Jump to content
Annons

Hur gör du?


Terror

Recommended Posts

Skulle vara kul att veta hur ni gör från början till slut när ni skapar era låtar 🙂

Jag är nybörjare på de här med mixning, så jag gör antagligen helt fel. Vore kul om ni beskrev lite i detalj.

Jag kan börja

1) Får en låtidé i huvudet, sitter och plinkar på gitarren så att jag har en hel låt i huvudet.

2) Öppnar mitt Cubase och pluggar in gitarren, sätter in rätt tempo, och skapar ett spår

3) Lägger in Guitar Rig 4 direkt innan inspelning och hittar ett ljud jag tycker låter bra.

Mixar inget med ljudet, utan väljer bara en preset

4) Spelar hela låten igenom med en gitarr

5) Kopierar första spår och spelar in en gång till

6) Pannar gitarrerna höger och vänster

8) Sätter igång Addictive drums och spelar in trummorna med hjälp av en MIDI-synth

9) Sätter in gitarren igen och spelar in utan pluggar

10) Pitchar spåret så de låter som en bas

11) Lägger på effekt på basspåret från tex Guitar pro 4

--- lyssnar igenom och spelar om, om det är något som inte blev bra --

12) Lägger på diverse synthar eller sång

13) Lägger på EQ och andra effekter på vardera spår

--- När jag är nöjd, så forsätter jag ---

14) Gör en audio mixdown på allting

--- nytt projekt ---

15) Importerar hela låten (den är nu i ett spår)

16) lägger på någon compressor eller något annat för att få upp trycket lite i låten

17) Gör en audiomixdown igen

18) KLAR!

För er studioräver låter det säkert jättekonstigt 🙂 Vill gärna ha lite synpunkter. Hur gör ni?

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om jag är så vis men min process är oftast väääldigt lång :rolleyes:

1. Sällan uppstår det ur en låtidé utan snarare slumpen, antingen i huvudet eller av slumpen och jag skriver oftast utan instrument men när jag väl använder instrument är det allt möjligt!

Är egentligen utbildad till pianist men jag skriver på allt möjligt synthar/piano/gitarr/bas/lufttrummor.

2. Skriver in allt i Guitar Pro 5 som jag sen 2003 (Guitar Pro 4 om jag minns rätt) så jag är som en väloljad maskin i det programmet och det funkar för mig. Kan även skriva med papper och penna men

det har en tendens att vara lite mer tidskonsumerande

3. När låten är helt färdigskriven, oftast även med någon form av sångmelodi och textidé så börjar jag/vi/dom repa låten tills den sitter men inte så man kan lira den i sömnen för då finns det inget rum för impro vid inspelningstillfället.

4. Här antar jag att många redan har börjat spela in någon form av demo men jag hatar verkligen att göra demons så jag brukar helst skita i det och hoppa direkt till studio-versionen 🙂

5. Tracking dags! mitt favoritmoment (speciellt trummor) om jag är tekniker i alla fall 🥰 lägger alla instrument för sig, dubbar saker och arbetar fortfarande o-panat (mono)

6. När alla spår är lagda så börjar jag mixa, om jag har tillgång till ett bord så mixar jag oftast så mycket utanför lådan så mycket jag kan (spelar helst in på band så man inte kan övermixa saker lika lätt) dock så händer det allt för sällan 😏

men när jag bygger eget då jävlar 😄 börjar med trummor, lägger till basen sen så irrar jag fram och tillbaks med alla saker tills det efter allt koas låter bra, kan dock inte beskriva processen så mycket bättre än så då det beror på dagen och projektet

7. Om det är mina/bandets egna grejer så låter jag mixen vila ett tag innan jag öppnar den någon månad senare och gör lite tweeks 🙂

8. Mastrar aldrig själv då jag känner att jag bara skulle förstöra allt men jag gillar inte hårdmastrat material utan snarare där musik andas med spåret och det låter bra i mina öron helt enkelt, kan inte säga mycket mer än så

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker ha en låt sjungbar så fort som möjligt. Det får gärna vara en "gröttext", men oftast hittar jag ngn fras att jobba vidare på. Jag vet oftast inte vad låten ska handla om förrän efter ett tag.

En låt kan vara "klar" på tre timmar, men jag itererar fram en bättre text under ngn vecka eller två.

Jag försöker spela in ngn skit-demo så fort som möjligt för att höra vad som funkar eller ej. (Det är dessa ni sedan får höra på min länk här nedanför).

Jag spelar numera in på min Ipod då jag är mer intresserad av att skriva låtar än att producera. Det måste ju finnas min sort oxå. På detta sätt hoppas jag öka produktiviteten från dagens ca 1 låt per månad. Att faktiskt öva på låtarna gör jag med tiden, men det är få jag kan utantill. Jag har hittills inte haft ngn ambition att själv framföra dom. Men vem vet...

...Sedan blir jag givetvis upptäckt, får gynnsamt kontrakt, spelar i en svindyr studio som jag pendlar till i jetplan fyllt med groupies, blir utsedd till sämsta förebilden detta decennium, odlar min karriär med att begå självmord och tjänar efter det ännu mer pengar.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker ha en låt sjungbar så fort som möjligt. Det får gärna vara en "gröttext", men oftast hittar jag ngn fras att jobba vidare på. Jag vet oftast inte vad låten ska handla om förrän efter ett tag.

En låt kan vara "klar" på tre timmar, men jag itererar fram en bättre text under ngn vecka eller två.

Jag försöker spela in ngn skit-demo så fort som möjligt för att höra vad som funkar eller ej. (Det är dessa ni sedan får höra på min länk här nedanför).

Jag spelar numera in på min Ipod då jag är mer intresserad av att skriva låtar än att producera. Det måste ju finnas min sort oxå. På detta sätt hoppas jag öka produktiviteten från dagens ca 1 låt per månad. Att faktiskt öva på låtarna gör jag med tiden, men det är få jag kan utantill. Jag har hittills inte haft ngn ambition att själv framföra dom. Men vem vet...

...Sedan blir jag givetvis upptäckt, får gynnsamt kontrakt, spelar i en svindyr studio som jag pendlar till i jetplan fyllt med groupies, blir utsedd till sämsta förebilden detta decennium, odlar min karriär med att begå självmord och tjänar efter det ännu mer pengar.

låter som en kanonidé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar elbas, men när jag knåpar ihop låtar, så sitter jag vid syntarna (och Cubase förstås).

En idé kan vara en melodislinga eller basgång som dyker upp i skallen - eller en ackordsföljd som jag kommer in på när jag sitter och klinkar.

Drar igång GrooveAgent som får köra ett ok trumkomp istället för att ha ett trist klick.

Spelar in grundidén.

Spelar in ett enkelt pianokomp (som sedan får kvantiseras hårt - jag är absolut ingen keyboardist... :rolleyes: ).

Pillar ihop så att jag har ett rudimentärt komp med trummor, bas, piano - och en flöjt som spelar den tänkta melodin. Använder inga speciella ljud, utan kör med en standarduppsättning som känns bekväm att jobba med. Ljuden ser jag som utbytbara ända fram till slutmix.

Om det var refrängen som var grund, så försöker jag sedan hitta en vers som är ok - eller tvärtom, om grundidén var vers...

Petar också ihop enkla bridge o dyl.

Sedan börjar jag pilla med låtstrukturen och testa olika ordning etc.

När strukturen är klar, så börjar jag lägga till lite mer kosmetika, som percussion, stråkar, blås, gitarr, syntljud etc - och byter ut pianot till ett bättre pianoljud (om det ska fortsätta vara piano), basen till en bas som känns rätt, gör eget handknackat trumkomp (gärna med Scarbee Imperial Drums XL - en raritet nuförtiden... 😉) som ersätter GA etc.

Allting är normalt VSTi - men ibland spelar jag in "riktig" bas också.

Gör en grovmix och när det låter tillräckligt ok, så spelar jag in sång + eventuella körer. Ibland kommer detta steget innan jag har börjat pilla med ljuden och kosmetikan, beroende på vad jag känner för... Fixar eventuella sångmissar med Melodyne.

När sången är inspelad så kollar jag igenom alla instrumenten och kollar att de inte krigar med sången på något sätt - och tar bort där det behövs eller lägger till där något instrument ska svara eller följa sången etc. EQ, kompressor, andra effekter etc bestäms, liksom övrig mixning med noggrannare nivåer, panorering etc.

När det är färdigmixat så blir det export till ett stereospår, som jag senare tar upp i Wavelab för Mastering...

Låter det genomtänkt? Jag tycker i alla fall att det är ett bra sätt att jobba, men du behöver inte vara lugn - utan jag är precis som du och har en hel hög med halvfärdiga låtar, i olika färdighetsgrad. Det är väldigt få låtar jag gör från start till mål i ett svep som beskrivet, utan det finns alltid ett gäng nästan halvfärdiga verser eller refränger, som inte har kommit längre ännu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bestämmer vad som ska göras innan jag börjar, och jag gör alltid klart låten.

Låter smart. Det är bra att komma till avslut direkt, så att man inte sitter där med 59 halvfärdiga skisser.

Så här gör jag:

1. Verser och refränger (melodi och ackord) föds när jag spelar gitarr och sjunger.

2. Bandar alltid idéerna direkt på mobil/Zoom h2.

3. Idisslar sången i veckor (år?), formen finslipas. Spelar hela tiden in nya memo-versioner.

4. Skissar upp låten i Ableton Live Clip view. Drar in trumloopar från EZdrummer, lägger basgångar, shakers, melodislingor, fundera ut arrangemang, idéer för blås, stråkar och synthar.

--- och det är ungefär så långt jag klarar mig på egen hand, och så långt jag har hunnit ---

Sen är planen:

5. När låtens alla delar är färdiga, spela över låten till Session view (linjärt flöde).

6. Samla ihop musiker, instruera dem eller få dem att förbättra mina grejer. (Jag kan ju bara sjunga/spela gitarr egentligen)

7. Boka studio.

8. Spela in på riktigt, så live som möjligt.

Jag är egentligen van vid att komma med färdiga sånger till en replokal och presentera för bandet. Nu har jag varken band eller lokal, så jag försöker göra preproduktionen så långt jag kan på egen hand. Det är ett workflow som funkar för mig för att det är kul, men jag har ingen deadline och inte bråttom. Jag komponerar inte i datorn, låtarna är alltid klara att spelas upp i nån slags singer/songwriter-form. Men så gör jag ju också musik av typen pop/folk/country/soul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bestämmer vad som ska göras innan jag börjar, och jag gör alltid klart låten.

Skriver du musiken först, innan du spelar in? För mig går komponerande/inspelande arrandet lite hand-i-hand...

Kan du utveckla lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har typ ingen klar låt nästan. Bara runt typ 80 påbörjade saker. Kan vara för att jag tröttnar på låten halvvägs, eller att jag kommer på något bättre, som jag istället gör en ny låt av. Har väldigt svårt att slutföra en låt om jag inte har en låt klar i huvudet från början. Men de är sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går tillväga på två sätt.

Till andra artister:

Skriver/producerar ett track utifrån den känsla eller referens jag utgår ifrån. Skickar sedan vidare för melodi/text.

Till mig själv.

Skriver hela låten först. Kör med piano, bas och lite stråkar, sätter slask sång samtidigt som jag skriver melodi. Spelar in i imacens mick. När hela låten är klar så åker jag till studion och sätter riktigt sång och stämmor till den enkla piano/bas/stråk grunden. Därefter bygger jag produktionen.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver du musiken först, innan du spelar in? För mig går komponerande/inspelande arrandet lite hand-i-hand...

Kan du utveckla lite?

Så mycket som möjligt klart i huvudet, helst utbankat på pianot innan jag sätter igång. För mig funkar det bäst. Att sitta med datorn och pilla med alla oändliga möjligheter utan mål och riktning = ingenting gjort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är så otight och keff på mixing osv så brukar aldrig nå fram till en färdig låt 🙁 kämpar dock på! Tycker om att skruva på rattarna när jag spelar in och försöka laga så många fel som möjligt, många här verkar tycka att man absolut inte ska göra det men är man otight och har keff utrustning får man ju försöka göra det bästa utav situationen 🙂

Brukar dock ofta skriva in allt i Guitar Pro innan för att få ett hum om hur det ska låta. Dock kan det vara kul att skriva samtidigt som man lägger arr, men är ganska färsk på inspelning så har väl inte hittat "min metod" än.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Får en idé som jag numera som jag numera spelar in på min mobil, mp3a, DR-0/, eller vad jag nu råkar ha till hands.

2. Tar fram gitarren och skriver låten klart, dvs text + melodi.

(Eller så hamnar idén i arkivet för att användas med annan idé eller inte alls.)

3. Skriver om dagen därpå och ändrar det som blev halvbra.

4. In i DAW och börja med trummor i rätt tempo, mest för att klick är tråkigt.

5. På med gitarr

6. In med lite sång

7. dags för lite bas

8. Blås och sångstämmor annat som jag vill ha med

9. Fixar lite med fills och annat i trummorna.

10. Mixa till belåtenhet

10a. klar demo/skiss e

10b. eller så på't igen från punkt 4 och framåt tills jag är hyfsat nöjd.

Edit: Ska det bli något mer än en demo/skiss så duger förstås inte samplade trummor eller annat, då vill jag ha the real stuff.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...