Jump to content
Annons

Spara projekt i Sonar


Bastian

Recommended Posts

Hej!

Det finns ju massa former man kan spara projekten i... .bun verkar ju helt klart bäst, eftersom allt (audio/midi) sparas i samma fil...

vad gäller projektfilerna är det ju typ bara en spegelbild av innehållet, vilket sparas ja gud vet var... (öppnar man audiodata katalogen har ju sonar döpt ens ljudfiler till nån kod hämtad från rymden!)

E det inte lika bra att spara i .bun hela tiden o skippa den andra varianten helt?

.bun blir ju även lättare att distrubuera mellan olika datorer och versioner...

eller finns det nån hake?

/zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nackdelen är att det tar lite längre tid att spara i cwb (bun i tidigare versioner) och det är ju bra att spara ofta... Brukar spara i cwp (wrk) under arbetets gång och ta backuper i cwb (bun). Du kan även välja att spara ljudfiler i separata kataloger för varje projekt om du markerar Options -> Global -> Audio data -> Use Per-Project Audio Folders om du vill ha lite mer koll på filerna.

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar också spara cwp, och använder bundles för att göra backups och även om jag vill skicka en hel låt nånstans.... En stor bundle tar också en evighet att öppna, så att bara köra med bundles tror jag är mkt opraktiskt.

Har fortfarande alla audiofiler i en enda stor mapp, ser ingen direkt nackdel med det, och man slipper göra mappar för varje ny grej man håller på med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande alla audiofiler i en enda stor mapp, ser ingen direkt nackdel med det, och man slipper göra mappar för varje ny grej man håller på med...

Mapparna skapas automagiskt när man skapar projekt. Jag ser dessutom en fördel i att veta vilka filer jag kan radera manuellt, istället för att köra "Clean folder". Den har spökat för mig nån gång så jag litar inte helt på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker filsystemet är en enda djungel. Finns ju upp till 14 olika filsorter som kan sparas i valfri enhet. Defaultläget är att lägga allt i programmappen (tror jag). Jag har valt att lägga alla fjorton i separata mappar på en separat hårddisk. Åtminstone när det gäller audiofilerna skall ju läsningen ske snabbare och säkrare om de ligger på en egen hårddisk. Dessutom är det väl större risk att disken med operativet kraschar än datahårddisken med ljudfilerna. Försökt ha koll men jag tycker det ändå ligger lite cakewalkfiler här och där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...