Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ar i Kambodja for tillfallet, och forst och framst sa haller jag pa att kopa massor av Traditionella Khmer instrument for att shippa hem, men under processen sa raka jag kopa en SM58:a for jag har ingen(bara 13 USD och alltid bra att ha en). Sa jag kom pa att jag kan lika garna kopa lite inspelningsprylar i samma veva.

SM58:an ar val farstas antagligen en kopia, MEN, riddle me this, behover det nodvandigtvis betyda att den har samre inspelningsformaga, att den kommer ga sonder efter nagon manad?

Jag har for mig att jag laste att nagon skrivit att han kopt en SM57:a av kopia, men den visade sig vara battre an den han redan hade som var original.

Jag funtar pa dessa mikrofoner i forsta hand, en till SM58:a men beta version, och en vanlig SM57:a och en beta(eller kanske tva SM57:or i beta version). Ska dit idag och kolla priser(pruta) och vad mer for utbud dom har av mikrofoner. Kanske ar det nagot annat an mikrofoner jag ska kopa ocksa? Om nagon har erfarenhet eller info om detta amne sa skulle jag vara hjartligt tacksam for all info du kan ge mig om detta! Tack i forhand!

Annons
Postat

Köp en och testa micken någonstans. Sen skulle jag absolut skruva i sär den och okulärbesikta hur väl hantverket (lödningar,transformator etc) är gjort, kolla märkning på mikrofonkapsel etc.. Som jag ser det finns det 2 kritiska komponenter i en sm58/57 och det är själva mikrofonkapseln och transformatorn.

Postat

Problemet med kopiorna är inte att de går sönder utan att de inte låter som originalet (dvs kasst).

Om du kan leva med en mick med samma ljudkvalitet som du hittar i någon dynamisk skit-mik på Kjell & Co eller Teknikmagasinet så är det väl bara att köra. Men du får ingen SM58.

Postat

Fast testa micken sa jag! 🙂

Problemet med kopiorna är inte att de går sönder utan att de inte låter som originalet (dvs kasst).

Om du kan leva med en mick med samma ljudkvalitet som du hittar i någon dynamisk skit-mik på Kjell & Co eller Teknikmagasinet så är det väl bara att köra. Men du får ingen SM58.

Postat

Kunde inte halla mig langre. Sa jag gick loss och har kopt 7 mickar. Om dom later akta(eller forst och framst bra) var svart att hora i butikerna. Ni vet, man behover sin egna lilla privattid i studion dar man i lugn och ro kan kritiskt lyssna pa skillnader och for och nackdelar. Jag mer eller mindre provade mickarna genom hemmabyggda hogtalare och forsteg vilket inte direkt hjalpte med att hora mer an att dom funkar i alla fall.

Dessa ar mickarna jag kopt fran 3 olika butiker(totalt lag 7 musikaffarer bredvid varandra sa jag gick emellan dem och jamforde priser och prutade tills jag hittade det basta kapet:

Shure Beta SM-58A & Shure SM-87C – 39 USD

Shure Beta SM-57A(2x) - 27 USD

Sennheiser E845S & AKG D 660S – 50 USD

Ah, just det, jag kopte aven en vanlig Shure SM-58 for 13 USD nagra dagar innan.

Sa totalpriser slutade pa 129 USD (822 SEK) for dessa 7 mickar.

Oavsett sa ar det SJUKT billigt for sa manga mickar och nar jag kommer hem far jag se om det ar valuta for pengarna. Kanns redan som det ar valuta for pengarna. Vissa gar till Leksaksaffaren for att kopa en leksaksmick for 30 kr, for att det ar just det ljudet dom vill ha till whatever. Ska bli spannande att kritiskt lyssna igenom alla mikrofoner och om jag skulle bestamma mig for att ALLT ar skit, inte ar anpassad och gar att anvanda till nagot, sa ar det anda bara 822 kr i sjon. Jag kanner mig nojd hittills i alla fall for an sa lange sa kanns detta som ett kap!

Postat (redigerat)

Ja, ja tror tyvärr att det inte ens att de är värda det du gav för dem...för ligger du under deras inköp säljer de ALDRIG :rolleyes: men kan vara kul å ha i alla fall. Jag har varit ganska mycket i Asien de senaste 2 åren och jag har tyvärr aldrig hittat billiga märkesprodukter, de är oftast dyrare eftersom omsättningen inte är riktigt den samma. Skulle köpa billiga grejor i Hong-Kong men, efter lite sökande på nätet så var de faktiskt billigare i nätbutiken hemma, den erfarenhet jag har så ligger priserna hemma riktigt bra och överlag så är priserna ganska lika överallt nu. Det är i alla fall min erfarenhet..

Men vissa feta kameraobjektiv kan man få lite billigare i HK men då pratar vi 20' och upp .....

Redigerat av madeinroad79
Postat

Claes: Jag bor i Nacka, ungefar 7 minuter med buss fran Slussen i Sthlm. Med lite tillit sa ska det val inte vara nagra problem. 🙂

madeinroad79: Ah, men som sagt, jag far helt enkelt se nar jag kommer hem igen. Mojligt att varenda mick jag kopt ar pure shit men om ens EN mick visar sig vara grym sa skulle jag fortfarande ha tjanat pa det an att ha kopt den i Sverige.

Postat

Var bor du? Det hade varit intressant om det gick att låna någon eller ett par av dem och lägga upp testinspelningar på min testsite...

Jag har ju en fake Beta 58A som jag köpt tidigare via eBay (och sedan fick pengarna tillbaka, men de ville inte ha micken) som finns kvar.

Du får gärna låna den (bor i Lund).

Postat

Jag skulle inte ha nåt emot att få en SM55-kopia billigt. Du vet "Elvis-micken". Låter den allt för illa så kanske man kan stoppa in en mygga i den. Men det är lite långt mellan Sollentuna och Khmerernas land. Jag antar att det kan vara sådana jag sett i massor på Tradera.

Postat

Claes: Jag bor i Nacka, ungefar 7 minuter med buss fran Slussen i Sthlm. Med lite tillit sa ska det val inte vara nagra problem. 🙂

Kanske lite svårt, eftersom jag bor i Malmö, så det är inte runt hörnet direkt - men det går ju att skicka också...

Jag har ju en fake Beta 58A som jag köpt tidigare via eBay (och sedan fick pengarna tillbaka, men de ville inte ha micken) som finns kvar.

Du får gärna låna den (bor i Lund).

Kanon! Lund är lite närmare, så jag ska hålla det i minnet till nästa batch. 🙂

Postat
Jag har for mig att jag laste att nagon skrivit att han kopt en SM57:a av kopia, men den visade sig vara battre an den han redan hade som var original.

'bättre' som i annat ljud?

varför ville han då ha en sm57 öht?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.