda närmickarna för att ge en liten extra push åt de trummor som behöver det.

Spela inte så hårt på den akustiska gitarren så ni får akustisk kompression (eller vad fenomenet kallas).

Om vi pratar mix så föredrar jag personligen att placera instrument i stereobilden i den typen av musik. Trummorna behöver inte vara panorerade till max. Var inte rädd att lägga något instrument i enbart en högtalare och använd stereobilden mellan mitten och max. Tänk dig en scen som det står musiker på. Experimentera med parallell kompression på framför allt trummor men även andra instrument.

Slutresultatet kommer bero väldigt mycket på hur noggranna ni är från start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att ni har använt en otroligt bra låt/artist som referens! Hennes låtar andas verkligen spelglädje. Men jag tror att det där soundet kan vara svårt att få till med utrustning som vi vanliga dödliga har råd med, tror inte att det är några billiga mikrofoner/pre-amps som har använts på den inspelningen. Dock kan man nog komma bra nära genom att försöka komma så nära spelstilen som möjligt. Föregående talare har redan gett flera bra råd. Var noga med mikplaceringen, och framför allt: se till att ha roligt medan ni spelar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...