Jump to content
Annons

Varför försvinner ljudet?


Fismumriken

Recommended Posts

Tjena:P Har ett par Yamaha HS80M monitorer. Har dem kopplade till ett Line 6 Pod Studio UX1 ljudkort. Frågan: Varför hörs inget i den vänstra högtalaren vid väldigt låg volym? Stör mig inte så jättemycket egentligen, men kan vara soft att lyssna på väldigt låg volym. Annars funkar de skitbra:P Samma inställningar på baksidan på båda:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena:P Har ett par Yamaha HS80M monitorer. Har dem kopplade till ett Line 6 Pod Studio UX1 ljudkort. Frågan: Varför hörs inget i den vänstra högtalaren vid väldigt låg volym? Stör mig inte så jättemycket egentligen, men kan vara soft att lyssna på väldigt låg volym. Annars funkar de skitbra:P Samma inställningar på baksidan på båda:P

Är du säker på att skillnaden bara uppstår vid låg volym?

Förutsatt att ingen kabel är trasig (så att den nu är obalanserad) så kan det ibland skilja ganska mycket på vänster & höger kanal (om väldigt låga nivåer) p g a dålig tolerans på potentiometern i ljudkortet och/eller att potarna på högtalarna är av låg kvalité/dåligt kalibrerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många ljudkort som är mer i "budgetklassen" har jag märkt att om man skruvar ned lågt så brukar någon högtalare försvinna mer, speciellt märkbart på Mbox mini 2:an av dom jag haft.

Fast sen beror det hur lågt du behöver sänka innan det börjar märkas för mig är det bara sista lilla biten innan botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många ljudkort som är mer i "budgetklassen" har jag märkt att om man skruvar ned lågt så brukar någon högtalare försvinna mer, speciellt märkbart på Mbox mini 2:an av dom jag haft.

Precis, som förklarat ovan. Det är p g a detta som dyrare volymkontroller ibland har steppade nivåer för volym så att varje nivåsteg är en egen "bana" genom ett antal motstånd med exakta värden. Lite överdrivet kanske men men, ska det vara perfekt så ska det!... 😄

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...