secure Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Som rubriken lyder... hur gör jag föra att fÄ en tightare bas i min mix? Har lÀst en del om monofilter osv men förstÄr knappt nÄgot alls. Jag anvÀnder EQ och kompressor med sidechain pÄ elbas och kick men jag tycker ÀndÄ att det lÄter lite grötigt i dom frekvenserna. Min egentliga frÄga Àr alltsÄ hur ni gÄr tillvÀga för att reda ut dessa frekvenser och fÄ ett rent och snyggt basljud? Monofilter? Multibandskompressor? eller Àr jag bara fruktansvÀrt kass pÄ att anvÀnda EQ och kompressor? finns det ngn plugg som tar bort onödiga frekvenser som ÀndÄ inte hörs? Tacksam för svar!
Rabieshund Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Hur lÄter basljudet frÄn början? Kan sÀga att med basen jag Àger sÄ blir det inte bra hur man Àn gör. Den Àr rÀtt fruktansvÀrd.. SÄ jag anvÀnder en bra samplad bas som har ett skitbra grundljud, sen Guitar Rig 4 pÄ det. DÄ behöver man inte göra sÄ mycket sen, lÄter jÀttebra. Men du kan ju alltid göra ett svep med en EQ och kolla om det finns nÄgra knasiga övertoner som man kan ta bort.
secure Postat 5 mars 2011 TrÄdstartare Postat 5 mars 2011 jag anvÀnder samplingar för tilfÀllet. Reason factory soundbank för att vara exakt. Men jag tycker att hur jag Àn vrider och vÀnder sÄ tar basen upp sÄ otroligt mycket energi ur min mix utan att egentligen ge mÀrkbart utslag för det nÀr man lyssnar. Det kanske Àr en masteringsfrÄga, slÄr det mig nu i skrivande stund!?
Assar Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 (redigerat) Menar du att resten sidechain-duckar för bÄde bas och kick? Eller att den ena duckar för den andra? SvÄrt att sÀga nÄt vettigt utan att hört vad det handlar om. Men rent generellt, bestÀm dig för i vilka delar av basregistret som kick resp bas dominerar. EQ:a efter det. LÄt inte bÄda vara dominanta i samma frekvensband utan att t ex lÄta basen ducka för kicken. SkÀr bort allt under 30 Hz pÄ bÄda. Om det gÄr sÄ kan du testa att skÀra basen Àven i övre registren. En annan aspekt: Vad har du för lyssning? Hur funkar ditt rum akustiskt? Kan det bero pÄ sÄnt att du uppfattar basen som grötig? Redigerat 5 mars 2011 av Assar
Jetblack Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Utöver vad som tidigare sagts: komprimera basen sÄ hÄrt som möjligt (jag brukar anvÀnda minst 16:1 i ratio), snabb attack och snabb release borde bli bra om det Àr en samplad bas. Mycket distorsion brukar lÄta bra pÄ bas. Eftersom du anvÀnder Reason föreslÄr jag Àven att du anvÀnder stereobreddaren (minns inte pÄ rak arm vad den heter) för att göra alla frekvenser under (ex.vis) 100 Hz till mono (stereomaterial i lÀgre frekvenser har en förmÄga att ta upp mycket utrymme i ljudbilden). I övrigt: anvÀnder du högpassfilter pÄ alla de övriga kanalerna? Om det rÄkar finnas lÄgfrekvent innehÄll pÄ ex.vis pads riskerar det ocksÄ att stÀlla till problem och gröta ihop basen.
secure Postat 6 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 6 mars 2011 Tack för alla svar! Jag ska kolla ikvĂ€ll vad jag kan fĂ„ till med dessa nya kunskaper đ
Signia Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 (redigerat) AnvÀnd högpassfilter för Ä fÄ bort den lÀgsta gröten tills det blir snÀrtigare. Testa Àven dra ner lite vid 160 hz och 400 hz, klassiska problemfrekvenser för bas. Eller du kanske snackar syntbas? Redigerat 6 mars 2011 av Signia
secure Postat 6 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 6 mars 2011 Absolut inte synthbas! đ Jag testar ikvĂ€ll och om det inte blir bĂ€ttre sĂ„ lĂ€gger jag upp en ljudfil sĂ„ ni fĂ„r hjĂ€lpa mig lite pĂ„ traven!
BluesBoy Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Det dĂ€r med duckning har jag aldrig fĂ„tt till pĂ„ ett bra sĂ€tt, i alla fall inte inom min genre. đ Endera hĂ€nder inget, eller sĂ„ blir det bara house/electronica eller vad det nu heter, nĂ€r basen börjar pumpa.....
Jetblack Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Det dĂ€r med duckning har jag aldrig fĂ„tt till pĂ„ ett bra sĂ€tt, i alla fall inte inom min genre. đ Endera hĂ€nder inget, eller sĂ„ blir det bara house/electronica eller vad det nu heter, nĂ€r basen börjar pumpa..... Förmodligen har du för snabb release. En tumregel (sĂ„vida man inte gör just house/electronica) Ă€r att om det hörs att man har anvĂ€nt sidechainkompressor sĂ„ har man gjort fel. Det Ă€r inte meningen att det ska vara nĂ„gon effekt, utan en hjĂ€lpreda för att ljudbilden ska bli mindre grötig. Hör man att det duckar nĂ€r man "solar" kanalen men inte nĂ€r man lyssnar pĂ„ alla kanaler samtidigt Ă€r man pĂ„ rĂ€tt vĂ€g.
BluesBoy Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Hmm, ok. Skall testa att Ă€ndra releasetiden, sĂ„ kanske det blir anvĂ€ndbart. Tack för tipset. đ Ăr det vanligt att ducka bas mot baskagge (eller tvĂ€rtom)? Förutom att skĂ€ra mycket pĂ„ endera kanal, sĂ„ förefaller ju duckning i sĂ„ fall vara enda metoden?
Assar Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Ăr det vanligt att ducka bas mot baskagge (eller tvĂ€rtom)? Vanligast att ducka basen för kaggen. Har aldrig hört om motsatsen, men det gĂ„r naturligtvis att göra det ocksĂ„, om man vill ha den effekten. Förutom att skĂ€ra mycket pĂ„ endera kanal, sĂ„ förefaller ju duckning i sĂ„ fall vara enda metoden? Separera ljud genom att differentiera dem i - tid - panorering - frekvens Funkar inte det sĂ„ kan du prioritera dem genom att lĂ„ta ett ducka för ett annat (dvs volym). NĂ„n som kĂ€nner till fler sĂ€tt?
BluesBoy Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 (redigerat) Separera ljud genom att differentiera dem i - tid - panorering - frekvens Jovisst, du har helt rÀtt, men det kanske inte blir kul att panorera bas/baskagge eller flytta dem i tid? Inom blues Àr det ju vanligt att trummisen dunkar fjÀrdedelar (shuffle) och kör dÄ basen walking sÄ kommer de absolut att krocka med varann tidsmÀssigt. Det Àr möjligt att det gÄr att gröpa ur/skÀra basen Ànda upp till 100-150Hz, men blir den dÄ inte i tunnaste laget? Om 2 instrument brÄkar inom ett visst frekvensomrÄde, Àr det dÄ sjÀlvklart att det kommer lÄta grötigt/dÄligt? Edit: Tack för lÀnken, virvelvinden. Redigerat 6 mars 2011 av BluesBoy
Valle Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 (redigerat) Som nÄgra har varit inne pÄ: HP kan göra underverk. DÀrefter kanske öka lite @ 600-700Hz... SjÀlv har jag HP:at sÄ högt upp som 110Hz med hur bra resultat som helst. Det gÀller att vÄga, annars "hÀnder inget". Kompressorer Àr givetvis ocksÄ viktiga i sammanhanget, men jag skulle helst undvika dels duckning, dels mördarration pÄ 16:1. PÄ bas i alla fall. Testa Àven dra ner lite vid 160 hz och 400 hz, klassiska problemfrekvenser för bas. Klassiska problemfrekvenser för bas? Hur dÄ menar du? Redigerat 7 mars 2011 av Valle
JohnRick Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 (redigerat) HÀnger vÀl lite pÄ om man kör sexstrÀngat eller ej ocksÄ huh? Mitt andra (eller tredje?) band har en basist som kör sixstring och det blir ju sub-sub in absurdum. I synnerhet nÀr det gÀller jazzmetal. Annars gillar jag att HP'a rÀtt friskt och sparkla upp det runt 1.5K faktiskt. SkÀr gÀrna vid 200Hz med omnejd dÀrtill. Redigerat 7 mars 2011 av JohnRick
Ken KÀngström Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Kika hÀr sÄ bör du lösa problemet. http://www.podcomplex.com/blog/one-note-bass/
Ken KÀngström Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 för att göra alla frekvenser under (ex.vis) 100 Hz till mono (stereomaterial i lÀgre frekvenser har en förmÄga att ta upp mycket utrymme i ljudbilden). Skulle sÀga allt under 200 hz om det nu Àr aktuellt att lira bas i stereo. Under 200 hz kan vi inte höra var ljudet kommer ifrÄn (detta för att vÄgorna blir för lÄnga). Mellan 200-2000hz hör vi riktningen genom tids- och nivÄskillnader, och ovanför 2000hz hör vi enbart via nivÄskillnad. Just one for the road.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.