Jump to content
Annons

Problem med Mackie Onyx


kolin

Recommended Posts

Har just fått hem ett Mackie Onyx 1640i som jag kör ihop med Logic. Ser ut att funka rätt bra. Men jag begriper inte hur jag ska få 16 separata utgångar från Logic till mixern. Det går bara att få Output 1-2, 3-4 osv. Jag vill ju naturligtvis ha output 1 på kanal 1 output 2 på kanal 2 osv. Har jag lyckays beskriva problemet på ett begripligt sätt tro. Mina respektive bruksanvisningar är vältummade så där lyckas inte jag...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har just fått hem ett Mackie Onyx 1640i som jag kör ihop med Logic. Ser ut att funka rätt bra. Men jag begriper inte hur jag ska få 16 separata utgångar från Logic till mixern. Det går bara att få Output 1-2, 3-4 osv. Jag vill ju naturligtvis ha output 1 på kanal 1 output 2 på kanal 2 osv. Har jag lyckays beskriva problemet på ett begripligt sätt tro. Mina respektive bruksanvisningar är vältummade så där lyckas inte jag...

Kolin

Tjena,

Det hela är ganska simpelt faktiskt.

Spår 1: väljer du output 1-2 och panorerar fullt vänster

Spår 2: väljer du output 1-2 och panorerar fullt höger

Spår 3: väljer du output 3-4 och panorerar fullt vänster

Spår 4: väljer du output 3-4 och panorerar fullt höger

Osv...

Om du inte har löst det själv ännu så hoppas jag att det löser sig nu :-)

Fredster

Redigerat av Wild Cat Sleezy
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du Fredster, om jag ska göra automatiseringar med panoreringen. Funkar det som vanligt då?

Kolin

Låt oss säga att du hade en bestämd output som du skrev förut, tex output 1 i Logic till Kanal 1 på Mackie. Då skulle det vara helt omöjligt att panorera i Logic då du inte har valet att skifta panoreringen till output 2. Om du vill panorera med bara en ouput från Logic så måste du göra detta manuellt på Mackie.

Så nu till din fråga om automatisering:

I Logic gör du automatisering som vanligt med output 1-2.

På Mackie får du sedan lägga kanal 1 och kanal 2 likvärdigt inställda och panorerade åt varsitt håll. Logic har nu möjlighet att panorera både till höger och vänster.

Hoppas att jag inte rörde till det?

Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp jag tror att jag fattar. Men när jag väljer output 1-2 osv upp till kanal 16 så får jag ju 8 outputreglar extra i Logicmixern. Finns det inget sätt att få kanal 1 i Logic till kanal 1 på Mackien?

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp jag tror att jag fattar. Men när jag väljer output 1-2 osv upp till kanal 16 så får jag ju 8 outputreglar extra i Logicmixern. Finns det inget sätt att få kanal 1 i Logic till kanal 1 på Mackien?

Kolin

Får jag fråga varför du vill åt den funktionen? Är det vid inspelning av fler kanaler samtidigt? I så fall kanske det finns en annan lösning.

Fredster

Edit: vad händer om du väljer varje spår som mono istället då?

Redigerat av Wild Cat Sleezy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är i mixdown. Det hjälper inte att sätta kanalen på mono. Det finns endast output 1-2 etc upp till output 15-16. Finessen med mixerbordet är just att det är smidigt vid slutmix. Alla inserter och varje kanals eq funkar med FW så att du kan få med det när man mixar ner.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är i mixdown. Det hjälper inte att sätta kanalen på mono. Det finns endast output 1-2 etc upp till output 15-16. Finessen med mixerbordet är just att det är smidigt vid slutmix. Alla inserter och varje kanals eq funkar med FW så att du kan få med det när man mixar ner.

Kolin

Jag fattar. Kollar på det ikväll, borde gå att lösa.

Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant "problem", speciellt med tanke på att jag själv är väldigt sugen på en 1640i.

För min del kommer den användas mest till inspelning, men man vill ju att allt skall funka smidigt.

Jag anser det vara en självklarhet att man borde kunna styra ut kanal 1 från Logic till kanal 1 på mixern osv, för att på så sätt sedan ha full kontroll via mixerbordet. Eller...?

Är du nöjd i övrigt, kolin? Har du hunnit testköra den ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hunnit spela in ännu. Men jag har lyssnat på micpreamparna och de slår mitt TC konect. Likaså är eq på bordet helt fantastisk. I och med att den är lite smal så är vissa knappar mariga att trycka på för mina vätskefyllda fingrar. Men en annan skitbra grej är att man kan flytta hela klumpen där kontakterna sitter så att du kan välja om du vill ha dem bak eller upptill som de kommer orginalplacerade. Jag ska testa o bounca några projekt genom den nästa vecka så kan jag skicka lite mer genomgenomgående testresultat till dig.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där med att vrida om hela "kontaktinkopplingen" tyckte jag också var otroligt smart. 🙂

Mycket intresserad av vad du kommer fram till. Speciellt det där med mixningen också.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...