Jump to content
Annons

Marcanta

Medlem
  • Antal inlägg

    33
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Det är det jag vill undvika. Det blir väldigt bökigt och dyrt om jag skulle behöva två mixerbord. Man vill gärna ha det portabelt och kompakt. http://www.numark.com/product/n4 Den där tex. Hittade precis den. Fyra kanaler? Är det två för själva mixandet av låtarna och sen två över, en för sång, en för gitarr? Isånafall ser den ju kanske lovande så vitt mitt otränade öga kan se. "FEATURES 4-Deck controller and DJ Mixer that works with or without the computer External mixing (2 CD/Turntable + 2 Mic) Built-in professional USB audio interface with balanced XLR outputs Large touch-sensitive control wheels Serato DJ Intro software included 4-Deck version of Virtual DJ LE Included Mixer section with EQ, loop and effects controls Premapped for TRAKTOR PRO 2"
  2. Marcanta

    Köpa mixerbord

    Tjena! Det börjar bli dags för mig att lira live med min musik och behöver ett mixerbord som uppfyller vissa krav. DJ:andet ska ske genom mp3 filer från datorn. Känns smidigast så. Men det är även meningen att det ska göras sångpålägg live. Och jag vill även spela gitarrsolon över musiken. Så förutom dejaayandet så vill jag att mixerbordet ska ha ingång för mikrofon (gärna en kanal med massa effekter på) och en kanal där jag kan plugga in gitarren och poden. Förslag? Är ny på ämnet.
  3. Oj men vad skönt. Då är allt jag behöver en reamp box då och sen är det bara att micka up! Har ni nå rekommendationer på reamp box? Har tittat lite och hört att Radial gör schyssta grejer. Vet inte vad budgeten ligger på men smärtgränsen går nog vid två lax. Har tittat på Radial X-amp och Radial ProRMP men vet inte vad jag ska välja. Vad skulle ni köpa för reamp box?
  4. Jag har svår koll att hålla reda på skillnaden på alla olika boxar och vad dom egentligen gör. Reamp box, Line box, DI box. Om jag inte har förstås det hela fel så var Di box och Line box samma sak? Hur som helst, detta är min situation: Jag har spelat in gitarrer rent genom line ingången på en Profire 2626 till Cubase. Nu vill jag dra ut dessa rena gitarrspår till en Pod xt och sen till en Englstärkare och så micka upp det. Om jag förstås det hela rätt så skulle jag egentligen ha haft en line box redan när jag spelade in den rena signalen i Cubase från början. Stämmer det? Och Reampboxen ska man ha när man drar ut signalen från Cubase och vidare till Pod och stärkare. Stämmer detta? Är det ett problem att jag inte spelade in med linebox från början? Eller är det bara att nu kan eventuella brum finnas med i signalen som inte går att få bort men ljudet ska inte bli konstigt utöver det? Kort och gott så är i alla fall själva huvudfrågan - är det en Reamp Box jag behöver nu när jag drar ut gitarrspåren (som bara har spelats in rakt in i ljudkortet, "lajnat" och inget annat) för att sen mickas upp genom stärkare? Tacksam för tydliga svar! Ha en strålande dag! 🙂
  5. Jag provade dom tre basarna har i Chiang Mai. Jag ar ingen bassist heller och provade fram och tillbaka med olika installningar osv, och jag kom till ett definitivt slutgiltigt alternativ - Cort FTW! Den var bara bast pa alla mojliga vis jag kunde jamfora med dom andra tva. Cort it is!
  6. Sa, jag ar I Thailand nu och allt ar ju billigare har(behover kanske inte betyda att allt ar skrap/kopior?). Jag har fyra basar som verkar lovande enligt mig, och jag hoppas med er expertis att ni kan fa mig att valja ratt bas, eller om basta valet ar att inte kopa nagon alls? Vad jag ar ute efter ar Meshuggah style riffande(huvudssakligen) och aven valdigt soft jazzbasljud till jazzigare partier dar jag kanske tilloch med dubbar med extra toner, ljusa ackord. Har ar bilder fran alla basar(utom Atlas basen dessvarre) fran affaren sa att ni kan se hur dom ser ut(dessvarre ar dom inplastade): http://www.mediafire.com/?fptvr78uyjf46dt And here is the info on the bases: Fran Bangkok: Atlas Mercury 502 http://www.guitarandpickup.com/index.php?lay=show&ac=photo_view&event_id=9458 Dom andra 3 alternativen har jag hittat har i Chiang Mai: Ibanez GRS-205 http://www.ibanez.com/BassGuitars/model-GSR205 Baracuda JM-5 http://www.bngmusicthailand.com/inde...icle&Id=293908 http://www.weloveshopping.com/templa...4&shopid=22247 Cort Artisan C5 http://en.euroguitar.com/bass/cort/a...-h/124556.html Sa nu har jag fyra alternativt och for tillfallet lutar min magkansla till Cort basen. Vad tror ni? Listat efter pris: Atlas 502 Mercury – 567 USD (3611 SEK) Cort Artisan C5 – 492 USD (3134 SEK) Baracuda JM-5 – 360 USD (2293 SEK) Ibanez GRS-205 – 340 USD (2165 SEK) Please help me out here!
  7. Claes: Jag bor i Nacka, ungefar 7 minuter med buss fran Slussen i Sthlm. Med lite tillit sa ska det val inte vara nagra problem. 🙂 madeinroad79: Ah, men som sagt, jag far helt enkelt se nar jag kommer hem igen. Mojligt att varenda mick jag kopt ar pure shit men om ens EN mick visar sig vara grym sa skulle jag fortfarande ha tjanat pa det an att ha kopt den i Sverige.
  8. Kunde inte halla mig langre. Sa jag gick loss och har kopt 7 mickar. Om dom later akta(eller forst och framst bra) var svart att hora i butikerna. Ni vet, man behover sin egna lilla privattid i studion dar man i lugn och ro kan kritiskt lyssna pa skillnader och for och nackdelar. Jag mer eller mindre provade mickarna genom hemmabyggda hogtalare och forsteg vilket inte direkt hjalpte med att hora mer an att dom funkar i alla fall. Dessa ar mickarna jag kopt fran 3 olika butiker(totalt lag 7 musikaffarer bredvid varandra sa jag gick emellan dem och jamforde priser och prutade tills jag hittade det basta kapet: Shure Beta SM-58A & Shure SM-87C – 39 USD Shure Beta SM-57A(2x) - 27 USD Sennheiser E845S & AKG D 660S – 50 USD Ah, just det, jag kopte aven en vanlig Shure SM-58 for 13 USD nagra dagar innan. Sa totalpriser slutade pa 129 USD (822 SEK) for dessa 7 mickar. Oavsett sa ar det SJUKT billigt for sa manga mickar och nar jag kommer hem far jag se om det ar valuta for pengarna. Kanns redan som det ar valuta for pengarna. Vissa gar till Leksaksaffaren for att kopa en leksaksmick for 30 kr, for att det ar just det ljudet dom vill ha till whatever. Ska bli spannande att kritiskt lyssna igenom alla mikrofoner och om jag skulle bestamma mig for att ALLT ar skit, inte ar anpassad och gar att anvanda till nagot, sa ar det anda bara 822 kr i sjon. Jag kanner mig nojd hittills i alla fall for an sa lange sa kanns detta som ett kap!
  9. Marcanta

    Kopa Kopior i asien?

    Jag ar i Kambodja for tillfallet, och forst och framst sa haller jag pa att kopa massor av Traditionella Khmer instrument for att shippa hem, men under processen sa raka jag kopa en SM58:a for jag har ingen(bara 13 USD och alltid bra att ha en). Sa jag kom pa att jag kan lika garna kopa lite inspelningsprylar i samma veva. SM58:an ar val farstas antagligen en kopia, MEN, riddle me this, behover det nodvandigtvis betyda att den har samre inspelningsformaga, att den kommer ga sonder efter nagon manad? Jag har for mig att jag laste att nagon skrivit att han kopt en SM57:a av kopia, men den visade sig vara battre an den han redan hade som var original. Jag funtar pa dessa mikrofoner i forsta hand, en till SM58:a men beta version, och en vanlig SM57:a och en beta(eller kanske tva SM57:or i beta version). Ska dit idag och kolla priser(pruta) och vad mer for utbud dom har av mikrofoner. Kanske ar det nagot annat an mikrofoner jag ska kopa ocksa? Om nagon har erfarenhet eller info om detta amne sa skulle jag vara hjartligt tacksam for all info du kan ge mig om detta! Tack i forhand!
  10. Jag förstår principen men problemen verkar, enligt vad jag förstår, vara dessa: Oavsett om jag tar Analog Out 1/2(Headphones 1) eller Analog Out 3/4 (Headphones 2), så kan man bara välja en ljudkällan för respektive utgång. Tex. låt oss bara säga att jag använder Headphones 2. Då kan jag bara antingen välja Software Return och få trummorna, eller Analog 1/2 eller Aux 1 för att få gitarr. Hänger du med? Det verkar som om jag behöver någon plan för hur man sammanför trummor via datorn och gitarr via direkt medhörning innan den slutgiltiga Analog Out 3/4 kommer. Det går helt enkelt inte att vrida upp Auxen till gitarren medans trummorna kör för den måste väljas som tillval i Analog Out 3/4 för att kunna höras, och när trummorna kör, då är software return tillvald istället. Dock det här med att göra en gruppkanal i Cubase för trumspåren och skicka med en sendbuss till SW RTN 3/4 har jag inte provat FÖR jag vet inte hur man gör en gruppkanal för jag vet inte vad det är. 😛 Please enlighten me. Provade att försöka skicka via send till SW RTN 3/4 men jag såg bara left, right eller mixer out som tillval. Fast jag kanske kollade fel? Dock enligt denna plan är jag fortfarande tveksam där, som jag sa, att det verkar som man måste ha Aux vald för att den ska kunna höras. Tack för hjälpen!
  11. Okej jag förstår. Jag ska se om det vart någon klarhet i det hela. Jag har hållt på med mixern i kontrollpanelen. Menar du volymkontrollen? Jag har svårt att tro att det gjorde någon skillnad men jag ska dubbelkolla. Annars såg jag att man kunde aux sända iväg den. Vet dock inte vart den signalen tar vägen nånstans. Jag vill ha medhörningen och trumspåren spelade i headphones 2. Thank you!
  12. Precis, och jag har ju Cubase också. Men när jag klickar i det så blir gitarrspåret bara helt tyst istället. Någon ide?
  13. Hej, jag håller på och spelar in gitarr och i det här läget är det kritiskt att fördröjningen är så låg som möjligt. Tycker mig inte känna attacken tillfredsställande fort och ville prova direct monitoring. Hur gör man? I Profire kontrollpanelen så finns det inget alternativ för det. Eller så fattar jag bara inte hur man gör. Vad jag vill är att kunna spela in samtidigt som jag hör ljudet direkt från ljudkortet. Måste jag splitta kanalen på nå sätt? När jag klickar i "direct monitoring" i cubase som jag hittade på devices fliken så blev det bara helt tyst i stället. Tacksam för hjälp!
  14. Okej, förmodligen kan jag nog ha haft den inkopplad vid drivrutinsinstallationen. Vad har det för inverkan? Tack för tipsen i övrigt!
×
×
  • Skapa ny...