Valle Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Trots att jag har hĂ„llit pĂ„ med musikproduktion sĂ„ lĂ€nge som jag har gjort sĂ„ finns det en handfull tekniker/begrepp som helt enkelt inte vill lagras i min valnötsstora hjĂ€rna. Till exempel: Mina tvĂ„ allra viktigaste verktyg Ă€r, som sĂ€kert för de flesta, EQ och kompressor. Den förra tycker jag att jag behĂ€rskar ganska vĂ€l â man skulle kunna sĂ€ga att jag som regel alltid pĂ„ förhand vet resultatet innan jag utför justeringen. Men kompressorn, min kĂ€ra, Ă€lskade lilla kompressor... HĂ€r Ă€r det tvĂ€rt om; jag kan för mitt liv aldrig lyckas "memorera" förhĂ„llandena mellan ratio, attack och release, utan mĂ„ste alltid "börja om" som en novis varje gĂ„ng jag ska arbeta med en ny ljudkĂ€lla. (Notera att jag mycket vĂ€l förstĂ„r respektive parametrars individuella funktion; det Ă€r "samspelet" dem emellan â som ju Ă€r sĂ„ avgörande â som jag helt enkelt Ă€r för dum för att lĂ€ra mig memorera.) Och hur jĂ€vla pinsamt Ă€r inte det? Lyckligtvis nog Ă€r jag bara semi-professionell. Jag kan tĂ€nka mig vilket helvete det mĂ„ste vara för The Professionals dĂ€r ute som ligger inne med samma teknikdyslexi som jag men som hellre skulle sĂ€lja sin mormor Ă€n att medge handikappet. Och sĂ„ har vi ju det dĂ€r med "Phase Invert" och "Polarity Invert" â vad Ă€r egentligen skillnaden (för det Ă€r det ju uppenbarligen) och varför anvĂ€nds begreppen ibland (Ă€ndĂ„) att beskriva samma sak i signalbehandlingssammanhang? OBS! Detta Ă€r ingen jĂ€vla FredagstrĂ„d. Jag kĂ€nde inte för att vara seriös idag.
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 "Find two railroad tracks, lie across them, and wait. Two trains, one on each track, come along. Both are right side up and both hit you at exactly the same time. The trains are in polarity and in phase. The same thing happens again and both trains hit you at exactly the same time. However, this time one train is upside down. That is a polarity reversal. The third time both trains are right side up but one hits you first and the other hits you shortly after the first. That is a phase shift. The last time the second train is upside down and hits you later than the first. That is both a polarity reversal and a phase shift." jag Ă€r för lat för att skriva ihop ett eget inlĂ€gg đ lĂ€s mer pĂ„: http://www.interton.hu/retail/sites/default/files/megoldasok/polphase.pdf
JohnRick Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 "Find two railroad tracks, lie across them, and wait. Two trains, one on each track, come along. Both are right side up and both hit you at exactly the same time. The trains are in polarity and in phase. The same thing happens again and both trains hit you at exactly the same time. However, this time one train is upside down. That is a polarity reversal. The third time both trains are right side up but one hits you first and the other hits you shortly after the first. That is a phase shift. The last time the second train is upside down and hits you later than the first. That is both a polarity reversal and a phase shift." jag Ă€r för lat för att skriva ihop ett eget inlĂ€gg đ lĂ€s mer pĂ„: http://www.interton.hu/retail/sites/default/files/megoldasok/polphase.pdf Det var jĂ€vligt bra. Som skithusanalogin rörande kompression som florerat hĂ€r tidigare. ApropĂ„ det - ju lĂ€gre tröskel desto lĂ„ngsammare attack - tycker jag.
Valle Postat 4 mars 2011 TrÄdstartare Postat 4 mars 2011 (redigerat) Find two railroad tracks... Bra analogi. (Och det besvarade i alla fall en av frÄgorna.) Fast det skulle vara najs om nÄgon pallade översÀtta det dÀr till musikproduktionstermer. För det blev lite av en Gilbert av det dÀr inlÀgget. Till exempel, vad exakt hÀnder nÀr du aktiverar "Phase"-knappen/funktionen pÄ din DAW? Gör den det den pÄstÄr sig göra (enligt dess benÀmning) eller gör den i sjÀlva verket nÄgot annat? Edit: Förtydligande. Redigerat 4 mars 2011 av Valle
therocker Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 (redigerat) Och hur fasen fasvĂ€nder man dĂ„ ett spĂ„r som bestĂ„r av en massa olika frekvenser, övertoner och fan och hans moster.... mĂ„ste blir en jĂ€kla massa hastighetsförĂ€ndringar pĂ„ det tĂ„get... tur att mitt DAW fixar det Ă„t mig đłđ Edit: hann inte lĂ€sa valles inlĂ€gg ovan men det Ă€r nog samma sak vi funderar pĂ„... Redigerat 4 mars 2011 av therocker
joachime Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Jag tÀnker att polarity och phase syftar till samma sak nÀr det gÀller knappen/swithchen pÄ DAWs, mixerbord, preamps etc. VÀnda polaritet Àr kanske den mer korrekta benÀmningen. FasvÀndning funkar det ocksÄ. PÄ engelska tycker jag polarity switch eller phase flip Àr de mest korrekta benÀmningarna.
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 (redigerat) Och hur fasen fasvĂ€nder man dĂ„ ett spĂ„r som bestĂ„r av en massa olika frekvenser, övertoner och fan och hans moster.... mĂ„ste blir en jĂ€kla massa hastighetsförĂ€ndringar pĂ„ det tĂ„get... tur att mitt DAW fixar det Ă„t mig đłđ Edit: hann inte lĂ€sa valles inlĂ€gg ovan men det Ă€r nog samma sak vi funderar pĂ„... fan skulle ni ta upp det hĂ€r för, nu sitter jag hĂ€r och kliar mig i skĂ€gget utav bara fan. men fasknappen lĂ€r vĂ€l Ă€ndĂ„ inte göra sĂ„ mycket mer Ă€n att vĂ€nda negativ energi till positiv och tvĂ€rtom.. som att byta plus och minus i ena Ă€nden av en kabel. om den skulle börja skjuta och dra ihop alla svĂ€ngingar som ligger fel sĂ„ skulle det vĂ€l med all sĂ€kerhet bli ett helt annat ljud som resultat? kan man anta att med fasvĂ€ndning menas samma sak som polaritetsvĂ€ndning, bara det att man har börjat anvĂ€nda uttrycket fasvĂ€ndning eftersom man vill Ă€ndra pĂ„ fasrelationen? EDIT: som han dĂ€r uppe sa. jag skriver för lĂ„ngsamt.. đ Redigerat 4 mars 2011 av Frekvensspektrumanalysator
Claes Holmerup Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Bra analogi. (Och det besvarade i alla fall en av frÄgorna.) Fast det skulle vara najs om nÄgon pallade översÀtta det dÀr till musikproduktionstermer. För det blev lite av en Gilbert av det dÀr inlÀgget. Till exempel, vad exakt hÀnder nÀr du aktiverar "Phase"-knappen/funktionen pÄ din DAW? Gör den det den pÄstÄr sig göra (enligt dess benÀmning) eller gör den i sjÀlva verket nÄgot annat? Edit: Förtydligande. Jag skulle tro att phase-knappen i de flesta DAW-program bara vÀnder polaritet, eftersom det troligen Àr enklast att göra sÄ - och i praktiken blir det ju ocksÄ nÀstan samma sak som att fasvÀnda 180 grader (formellt sett inte, men j-t nÀra). I Cubase-manualen stÄr det i alla fall klart och tydligt att phase-knappen vÀnder polaritet. Lite mer ingÄende förklaringar med audio-termer och vÄgformsbilder, kan du hitta hÀr: http://www.prosoundweb.com/article/polarity_and_phase_explained/ . Den tidigare citerade tÄganalogin finns i slutet av den artikeln...
Valle Postat 4 mars 2011 TrÄdstartare Postat 4 mars 2011 I Cubase-manualen stÄr det i alla fall klart och tydligt att phase-knappen vÀnder polaritet. Men varför dÄ inte ha en "Polarity"-knapp istÀllet? 1
Valle Postat 4 mars 2011 TrÄdstartare Postat 4 mars 2011 Jag tÀnker att polarity och phase syftar till samma sak nÀr det gÀller knappen/swithchen pÄ DAWs, mixerbord, preamps etc. VÀnda polaritet Àr kanske den mer korrekta benÀmningen. Som sagt, varför dÄ krÄngla att lÄta döpa en knapp/funktion till nÄgot som inte Àr helt korrekt?
Claes Holmerup Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Men varför dÄ inte ha en "Polarity"-knapp istÀllet? Bra frÄga. Dumt att öka förvirringen nÀr det redan Àr begrepp som Àr lÀtta att förvÀxla.
therocker Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Som sagt, varför dÄ krÄngla att lÄta döpa en knapp/funktion till nÄgot som inte Àr helt korrekt? Kanske för att det Àr lÀttare att förstÄ att ett tÄg kommer för sent till perongen Àn att det kommer upp och ner?? 1
Valle Postat 4 mars 2011 TrÄdstartare Postat 4 mars 2011 Kanske för att det Àr lÀttare att förstÄ att ett tÄg kommer för sent till perongen Àn att det kommer upp och ner?? Jo fast... Enligt, t.ex. Cubase (manual), sÄ kommer ju tÄget faktiskt upp och ner... Eller?
joachime Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Varför prata om uppochnedvÀnda tÄg nÀr det handlar om elektriska signaler? Jag blir förvirrad.
Valle Postat 4 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 4 mars 2011 Varför prata om uppochnedvĂ€nda tĂ„g nĂ€r det handlar om elektriska signaler? Jag blir förvirrad. Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om nĂ„gon pallade översĂ€tta det dĂ€r till musikproduktionstermer". Men börja du! đ
joachime Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om nĂ„gon pallade översĂ€tta det dĂ€r till musikproduktionstermer". Men börja du! đ Jag blev plötsligt lockad att lĂ„ta som ett tĂ„g. Men det var nog inte det du menade. đ Kanske kan Ă„terkomma i Ă€mnet senare idag. Just nu jagar jag pĂ„ för att bli KLAR med dagen!
JohnRick Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Inte sÄ att polaritet enbart refererar till sig sjÀlv, medan phase/fas stÄr i relation till minst en parameter till (andra spÄr)? Om sinuskurvan börjar negativt Àr polariteten omvÀnd (konen sugs inÄt), men enbart en förskjutning i tid Àr mer emfas pÄ fas. Eller missat nÄ't?
Claes Holmerup Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Precis, varav min kommentar ovan: "Fast det skulle vara najs om nĂ„gon pallade översĂ€tta det dĂ€r till musikproduktionstermer". Men börja du! đ Artikeln som jag lĂ€nkade till Ă€r ju pĂ„ utrikiska - och dĂ€r stĂ„r det mesta redan förklarat vĂ€ldigt bra, men en vĂ€ldigt kortfattad beskrivning pĂ„ svenska ska jag försöka mig pĂ„: Polarity invert: Kan i princip sĂ€gas vĂ€xla fas till 180 grader, men helt utan fasförskjutning. Alla frekvenser pĂ„verkas pĂ„ precis samma sĂ€tt. Phase invert: NĂ€stan samma sak under vissa förutsĂ€ttningar - men hĂ€r förskjuts signalen i tid, sĂ„ det Ă€r egentligen bara vissa frekvenser (som dessutom Ă€r multiplar av varandra) som kommer att vara exakt 180 grader fasvĂ€nda mot originalsignalen.
BluesBoy Postat 4 mars 2011 Postat 4 mars 2011 Hehe, det hĂ€r var bĂ„de en rolig och förvirrande trĂ„d. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.