Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Trots att jag har hÄllit pÄ med musikproduktion sÄ lÀnge som jag har gjort sÄ finns det en handfull tekniker/begrepp som helt enkelt inte vill lagras i min valnötsstora hjÀrna.

Till exempel: Mina tvĂ„ allra viktigaste verktyg Ă€r, som sĂ€kert för de flesta, EQ och kompressor. Den förra tycker jag att jag behĂ€rskar ganska vĂ€l — man skulle kunna sĂ€ga att jag som regel alltid pĂ„ förhand vet resultatet innan jag utför justeringen. Men kompressorn, min kĂ€ra, Ă€lskade lilla kompressor... HĂ€r Ă€r det tvĂ€rt om; jag kan för mitt liv aldrig lyckas "memorera" förhĂ„llandena mellan ratio, attack och release, utan mĂ„ste alltid "börja om" som en novis varje gĂ„ng jag ska arbeta med en ny ljudkĂ€lla. (Notera att jag mycket vĂ€l förstĂ„r respektive parametrars individuella funktion; det Ă€r "samspelet" dem emellan — som ju Ă€r sĂ„ avgörande — som jag helt enkelt Ă€r för dum för att lĂ€ra mig memorera.)

Och hur jÀvla pinsamt Àr inte det?

Lyckligtvis nog Àr jag bara semi-professionell. Jag kan tÀnka mig vilket helvete det mÄste vara för The Professionals dÀr ute som ligger inne med samma teknikdyslexi som jag men som hellre skulle sÀlja sin mormor Àn att medge handikappet.

Och sĂ„ har vi ju det dĂ€r med "Phase Invert" och "Polarity Invert" — vad Ă€r egentligen skillnaden (för det Ă€r det ju uppenbarligen) och varför anvĂ€nds begreppen ibland (Ă€ndĂ„) att beskriva samma sak i signalbehandlingssammanhang?

OBS! Detta Àr ingen jÀvla FredagstrÄd. Jag kÀnde inte för att vara seriös idag.

Annons
Postat

"Find two railroad tracks, lie across them, and wait.

Two trains, one on each track, come along. Both are right side up and both hit you at exactly

the same time. The trains are in polarity and in phase.

The same thing happens again and both trains hit you at exactly the same time. However,

this time one train is upside down. That is a polarity reversal.

The third time both trains are right side up but one hits you first and the other hits you shortly

after the first. That is a phase shift.

The last time the second train is upside down and hits you later than the first. That is both a

polarity reversal and a phase shift."

jag Ă€r för lat för att skriva ihop ett eget inlĂ€gg 😉

lÀs mer pÄ: http://www.interton.hu/retail/sites/default/files/megoldasok/polphase.pdf

Postat

"Find two railroad tracks, lie across them, and wait.

Two trains, one on each track, come along. Both are right side up and both hit you at exactly

the same time. The trains are in polarity and in phase.

The same thing happens again and both trains hit you at exactly the same time. However,

this time one train is upside down. That is a polarity reversal.

The third time both trains are right side up but one hits you first and the other hits you shortly

after the first. That is a phase shift.

The last time the second train is upside down and hits you later than the first. That is both a

polarity reversal and a phase shift."

jag Ă€r för lat för att skriva ihop ett eget inlĂ€gg 😉

lÀs mer pÄ: http://www.interton.hu/retail/sites/default/files/megoldasok/polphase.pdf

Det var jÀvligt bra. Som skithusanalogin rörande kompression som florerat hÀr tidigare.

ApropÄ det - ju lÀgre tröskel desto lÄngsammare attack - tycker jag.

Postat (redigerat)

Find two railroad tracks...

Bra analogi. (Och det besvarade i alla fall en av frÄgorna.)

Fast det skulle vara najs om nÄgon pallade översÀtta det dÀr till musikproduktionstermer. För det blev lite av en Gilbert av det dÀr inlÀgget.

Till exempel, vad exakt hÀnder nÀr du aktiverar "Phase"-knappen/funktionen pÄ din DAW? Gör den det den pÄstÄr sig göra (enligt dess benÀmning) eller gör den i sjÀlva verket nÄgot annat?

Edit: Förtydligande.

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)

Och hur fasen fasvĂ€nder man dĂ„ ett spĂ„r som bestĂ„r av en massa olika frekvenser, övertoner och fan och hans moster.... mĂ„ste blir en jĂ€kla massa hastighetsförĂ€ndringar pĂ„ det tĂ„get... tur att mitt DAW fixar det Ă„t mig 😳😆

Edit: hann inte lÀsa valles inlÀgg ovan men det Àr nog samma sak vi funderar pÄ...

Redigerat av therocker
Postat

Jag tÀnker att polarity och phase syftar till samma sak nÀr det gÀller knappen/swithchen pÄ DAWs, mixerbord, preamps etc. VÀnda polaritet Àr kanske den mer korrekta benÀmningen. FasvÀndning funkar det ocksÄ. PÄ engelska tycker jag polarity switch eller phase flip Àr de mest korrekta benÀmningarna.

Postat (redigerat)

Och hur fasen fasvĂ€nder man dĂ„ ett spĂ„r som bestĂ„r av en massa olika frekvenser, övertoner och fan och hans moster.... mĂ„ste blir en jĂ€kla massa hastighetsförĂ€ndringar pĂ„ det tĂ„get... tur att mitt DAW fixar det Ă„t mig 😳😆

Edit: hann inte lÀsa valles inlÀgg ovan men det Àr nog samma sak vi funderar pÄ...

fan skulle ni ta upp det hÀr för, nu sitter jag hÀr och kliar mig i skÀgget utav bara fan.

men fasknappen lÀr vÀl ÀndÄ inte göra sÄ mycket mer Àn att vÀnda negativ energi till positiv

och tvÀrtom.. som att byta plus och minus i ena Ànden av en kabel. om den skulle börja skjuta

och dra ihop alla svÀngingar som ligger fel sÄ skulle det vÀl med all sÀkerhet bli ett helt

annat ljud som resultat?

kan man anta att med fasvÀndning menas samma sak som polaritetsvÀndning, bara det att man har

börjat anvÀnda uttrycket fasvÀndning eftersom man vill Àndra pÄ fasrelationen?

EDIT: som han dĂ€r uppe sa. jag skriver för lĂ„ngsamt.. 🙂

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Postat

Bra analogi. (Och det besvarade i alla fall en av frÄgorna.)

Fast det skulle vara najs om nÄgon pallade översÀtta det dÀr till musikproduktionstermer. För det blev lite av en Gilbert av det dÀr inlÀgget.

Till exempel, vad exakt hÀnder nÀr du aktiverar "Phase"-knappen/funktionen pÄ din DAW? Gör den det den pÄstÄr sig göra (enligt dess benÀmning) eller gör den i sjÀlva verket nÄgot annat?

Edit: Förtydligande.

Jag skulle tro att phase-knappen i de flesta DAW-program bara vÀnder polaritet, eftersom det troligen Àr enklast att göra sÄ - och i praktiken blir det ju ocksÄ nÀstan samma sak som att fasvÀnda 180 grader (formellt sett inte, men j-t nÀra).

I Cubase-manualen stÄr det i alla fall klart och tydligt att phase-knappen vÀnder polaritet.

Lite mer ingÄende förklaringar med audio-termer och vÄgformsbilder, kan du hitta hÀr: http://www.prosoundweb.com/article/polarity_and_phase_explained/ . Den tidigare citerade tÄganalogin finns i slutet av den artikeln...

Postat

I Cubase-manualen stÄr det i alla fall klart och tydligt att phase-knappen vÀnder polaritet.

Men varför dÄ inte ha en "Polarity"-knapp istÀllet?

• Gilla 1
Postat

Jag tÀnker att polarity och phase syftar till samma sak nÀr det gÀller knappen/swithchen pÄ DAWs, mixerbord, preamps etc. VÀnda polaritet Àr kanske den mer korrekta benÀmningen.

Som sagt, varför dÄ krÄngla att lÄta döpa en knapp/funktion till nÄgot som inte Àr helt korrekt?

Postat

Som sagt, varför dÄ krÄngla att lÄta döpa en knapp/funktion till nÄgot som inte Àr helt korrekt?

Kanske för att det Àr lÀttare att förstÄ att ett tÄg kommer för sent till perongen Àn att det kommer upp och ner??

• Gilla 1
Postat

Kanske för att det Àr lÀttare att förstÄ att ett tÄg kommer för sent till perongen Àn att det kommer upp och ner??

Jo fast... Enligt, t.ex. Cubase (manual), sÄ kommer ju tÄget faktiskt upp och ner... Eller?

Postat

Varför prata om uppochnedvÀnda tÄg nÀr det handlar om elektriska signaler? Jag blir förvirrad.

Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om nÄgon pallade översÀtta det dÀr till musikproduktionstermer".

Men börja du! 🙂

Postat

Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om nÄgon pallade översÀtta det dÀr till musikproduktionstermer".

Men börja du! 🙂

Jag blev plötsligt lockad att lĂ„ta som ett tĂ„g. Men det var nog inte det du menade. 🙂

Kanske kan Äterkomma i Àmnet senare idag. Just nu jagar jag pÄ för att bli KLAR med dagen!

Postat

Inte sÄ att polaritet enbart refererar till sig sjÀlv, medan phase/fas stÄr i relation till minst en parameter till (andra spÄr)? Om sinuskurvan börjar negativt Àr polariteten omvÀnd (konen sugs inÄt), men enbart en förskjutning i tid Àr mer emfas pÄ fas. Eller missat nÄ't?

Postat

Men börja du! 🙂

Artikeln som jag lÀnkade till Àr ju pÄ utrikiska - och dÀr stÄr det mesta redan förklarat vÀldigt bra, men en vÀldigt kortfattad beskrivning pÄ svenska ska jag försöka mig pÄ:

Polarity invert: Kan i princip sÀgas vÀxla fas till 180 grader, men helt utan fasförskjutning. Alla frekvenser pÄverkas pÄ precis samma sÀtt.

Phase invert: NÀstan samma sak under vissa förutsÀttningar - men hÀr förskjuts signalen i tid, sÄ det Àr egentligen bara vissa frekvenser (som dessutom Àr multiplar av varandra) som kommer att vara exakt 180 grader fasvÀnda mot originalsignalen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.