Jump to content
Annons

Skruva fram synth-munspelet.


Carle

Recommended Posts

Någon som har koll på detta? Trodde först att det var ett riktigt munspel men hörde ganska snabbt att det måste vara en synth. Straxt efter 02.00 in i den här:

Hör att det handlar om portamento med legato och någon form av LFO på pitch. Men hur får de till vågformen? Har svårt att avgöra om byggklossen är fyrkant, sågtand eller triangel. Och hur får man till den hesa luftiga klangen som hos munspelet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är ett fabriksljud som fanns i första versionen av Yamaha DX7.. Kontrollerades b.la med breathcontroller..¨

Edit: Vågformen kan ej definieras eftersom det handlarom FM-syntes och där är alla modulerande källor en ren sinusvåg.. Dock så har man här på operatorr 6 ganska mycket feedback vilket gör att den distar mot en fyrkant.. Men som sagt.. FM-syntes..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag misstänkte att det var något gammalt fabriksljud. Tänkte mest på hur man skulle gå till väga för att återskapa det i typ Thor. Men jag tittar på det där med FM-syntesen där imorgon.

Operatorr 6, är det någon inställning på DX7:an. Vad gör den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den motsvarar resonans på filtret på en analog VCF ungefär, den återkopplar ingången från utgången till ingången och på sätt skapar den ju en överstyrning vilket gör att operatorn inte blir sinusvåg utan mer och mer närmare sig en fyrkantvåg vilket innebär oändligt med udda övertoner.. FM.syntes handlar ju om matematik helt enkelt.. Läs gärna lite på http://en.wikipedia....ation_synthesis

Liter mer om DX7ans algoritmer på http://www.chipple.n...generation.html

Mjukvarumässigt har Nativie Instruments FM8 som ska kunna fixa FM synthesis.. Kolla en video på t.ex

Jo jag misstänkte att det var något gammalt fabriksljud. Tänkte mest på hur man skulle gå till väga för att återskapa det i typ Thor. Men jag tittar på det där med FM-syntesen där imorgon.

Operatorr 6, är det någon inställning på DX7:an. Vad gör den?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Operatorr 6, är det någon inställning på DX7:an. Vad gör den?

Det är där man alltid hamnar och rycker när man hittar ett ljud med åtminstone en promille uttryck i. Typ såhär: Ah.. det låter glockenspiel, det låter glockenspiel, det låter som ett dovt glockenspiel, det låter glockenspiel... vänta.. där var något coolt! ( operator 6 )

Eller vänta nu.. tänkte fel. Operatorerna var ju namnet på varje enskild instans med en sinusvåg. Algoritm 6 eller 7 var det som lät fräckt, för den gav feedback så man kunde få en slags distad känsla. Det måste varit algoritm och inte operator du menade, hegobald?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Nope Max! 🙂 Jag menar faktiskt operator 6. Just den operatorn har feedback (modulerar sig själv) i alla algoritmer..

Kolla in bilden förstår du vad jag menar.

fig11-2.gif

Det måste varit algoritm och inte operator du menade, hegobald?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope Max! 🙂 Jag menar faktiskt operator 6. Just den operatorn har feedback (modulerar sig själv) i alla algoritmer..

Kolla in bilden förstår du vad jag menar.

fig11-2.gif

Ah, tack för påminnelsen. Hade en sned minnesbild av hur dx7an funkade. Tänkte att alla operatorer lät som rena sinusvågor men så var ju bara fallet när man använde algoritm 1, som var utgångspunkten när man körde reset och började bygga ljudet.

Jäkligt skön synth som midibräda, förresten. Inte träffat på mer gött klaviatur sen dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack för påminnelsen. Hade en sned minnesbild av hur dx7an funkade. Tänkte att alla operatorer lät som rena sinusvågor men så var ju bara fallet när man använde algoritm 1, som var utgångspunkten när man körde reset och började bygga ljudet.

Jäkligt skön synth som midibräda, förresten. Inte träffat på mer gött klaviatur sen dess.

Jo, den är rätt fin, men den dunkar och låter rätt mycket tyvärr. Dessutom så ger den max 100 i velocity-värde.

Iaf när det gäller första DX7-versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den "alaisade" (gnisslade och kvirde) rätt mycket... Men det där med velocity till max 100har jag inte märkt av? Nog kör den 127 internt alla fall vad jag minns?. Aftertouch och allt..

Här en trevlig länk med alla factorysound som kom med DX7an http://www.synthmania.com/dx7.htm

Jo, den är rätt fin, men den dunkar och låter rätt mycket tyvärr. Dessutom så ger den max 100 i velocity-värde.

Iaf när det gäller första DX7-versionen.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den "alaisade" (gnisslade och kvirde) rätt mycket... Men det där med velocity till max 100har jag inte märkt av? Nog kör den 127 internt alla fall vad jag minns?. Aftertouch och allt..

Här en trevlig länk med alla factorysound som kom med DX7an http://www.synthmania.com/dx7.htm

Jag kanske äger ett måndagsexemplar, men jag har iaf bara lyckats få max 100 i velocity genom midi ut iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ett fabriksljud som fanns i första versionen av Yamaha DX7.. Kontrollerades b.la med breathcontroller..¨

Edit: Vågformen kan ej definieras eftersom det handlarom FM-syntes och där är alla modulerande källor en ren sinusvåg.. Dock så har man här på operatorr 6 ganska mycket feedback vilket gör att den distar mot en fyrkant.. Men som sagt.. FM-syntes..

Verkar stämma.

Hittade detta i SoundOnSound angående inspelningen av låten i fråga:

Initially trying to recreate the pseudo-harmonica part by utilising the breath controller on Nick Glennie-Smith's DX7 — a mouthpiece that plugged in and controlled the volume of each note when blown into — Livsey subsequently achieved the desired result by using the DX7's harmonica patch and tweaking it to sound like something more closely resembling a flute.

Edit: Har alltid själv trott att det var ett riktigt munspel fast med massa effekter och tricks. 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till DX7:an som klarar samma sak (ska kunna läsa originalpatcharna) och som dessutom har fler funktioner; och som begagnat torde vara billigare än att köpa en DX7:a (p.g.a. kultvärdet) är en Yamaha DX200. Den har också 6 operatörer precis som DX7:an, men med bl.a. filter samt att man kan liveskruva vissa funktioner vilket gör att man kan få väldigt udda ljudbilder och morphningar mellan ljud.

Men i princip behöver man ett midikeyboard till den om man inte bara vill leka med den som en loopmaskin..

http://www.vintagesynth.com/yamaha/dx200.php

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att det är en rompler med ett munspelsljud som de lagt på vibrato på.. Eller så låter det som en FM-synth, typ Yamaha DX7.

Romplers existerade inte i början av 90-talet 🙂

Det här låter som en kul uppgift för FM-syntesen i Thor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad jag förstår utav det som skrivits här så hade DX7 sex seriekopplade Oscilatorer där den sjätte gav feedback åt sig själv. Linus, hur skickar man feedback från en Oscilator i thor tillbaka till oscilatorn. Och borde inte det bara bli rundgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, hur skickar man feedback från en Oscilator i thor tillbaka till oscilatorn. Och borde inte det bara bli rundgång?

Om du skickar in maximal mängd blir det hysteriskt oljud, skicka in typ 10-15%. I matrisen kopplar du från Osc 1 till Osc 1 Frequency (FM).
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om Linus snart återkommer med ljudexempel! 🙂

Snart och snart, har varit på nattningspromenad med barnvagnen så det blev inte mycket tid vid datorn men jag återkommer nog under kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Close but no cigar, jag vet... Men det gick ganska fort att komma en bit på vägen ändå.

Här är min Thor-patch just nu.

mp3-exempel (Thor+lite reverb)

Vibratot kan styras med både breath controller och modulationshjulet. Glöm inte att böja med pitchhjulet.

%5BLW%5DTurner1.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...