Jump to content
Annons

Hur använder man s/pdif?


Recommended Posts

Hej!

Jag har nyss skaffat ett ljudkort, ett focusrite siffire le. Det står att den har 6 ingångar, varav två är via s/pdif ingången.

Hur funkar det med den? Vad behöver jag för prylar för att kunna använda de ingångarna till mickar? Är två kanaler vis s/pdif max, eller går det med fler? Är det samma sak som adat?

Tack på förhand!

/Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag har nyss skaffat ett ljudkort, ett focusrite siffire le. Det står att den har 6 ingångar, varav två är via s/pdif ingången.

Hur funkar det med den? Vad behöver jag för prylar för att kunna använda de ingångarna till mickar? Är två kanaler vis s/pdif max, eller går det med fler? Är det samma sak som adat?

Tack på förhand!

/Gustav

Du har 4 analoga ingångar och 2 st via s/pdif.

S/pdif står för SonyPhilips Digital Interface (eller om det är Interconnect Format, kommer inte ihåg vlket), vilket innebär att det är en digital ingång/utgång. Finns både som coaxial och som optiskt, då ofta kallat som Toslink.

Det är inte det samma som Adat. Adat använder förvisso Toslink-anslutning men det är två helt olika protokoll. S/pdif används för stereosignaler eller multisurround (tex hemmabio), medans Adat kan skicka signal upp till 8-kanaler.

Det du behöver är en mikrofonpreamp som kan omvandla signalen från analog till digital (Det kanske redan finns på din preamp?).

Fredster

Redigerat av Wild Cat Sleezy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om några fler har erfarenheter av sådana preampar eller andra tips så får ni gärna dela med er!

Om du har en budget på 4 papp så skulle jag rekommendera focusrite voicemaster. Själv haft en sen 2003 och det är den pryl

som jag är mest nöjd med kontra pris. Googla den och kolla pris. Men det måste vara den varianten med digitalkort då.

Edit: den har bara en kanal dock, och du behöver ju 2 kom jag på.

Redigerat av Wild Cat Sleezy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...