Jump to content
Annons

Spara projekt i Sonar


Bastian

Recommended Posts

Hej!

Det finns ju massa former man kan spara projekten i... .bun verkar ju helt klart bÀst, eftersom allt (audio/midi) sparas i samma fil...

vad gÀller projektfilerna Àr det ju typ bara en spegelbild av innehÄllet, vilket sparas ja gud vet var... (öppnar man audiodata katalogen har ju sonar döpt ens ljudfiler till nÄn kod hÀmtad frÄn rymden!)

E det inte lika bra att spara i .bun hela tiden o skippa den andra varianten helt?

.bun blir ju Àven lÀttare att distrubuera mellan olika datorer och versioner...

eller finns det nÄn hake?

/zeb

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Nackdelen Àr att det tar lite lÀngre tid att spara i cwb (bun i tidigare versioner) och det Àr ju bra att spara ofta... Brukar spara i cwp (wrk) under arbetets gÄng och ta backuper i cwb (bun). Du kan Àven vÀlja att spara ljudfiler i separata kataloger för varje projekt om du markerar Options -> Global -> Audio data -> Use Per-Project Audio Folders om du vill ha lite mer koll pÄ filerna.

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Brukar ocksÄ spara cwp, och anvÀnder bundles för att göra backups och Àven om jag vill skicka en hel lÄt nÄnstans.... En stor bundle tar ocksÄ en evighet att öppna, sÄ att bara köra med bundles tror jag Àr mkt opraktiskt.

Har fortfarande alla audiofiler i en enda stor mapp, ser ingen direkt nackdel med det, och man slipper göra mappar för varje ny grej man hÄller pÄ med...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har fortfarande alla audiofiler i en enda stor mapp, ser ingen direkt nackdel med det, och man slipper göra mappar för varje ny grej man hÄller pÄ med...

Mapparna skapas automagiskt nÀr man skapar projekt. Jag ser dessutom en fördel i att veta vilka filer jag kan radera manuellt, istÀllet för att köra "Clean folder". Den har spökat för mig nÄn gÄng sÄ jag litar inte helt pÄ den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker filsystemet Ă€r en enda djungel. Finns ju upp till 14 olika filsorter som kan sparas i valfri enhet. DefaultlĂ€get Ă€r att lĂ€gga allt i programmappen (tror jag). Jag har valt att lĂ€gga alla fjorton i separata mappar pĂ„ en separat hĂ„rddisk. Åtminstone nĂ€r det gĂ€ller audiofilerna skall ju lĂ€sningen ske snabbare och sĂ€krare om de ligger pĂ„ en egen hĂ„rddisk. Dessutom Ă€r det vĂ€l större risk att disken med operativet kraschar Ă€n datahĂ„rddisken med ljudfilerna. Försökt ha koll men jag tycker det Ă€ndĂ„ ligger lite cakewalkfiler hĂ€r och dĂ€r.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...