Jump to content
Annons

En fråga om strategier i låtuppbyggnaden


Recommended Posts

Tjatja, jag har haft för stora koncentrationsproblem tills nyligen, för att orka sitta med finlir om jag inte av en slump hamnat i trans-flow.

Så jag har aldrig brytt mig speciellt mkt om själva "produktionen" när jag gjort låtar, och har inte förräns nyligen börjat fatta lite om synthar etc. Hitills har jag varit mr bläddra presets-guy och bara gjort låtideer, fina melodier etc. Noll tanke har ängnats åt låtuppbyggnad och sånt, jag har bara jammat och lekt och inte analyserat överhuvudtaget och har typ inte tänkt på vad jag egentligen gjort utan varit i bortklopplade terapeutiska la-la-land när jag suttit med musiken. Så har det blivit en färdig låtskiss, så har det liksom "blivit av sig själv".

Men jag tänkte ändra på detta, jag vill kunna "ta kontrollen" lite mer över skapandet, för nu tycker jag att jag har en tillräcklig ackumulerad låtskatt för att det ska vara dags att göra nåt seriöst med den.

Så jag har slutat att göra låtar, och varje gång jag råkar börja göra en låt så avleder jag mig själv efter ett tag, för att försöka lära mig och experimentera med det "tekniska" också. Det blir lätt så att jag bara använder allt som jag lätt fattat eller kan redan och sen gör låtar med det, men jag vill lära mig det som mina "idoler" kan, men som jag inte kan än så länge. Dvs produktionstekniska saker.

Så häromdagen bestämde jag mig för att ratta lite på en trumloop. Jag brukar aldrig använda loopar, men nu gjorde jag det, för att jag skulle försöka lära mig vad alla rattarna på devicen gjorde (jag använde Dr Rex player i Reason). Och jag gillade verkligen resultatet. Frågan jag dock fick efter jag var klar, det var om det verkligen var bra att börja med att göra trumloopen så avancerad och arrangerad, innan nåt annat fanns i låten. Dvs nu måste jag ju anpassa allt annat i låten efter detta, eller göra om trummorna, eller använda detta avancerade som ett intro och sen köra nåt mer simpelt under resten av låtuppbyggnaden och sen i efterhand se om jag kan ratta nåt som passar med det övriga jag gjort.

Ja, jag skickar med loopen och undrar hur ni andra tänker, vad ni liksom börjar med, eller hur ni nu tänker. Mitt problem och min styrka är att jag inte tänker ett skit när jag gör musik, så jag skulle behöva lite hjälp med typ låtuppbyggar struktur/strategier, t.ex. hur du tänker, sen kan jag ju inspireras av det, även om jag hittar ett helt annat sätt att jobba.

Trumloopen var en simpel typ Soul trum Rexför dom som vill veta, sen la jag på några delays, och massor med automeringar på själva Dr Rex player, sen la jag på en baskagge. Så det är extremt processat.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så häromdagen bestämde jag mig för att ratta lite på en trumloop. Jag brukar aldrig använda loopar, men nu gjorde jag det, för att jag skulle försöka lära mig vad alla rattarna på devicen gjorde (jag använde Dr Rex player i Reason). Och jag gillade verkligen resultatet. Frågan jag dock fick efter jag var klar, det var om det verkligen var bra att börja med att göra trumloopen så avancerad och arrangerad, innan nåt annat fanns i låten. Dvs nu måste jag ju anpassa allt annat i låten efter detta, eller göra om trummorna, eller använda detta avancerade som ett intro och sen köra nåt mer simpelt under resten av låtuppbyggnaden och sen i efterhand se om jag kan ratta nåt som passar med det övriga jag gjort.

Att sitta och testa och skruva på olika rattar som du gjorde är ju ett jättebra sätt att lära sig musikprogrammet. Det tycker jag definitivt du ska fortsätta med! När det gäller elektronisk musik finns det knappt nån fel ände att börja i, tycker jag. Får du ihop en trumloop som du diggar stenhårt kan ju det soundet trigga idéer om hur de andra instrumenten ska låta och spela. Nästa gång kan du ju testa att utgå ifrån en kort pianosnutt, eller kanske en skruvad röstsampling eller nåt annat. Kör hårt!

Länkarna funkade inte för mig. Kan det vara så att du inte lagt låtarna i Public-mappen i dropbox? Prova det och högerklicka sen på filen och välj Dropbox -> Copy Public Link, så ska det fungera sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har bara jammat och lekt och inte analyserat överhuvudtaget och har typ inte tänkt på vad jag egentligen gjort utan varit i bortklopplade terapeutiska la-la-land när jag suttit med musiken. Så har det blivit en färdig låtskiss, så har det liksom "blivit av sig själv".

Ändra inte på detta! Det är så du utformar "din" speciella stil och ett eventuellt signum. Att sedan sitta med en plugg eller i ditt fall en modul i reason för att se vad som händer är ju hur kul som helst. Det gör att du lär dig funktionerna. Och kanske inte i just den låten du håller på med när du testar saker men i ett senare skede låt 203 efter den så använder du just den funktionen för du vet att den finns och skulle passa just då.

Så kombinationen att låta sig svepas med i skapandet och samtidigt utförska nya saker gör att man kommer framåt och att låtarna utvecklas.

Jag blev väldigt nyfiken hur du låter. Länkarna fungerade inte för mig heller. Får fråga om att logga in, och det vill inte jag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Att sitta och testa och skruva på olika rattar som du gjorde är ju ett jättebra sätt att lära sig musikprogrammet. Det tycker jag definitivt du ska fortsätta med! När det gäller elektronisk musik finns det knappt nån fel ände att börja i, tycker jag. Får du ihop en trumloop som du diggar stenhårt kan ju det soundet trigga idéer om hur de andra instrumenten ska låta och spela. Nästa gång kan du ju testa att utgå ifrån en kort pianosnutt, eller kanske en skruvad röstsampling eller nåt annat. Kör hårt!

Länkarna funkade inte för mig. Kan det vara så att du inte lagt låtarna i Public-mappen i dropbox? Prova det och högerklicka sen på filen och välj Dropbox -> Copy Public Link, så ska det fungera sen.

Ibland känns det som jag är bättre än många av dom artister jag rådiggar, på det melodiösa och så, men pga att jag saknar det dom å andra sidan brukar ha, översikten och det tekniska, så blir deras resultat bättre än mitt iaf. Men jag kanske lär mig med tiden, jag började med musik ganska sent jämfört med många.

Jag försökte göra som du säger nu, se om det går att lyssna på dessa nu då:

Med skruvningar:

http://dl.dropbox.com/u/22569341/Bara%20trummor.mp3

Orginal i högre tempo bara:

http://dl.dropbox.com/u/22569341/orginal%20-%20rex.mp3

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog inte försöka efterlikna så mycket som andra gör. utan känn efter själv, vad gillar du för musik och gör det du gillar =)

översta loopen innehåller en hel del intressanta grejer. Men lite musik på det säger jag bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändra inte på detta! Det är så du utformar "din" speciella stil och ett eventuellt signum. Att sedan sitta med en plugg eller i ditt fall en modul i reason för att se vad som händer är ju hur kul som helst. Det gör att du lär dig funktionerna. Och kanske inte i just den låten du håller på med när du testar saker men i ett senare skede låt 203 efter den så använder du just den funktionen för du vet att den finns och skulle passa just då.

Så kombinationen att låta sig svepas med i skapandet och samtidigt utförska nya saker gör att man kommer framåt och att låtarna utvecklas.

Jag blev väldigt nyfiken hur du låter. Länkarna fungerade inte för mig heller. Får fråga om att logga in, och det vill inte jag =)

Ja, nä jag vet att det är en gåva på nåt sätt, det är extremt långt ifrån dom som sitter och funderar, byter emellan och tänker typ: ska det vara detta accordet, ska det vara detta, ska det vara maj moll dur blabla. Jag kan inget om sånt, jag sätter mig bara som ett barn och trycker på allt typ 😄 fort som fan går det alltid.

Har blivit ganska okej på att spela synth också, med inte så många fingrar samtidigt, men ändå, kan ta ut vilken melodi som helst i pekfingervalsen direkt. Ofta så träffar jag rätt i första tonen i melodin också, på intuition, annars tar det tre fyra nedslag, sen har jag första tonen så liksom vet jag vart nästa ton ska vara.

Det finns ju folk som tränat skitlänge på sina instrument men sen har jättesvårt med sånt. Dock spelar jag alltid fel, och skulle inte kunna uppträda live med att spela 🙂

Så nej, jag tror mitt arbetsätt är ganska bra, men det saknas också samtidigt nåt. Jag klarar mig inte enbart med detta. Det är lite som att jag gör jättefina pussel, men jag sätter inte samman dom, jag tänker liksom inte långsiktigt fram när jag är sådär, jag kan ha en riktning, men inte mer än så.

Jag har heller ingen aning om saker som andra som gör musik verkar veta. När jag gör en trumloop t.ex. så vet jag liksom att basen brukar ligga på varje 1 av 4. Har nyss lärt mig att snaren brukar ligga på 5 av 8 och 10 av 16, för jag har tittat på en tutorial Sonic Academy. Men annars vet jag liksom ingen formel. Jag såg en hemma hos video med nån kille i Swedish House Mafia, han hade liksom allt klart för sig på en gång, han visste hur långa hans "verser" brukade vara, ja det var liksom uttänkt. Och han i tutorialen sa att "techno brukar vara så, house brukar vara så" etc... Sånt har jag ingen aning om.

Nu tyckte jag att det var ganska omusikaliskt, av Swedish ouse Mafia killen, men grymt på det tekniska sättet, men lite mer sånt behöver jag, det får liksom inte bli för assymeteriskt. Jag tror att det är bra att ha liksom nån sorts ram som är väldigt "stel", typ skelettet som bär låten, men som i sig själv är lite intetsägande, sen flumma med vissa saker i det. Jag har personligen en tendens att göra typ "leads" av allt. Allt ska liksom bli en hittig melodi, men jag hör att det ofta kan göra saker hysteriska. Så jag brukar deleta massa grejer, det blir ofta för mkt än för litet i mina låtar. Looparna har en tendens att bli för korta också, så det blir pop när jag vill att det ska vara progressivt byggande.

Jag lyssnade bara på pop mellan 19-23, och pop har alltid varit min grej förrän sista åren. Så det blir lätt för poppigt initialt.

Mitt problem är nog att jag snöar in mig på detaljer, och tappar översynen. Allt annat skulle jag nog kunna fixa, bara jag inte snöade in mig på detaljerna hela tiden. Jag menar inte att sitta och småjustera allt i efterhand, utan typ att ha en låts "stadier" typ block, med i huvudet hela tiden, så att man liksom lite mer ser allt som en enhet. Och det hänger nog på att känslorna styr mig, inte intellektet. Det är iofs ganska skönt, för på alla andra livets områden är det tvärtom 😄

Jaja, jag ska inte göra värsta titel dr inlägget. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst att filosofera öppet. Folk brukar dock inte gilla det på forum. Eller rent generellt, bara flickvänner som har svårt att sova som brukar kunna gilla ens monologer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen inte omusikaliskt att skriva musik enligt en viss ram, det handlar om målgruppsanpassning. Popmusiken du lyssnade på i din ungdom var lika hårt definierad som klubbmusiken är i dag. När det gäller klubbmusiken så vet Angello hur långt intro, break, buildup, drop och outro som behövs, eftersom han i grund och botten är DJ. Om alla gör någorlunda lika kan en DJ utnyttja detta och göra ett mer intressant set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej, så menade jag inte. Jag vill ju lära mig detta tänket. Jag är duktig på att inreda, och det blir ju konst av det och skitnice fastän där är det extremt extremt uttänkt. Det behöver ju inte bli tråkigt för det, det kan ju vara svincoolt uttänkta grejer folk kan komma med.

Men hans låt tyckte jag lät omusikalisk, speciellt basgången. Fick för mig att han kanske var teknikern i bandet, och nån annan kanske skrev dom feta melodierna, leadsen osv, har för mig att det är Axwell som gjorde det sköna tranceleadet i One eller vad den heter.

Av alla musiker jag träffat typ, så har en sak alltid slagit mig, det är ofta den sämsta sångaren som gör dom skönaste sångmelodierna, det är ofta den sämsta gitarristen som gör dom skönaste låtarna osv. Medan dom som typ spelar på supernivå ofta inte ens kan skriva Imse vimse Spindel.

Men vissa lyckas nog få båda grejerna. Själv vill jag träna på det tekniska, det liksom mattematiska, utstuderade musikskolningsgrejerna. Eftersom jag är som sämst där.

Finns det nånstans man kan läsa eller titta på videos om detta? DJtänket? Eller måste jag studera mina favoritlåtar själv?

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vissa lyckas nog få båda grejerna. Själv vill jag träna på det tekniska, det liksom mattematiska, utstuderade musikskolningsgrejerna. Eftersom jag är som sämst där.

Finns det nånstans man kan läsa eller titta på videos om detta? DJtänket? Eller måste jag studera mina favoritlåtar själv?

Kolla in "In the studio"-videorna från tidningen Future Music. De brukar ha med en hel del roliga producenter som berättar om hur de jobbar:

http://www.youtube.com/results?search_query=future+music+in+the+studio&aq=f

En annan grej du kan prova är dra in en favoritlåt i ditt låtprojekt och sen plankar du själva låtuppbyggnaden. Inte ackord och sånt, utan t.ex. intro 8 takter, avskalad vers 8 takter, break 4 takter, 8 takter refräng o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller klubbmusiken så vet Angello hur långt intro, break, buildup, drop och outro som behövs, eftersom han i grund och botten är DJ.

Problemet uppstår ju när alla blir för bekväma, när formatet blir en låsning. Angello och SHM är idag lika förutsägbara som Lasse-Stefans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet uppstår ju när alla blir för bekväma, när formatet blir en låsning. Angello och SHM är idag lika förutsägbara som Lasse-Stefans.

Haha!!! Den var bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnällt med videosen, jag har sett den ena, två ggr, ska se den andra nu, men ville bara säga att jag inte fattade vad jag skulle förstå? Vad var typ "genialiskt" med det han visade?

Antingen så var det alldeles för basic för att jag ska förstå poängen, eller så är jag alldeles för seg i kolan för att förstå poängen, jag tycker inte att jag vet nåt mer nu, än vad jag gjorde innan. Och jag tycker fortfarande inte att jag har dom "rätta verktygen" i detta.

Så jag kanske helt enkelt är för slut i huvudet för att fatta detta. Förstår t.ex. inte vad hans snack om att räkna saker innebar. Hm, jag ska se den andra nu se om nåt faller på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnällt med videosen, jag har sett den ena, två ggr, ska se den andra nu, men ville bara säga att jag inte fattade vad jag skulle förstå? Vad var typ "genialiskt" med det han visade?

Antingen så var det alldeles för basic för att jag ska förstå poängen, eller så är jag alldeles för seg i kolan för att förstå poängen, jag tycker inte att jag vet nåt mer nu, än vad jag gjorde innan. Och jag tycker fortfarande inte att jag har dom "rätta verktygen" i detta.

Så jag kanske helt enkelt är för slut i huvudet för att fatta detta. Förstår t.ex. inte vad hans snack om att räkna saker innebar. Hm, jag ska se den andra nu se om nåt faller på plats.

Det genialiska är i video två då han visar exakt hur många "bars" som ska vara. Och riktlinje på hur exakt man bygger en 4/4-takt låt. Det du sa du ville veta "en mall" för hut man bygger låten. Ger den dig ingenting så var det väll värt ett försök iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...