Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken lyder... hur gör jag föra att fÄ en tightare bas i min mix?

Har lÀst en del om monofilter osv men förstÄr knappt nÄgot alls. Jag anvÀnder EQ och kompressor med sidechain pÄ elbas och kick men jag tycker ÀndÄ att det lÄter lite grötigt i dom frekvenserna.

Min egentliga frÄga Àr alltsÄ hur ni gÄr tillvÀga för att reda ut dessa frekvenser och fÄ ett rent och snyggt basljud?

Monofilter? Multibandskompressor? eller Àr jag bara fruktansvÀrt kass pÄ att anvÀnda EQ och kompressor? finns det ngn plugg som tar bort onödiga frekvenser som ÀndÄ inte hörs?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Hur lÄter basljudet frÄn början? Kan sÀga att med basen jag Àger sÄ blir det inte bra hur man Àn gör. Den Àr rÀtt fruktansvÀrd.. SÄ jag anvÀnder en bra samplad bas som har ett skitbra grundljud, sen Guitar Rig 4 pÄ det. DÄ behöver man inte göra sÄ mycket sen, lÄter jÀttebra. Men du kan ju alltid göra ett svep med en EQ och kolla om det finns nÄgra knasiga övertoner som man kan ta bort.

Postat

jag anvÀnder samplingar för tilfÀllet. Reason factory soundbank för att vara exakt. Men jag tycker att hur jag Àn vrider och vÀnder sÄ tar basen upp sÄ otroligt mycket energi ur min mix utan att egentligen ge mÀrkbart utslag för det nÀr man lyssnar. Det kanske Àr en masteringsfrÄga, slÄr det mig nu i skrivande stund!?

Postat (redigerat)

Menar du att resten sidechain-duckar för bÄde bas och kick?

Eller att den ena duckar för den andra?

SvÄrt att sÀga nÄt vettigt utan att hört vad det handlar om. Men rent generellt, bestÀm dig för i vilka delar av basregistret som kick resp bas dominerar. EQ:a efter det. LÄt inte bÄda vara dominanta i samma frekvensband utan att t ex lÄta basen ducka för kicken.

SkÀr bort allt under 30 Hz pÄ bÄda. Om det gÄr sÄ kan du testa att skÀra basen Àven i övre registren.

En annan aspekt: Vad har du för lyssning? Hur funkar ditt rum akustiskt? Kan det bero pÄ sÄnt att du uppfattar basen som grötig?

Redigerat av Assar
Postat

Utöver vad som tidigare sagts: komprimera basen sÄ hÄrt som möjligt (jag brukar anvÀnda minst 16:1 i ratio), snabb attack och snabb release borde bli bra om det Àr en samplad bas. Mycket distorsion brukar lÄta bra pÄ bas. Eftersom du anvÀnder Reason föreslÄr jag Àven att du anvÀnder stereobreddaren (minns inte pÄ rak arm vad den heter) för att göra alla frekvenser under (ex.vis) 100 Hz till mono (stereomaterial i lÀgre frekvenser har en förmÄga att ta upp mycket utrymme i ljudbilden).

I övrigt: anvÀnder du högpassfilter pÄ alla de övriga kanalerna? Om det rÄkar finnas lÄgfrekvent innehÄll pÄ ex.vis pads riskerar det ocksÄ att stÀlla till problem och gröta ihop basen.

Postat

Tack för alla svar! Jag ska kolla ikvĂ€ll vad jag kan fĂ„ till med dessa nya kunskaper 🙂

Postat (redigerat)

AnvÀnd högpassfilter för Ä fÄ bort den lÀgsta gröten tills det blir snÀrtigare.

Testa Àven dra ner lite vid 160 hz och 400 hz, klassiska problemfrekvenser för bas.

Eller du kanske snackar syntbas?

Redigerat av Signia
Postat

Absolut inte synthbas! 😛

Jag testar ikvÀll och om det inte blir bÀttre sÄ lÀgger jag upp en ljudfil sÄ ni fÄr hjÀlpa mig lite pÄ traven!

Postat

Det dĂ€r med duckning har jag aldrig fĂ„tt till pĂ„ ett bra sĂ€tt, i alla fall inte inom min genre. 😛

Endera hÀnder inget, eller sÄ blir det bara house/electronica eller vad det nu heter, nÀr basen börjar pumpa.....

Postat

Det dĂ€r med duckning har jag aldrig fĂ„tt till pĂ„ ett bra sĂ€tt, i alla fall inte inom min genre. 😛

Endera hÀnder inget, eller sÄ blir det bara house/electronica eller vad det nu heter, nÀr basen börjar pumpa.....

Förmodligen har du för snabb release. En tumregel (sÄvida man inte gör just house/electronica) Àr att om det hörs att man har anvÀnt sidechainkompressor sÄ har man gjort fel. Det Àr inte meningen att det ska vara nÄgon effekt, utan en hjÀlpreda för att ljudbilden ska bli mindre grötig. Hör man att det duckar nÀr man "solar" kanalen men inte nÀr man lyssnar pÄ alla kanaler samtidigt Àr man pÄ rÀtt vÀg.

Postat

Hmm, ok. Skall testa att Ă€ndra releasetiden, sĂ„ kanske det blir anvĂ€ndbart. Tack för tipset. 🙂

Är det vanligt att ducka bas mot baskagge (eller tvĂ€rtom)?

Förutom att skÀra mycket pÄ endera kanal, sÄ förefaller ju duckning i sÄ fall vara enda metoden?

Postat
Är det vanligt att ducka bas mot baskagge (eller tvĂ€rtom)?

Vanligast att ducka basen för kaggen. Har aldrig hört om motsatsen, men det gÄr naturligtvis att göra det ocksÄ, om man vill ha den effekten.

Förutom att skÀra mycket pÄ endera kanal, sÄ förefaller ju duckning i sÄ fall vara enda metoden?

Separera ljud genom att differentiera dem i

- tid

- panorering

- frekvens

Funkar inte det sÄ kan du prioritera dem genom att lÄta ett ducka för ett annat (dvs volym).

NÄn som kÀnner till fler sÀtt?

Postat (redigerat)

Separera ljud genom att differentiera dem i

- tid

- panorering

- frekvens

Jovisst, du har helt rÀtt, men det kanske inte blir kul att panorera bas/baskagge eller flytta dem i tid?

Inom blues Àr det ju vanligt att trummisen dunkar fjÀrdedelar (shuffle) och kör dÄ basen walking sÄ kommer de absolut att krocka med varann tidsmÀssigt.

Det Àr möjligt att det gÄr att gröpa ur/skÀra basen Ànda upp till 100-150Hz, men blir den dÄ inte i tunnaste laget?

Om 2 instrument brÄkar inom ett visst frekvensomrÄde, Àr det dÄ sjÀlvklart att det kommer lÄta grötigt/dÄligt?

Edit: Tack för lÀnken, virvelvinden.

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Som nÄgra har varit inne pÄ: HP kan göra underverk. DÀrefter kanske öka lite @ 600-700Hz...

SjÀlv har jag HP:at sÄ högt upp som 110Hz med hur bra resultat som helst. Det gÀller att vÄga, annars "hÀnder inget".

Kompressorer Àr givetvis ocksÄ viktiga i sammanhanget, men jag skulle helst undvika dels duckning, dels mördarration pÄ 16:1. PÄ bas i alla fall.

Testa Àven dra ner lite vid 160 hz och 400 hz, klassiska problemfrekvenser för bas.

Klassiska problemfrekvenser för bas?

Hur dÄ menar du?

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)

HÀnger vÀl lite pÄ om man kör sexstrÀngat eller ej ocksÄ huh?

Mitt andra (eller tredje?) band har en basist som kör sixstring

och det blir ju sub-sub in absurdum. I synnerhet nÀr det gÀller jazzmetal.

Annars gillar jag att HP'a rÀtt friskt och sparkla upp det runt 1.5K faktiskt. SkÀr gÀrna vid 200Hz med omnejd dÀrtill.

Redigerat av JohnRick
Postat
för att göra alla frekvenser under (ex.vis) 100 Hz till mono (stereomaterial i lÀgre frekvenser har en förmÄga att ta upp mycket utrymme i ljudbilden).

Skulle sÀga allt under 200 hz om det nu Àr aktuellt att lira bas i stereo.

Under 200 hz kan vi inte höra var ljudet kommer ifrÄn (detta för att vÄgorna blir för lÄnga). Mellan 200-2000hz hör vi riktningen genom tids- och nivÄskillnader, och ovanför 2000hz hör vi enbart via nivÄskillnad.

Just one for the road.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.