Jump to content
Annons

Reverb på trummor


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hur brukar ni gasa trumreverb? Det är virvel, pukor och oh jag tänker på, kaggen blir väl bäst utan. Det är riktiga akustiska trummor jag tänker på. Mer reverb på virveln än på oh? Tvärtom? Jag tänker mig att ha samma mängd reverb på allt utom kaggen som får va torr. Den reverbar sig ju ändå genom de andra mickarna. Inser att man kan göra hur man vill, men det vore kul ändå att höra hur ni tänker om det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är verkligen olika för mix till mix... viktigast är att man verkligen lyssnar på hela kittet så det sitter ihop. Sedan hur mycket reverb du har är ju en smaksak, men se till att kittet känns enhetligt!

MVH

Anders

Jo det gör det verkligen nu när jag spelat in riktiga trummor, det blir fruktansvärt bra, det hörs så väl att det är ett riktigt trumset spelat av en levand trummis. Jag har fem egna svenska låtar plus en blues jag bygger på nu, så det blir väl nåt ljudprov lite senare. Konstigt att de här trummorna i mitt lilla rum låter 20 ggr bättre än ett annat trumset i en större trälokal, med samma trummis och ungefär samma mickning. Det vore guld att äga ett eget set Tama Superstar och ha uppmonterade jämt här hemma. Det är så roligt att jobba med det hela nu att det blir 10 till 16 timmar om dan i studion. laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha ganska mycket reverb på pukorna för att få lite mer "häng" i dem. Brukar köra en impuls på rumsmikning (mainreverb för låten) för att få in det i mixen. Ev lite på OH vid behov, men inte så mycket, åsså lite lagom på virveln (beror på låten)... ofta mer på virvelundermiken än överdito för att få lite mer väs i rummet. Har du ingen rumsmikning får du nog jobba mer med OH istället. Kanske simulera rumsmik genom att skicka OH till en bus, skära lite på toppen och komprimera efter ett naturligt låtande rumsreverb...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara försiktig med reverb på kick och hihat. Ytterst lite på rum och Oh om än något alls. Däremot på Vrivel och pukar kan man brassa på. Jag brukar skruva upp senden tills det börjar låt konstig, då backar jag lite. Brukar oftast vilja ha ungefär lika mycket på virvel och pukor. Sen skär jag nästan alltid diskant och botten i mina reverb. Allt över 10Khz och under 200Hz typ. Ibland försöker jag anpassa ett reverb efter trummornas rumsmikar för att få ett liknande rum att lägga på kompgitarr, piano och sång. Vill jag sedan ha mer reverb på effekt på något brukar jag köra fjädrar eller plåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Så lite som möjligt utan att det för den skullen låter dött

- Struntar oftast i hur/vad andra "gör" (eftersom det sällan har någon betydelse för det aktuella projektet)

- Jag prioriterar rum framför reverb

- Mer på virvel och pukor än övrigt

- Ibland låter helheten bättre med smalare stereobredd

- Åsså massor, massor med eko på baskaggen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

- Baskagge torr

- lite snare-plate (mono->stereo) på virvel

- OH torrt

- "lagom" passande reverb på pukor för att få lite "häng" (som MrBluesman skrev)

Hela paketet skickar jag sedan till en stereobus där jag har ett rumsreverb.

Brukar ibland lägga på ett långt reverb på virvel också, men självklart då inte så mycket. Bara för att få den att hänga kvar lite.

EQ:a reverb brukar jag också göra (ungefär som Carle)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra sagt brukar jag behålla kicken torr.

Ibland brukar jag dra på försiktigt på OH, beroende på hur projektet låter.

Naturligtvis drar jag på mer på snare och pukor. På snare brukar jag använda både ett kort och långt reverb för att få lite mer köttigt resultat. Då skär jag också i reverbets topp och botten.

Ibland skickar jag även allt till ett svagt rumsreverb för att få hela paketet att låta större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar från de som svarat tidigare. Men värt att tänka på också är att mängden reverb bör anpassas efter tempot på låten. Ett stort gejtat reverb på virveln kan låta snyggt på en lugnare låt, men det låter balle på låtar som går snabbare. Liiite reverb på baskaggen kan man faktiskt använda, om det är gejtat och högpassfiltrerat.

Men självklart ska det vara reverb på trummorna, annars låter det ju som på 90-talet! 😮

Edit: Det är inte mitt fel att det är söndag idag...

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett sätt att få liv i trummorna är ju att använda rumsmickning. Men ibland blir inte resultatet som man tänkt si och så brukar jag ta till ett kort rumsreverb på hela setet för att få liv i det och även limma ihop setet.

Ofta använder jag då ett monoreverb för att få lite mer distinkt ljudbild på trummorna.

Gjorde ett snabbt exempel, första takten torr, andra takten stereo "ambience" och tredje takten mono "ambience".

Exakt samma reverb patch är använd till båda "anbiencerna" men det gör stor skillnad för trumsoundet.

Mono blir ibland lite "köttigare" sound av. Men det är ju beoende på låt och smak förstås.

Här är exemplet:

http://dl.dropbox.com/u/6897056/drums_amb_3.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra sagt brukar jag behålla kicken torr.

Ibland brukar jag dra på försiktigt på OH, beroende på hur projektet låter.

Naturligtvis drar jag på mer på snare och pukor. På snare brukar jag använda både ett kort och långt reverb för att få lite mer köttigt resultat. Då skär jag också i reverbets topp och botten.

Ibland skickar jag även allt till ett svagt rumsreverb för att få hela paketet att låta större.

Ska testa det där med ett kort plus ett långt på virveln. Mys att läsa hur andra gör, även om man sen gör som man själv får för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...