Jump to content
Annons

Jobb inom musikbranschen?


Zakyath

Recommended Posts

Hej!

Går sista terminen på gymnasiet, och min stora passion är, precis som alla andras här, musik. Vore underbart att arbeta med musik, men man får väl ta sig i kragen och se verkligheten som den är och försöka hitta bästa möjliga lösning.

Känner ingen inom musikbranschen och vet inte riktigt var jag ska få tag i dem - känns lite som att de inte kommer bara sådär när man börjar spela live ofta osv, utan att det är ett dött lopp om man inte känner folk redan innan eller har sjuuukt mycket tur.

Kan heller inte skriva mainstreammusik och spelar en nog lite halvdöd genre, även fast det vore najs att vara en stor rockstjärna och kompisar alltid säger att man gör jättebra musik så är jag ganska säker på att det inte finns tillräckligt med folk här i världen som skulle vilja betala så mycket pengar för att höra min musik för att jag ska kunna leva på det. Det känns också ganska kört. Musiken jag spelar finns ju i liknande format (fast bättre).

Finns det någon möjlighet eller borde jag bestämma mig för att musik resten av mitt liv ska vara en hobby och inte ett yrke? Det vore att bita i det sura äpplet, men jag läser en bred kurs (samhälle ekonomi) och har tillräckligt bra betyg för att plugga vidare till det mesta om jag nu skulle kunna bestämma mig för vad jag ska göra någon gång. Skulle säkert kunna finna mig i att jobba i en annan bransch, musiken försvinner ju knappast. Däremot är ju musiken verkligen det jag vill hålla på med. Är i desperat behov av någon vägledning nu 🙂

Så själva frågan. Om man inte har kontakter kan man jobba inom musikbranschen? Vad är det för yrken man kan få? Har sökt runt lite och inte hittat något konkret svar, känns som att allt beror på vilka man känner - och jag känner som sagt inga.

Tack på förhand!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har orken så skulle jag rekommendera dig att hålla musiken på sidan om just nu, samt utbilda dig vidare inom något annat yrke. På så sätt får du alltid något att "falla tillbaka på". Gardera dig lite dvs. Kontakter är väl det mesta i denna bransch, men visst finns det jobb att söka. Men då är det ofta väldigt specifika krav, dock är väl jobben som finns oftast relaterat till ljudteknik och inte musikskapande. Så är du en bra ljudtekniker så är chanserna större, än om du "bara" är musiker så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste i hastigheten tillägga att uttrycket "falla tillbaka på" en utbildning är en floskel utan motsvarighet. Det är möjligt att det gällde förr, men idag gäller det att få in en fot i den bransch man har nischat sig inom så fort det går annars står x antal redo att göra det i ditt ställe, och får erfarenheten som krävs. Har du tagit en master i företagsekonomi, statsvetenskap eller whathaveyou kan man inte ofta pyssla med något annat några år för att sedan förvänta sig jobb inom den sektorn. Hur många som helst som doktorerat och är arbetslösa. Det dräller av städare och taxiförare med ingenjörsutbildning, och flertalet av de jag känner har dubbla examina. Själv sällar jag mig till kretsen med en enkel, som bara pluggat fyra-fem år på uni utan utdelning. Kontakter är allt (åtminstone till 80 %) Så kontentan är väl egentligen att satsa på musiken minst lika mycket. Man vet fan aldrig hur det går oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger mycket i det JohnRick säger. Finns få brancher idag då utbildning per automatik leder till jobb. Låter som en klyscha och det kanske det är men jag skulle ändå råda dig att följa ditt hjärta. Det man brinner för kan man oftast också bli riktigt bra på. Kontakterna kommer om du spelar mycket och i alla sammanhang. Det är du som måste ta kontakterna för dom kommer inte av sig självt. Däremot är det en accellererande sak har du en kontakt så ger det ofta fler. Sen är det inte bara skivbolagsfolk, producenter och etablerade artister som gäller alla kontakter räknas och kan leda dig vidare.

Så jag säger kör hårt och se till att bli riktigt djävla bra så ska du se att det ordnar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör väl alltid ha en utbildning till nåt som leder till arbete.

...Det går väl både att plugga vidare och spela musik. Vi spelade på högskolan (KTH - Elektro) och att ha ett band med egen musik var uppskattat. I vårt fall skrev vi texter till kända melodier, typ Arrows "I love rock'n'roll", och Gessle: "Flickorna på TV2" (som blev "Flickorna på KTH"). Vi spelade 16 ggr, och hade ett 20-tal låtar. Jättekul. Du kan ju om du orkar titta på den 1-timme långa spelningen överst på rockstars.se . Det är jag på gitarr. Och - JA - trumsettet är tillverkat av PET-flaskor och målarburkslock kopplat till en Alesis-trummodul.

Jag skriver låtar än idag och har några på min Myspace-sida - trots att jag jobbar som mobiltelefonnät-utvecklare. Det blir ca en låt i månaden.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu livnär jag inte mig på musik ännu, men tänkte ändå komma med lite tips.

1: Se till att bli riktigt duktig på det du gör.

2: Se till att ha mycket material. Minst 5-10 låtar när du presenterar för förlag.

3: Se till att presentationen går via en låtskrivare/artist som är förlagd och har bra referenser.

4: Skapa så mycket kontakter du bara kan. Var öppen för allt.

5: Se till att inte förlora din integritet, även om man måste svälja vissa saker ibland.

6: Sök kontakt med artister du vill jobba med, få dom att gilla ditt material, så jobbar dom för dig.

7: Skriv låtar med så många du kan, för då jobbar alla delvis för ditt material.

8: Välj dina tillfällen när du tackar ja/nej.

9: VAR ÖDMJUK

10: LEVERERA I TID

Några punkter att tänka på iallafall. Kanske hjälper dig på vägen 🙂

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte uttala mig om hur du ska göra, det måste du reda ut själv. Men om man inte vågar satsa 100% så kan man heller inte riktgt räkna med att lyckas. Jag har många ggr ångrat att jag inte skaffat mig en utbildning vi sidan om musiken. Då hade man i alla fall lätt kunnat styra upp ett jobb för att trygga brödfödan när det är knapert, för med en någorlunda normal ytbildning kan man lätt skaffa ett ok jobb, oavsett vad folk hävdar. Kanske inte drömjobbet på direkten, men äbdå ett jobb man kan trivas med ett tag. Men å andra sidan kanske jag inte hade satsat lika hårt om jag haft en lättare utväg ur de knipor som kan uppstå....om man lyckas får framtiden avgöra, men satsar man allt behöver man i alla fall inte undra om man hade lyckats om man satsa mera.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

En skitjobbig grej är att bestämma vilka man ev ska spela tillsammans med. Gör man allt själv blir det lätt stelt o idéfattigt, men spelar man i band så kanske man efter flera års spelande inser att spelpolarna är mer intresserade av att supa än att verkligen spela in så att det låter överjävligt bra, och till det krävs det tusen tagningar. Så att veta om man ska jobba själv eller ihop med andra är en väldigt knepig bit. Jag har skaffat alla grejer jag behöver för högklassiga inspelningar inom bluesrockgebitet, men mina medmusikanter är knappt intresserade överhuvudtaget. När de fått supa nån dag blir det mkt snack om hur bra vi är och hur dansbandstöntiga alla andra är. Men att jobba för en riktigt bra inspelning, det orkar de inte. Den ene är dessutom golvläggare och totalt slut efter en dag i det jobbet, så jag fattar att han inte orkar heller. Håller så smått på att montera upp hans feta Tama-set här hemma nu i alla fall, så stressar jag dem inte för myckety kan vi nog få till nåt riktigt bra....

Men ena jävla svåra val är det. Jag är 55 år och ångrar ibland att jag inte blev sjöman efter skolan, de som gick till sjöss då tjänar typ 70.000 rent i månan nu. men de brukar ofta hata sjön... att köra lastbil är oxå ett j-a bra jobb, de yngre killarna i grannskapet jag känner tar ut dryga 30.000 rent i månaden, och då har de många lediga dar emellan körningarna. Att köra moderna lastbilar måste vara bland de bättre jobb man kan ha ändå. Att få ett jämt flöde av pengar in i börsen som enbart musiker är skitsvårt. Får man slita allt för mycket för nästan inga pengar alls är det risk att man till slut hatar musiklivet och slänger gitarren i soptunnan. Att tex köra lastbil och dessutom göra sin egen musik tror jag är ett bra val. Men det är ju bara mina tankar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Linus sa det.

Gå en bred musikutbildning. Testa många olika områden. Lyssna på lärarnas kritik för att utröna vilket område du är bäst på. Satsa på det. Bli god vän med alla på utbildningen. Gå en till utbildning för att lära känna ännu fler. När du pluggat klart, ha ett halvtidsjobb vid sidan av och satsa på det du är bra på och brinner för. Lägger du mycket tid så får du till slut fram bra grejer, och vid det laget har någon kompis från utbildningen kommit en bit in i branschen och behöver din hjälp, eller en samarbetspartner.

Som sagt, finns inga givna vägar. Bara jobba på så märker du hur det kan lösa sig.

Jobb i musikbranschen utan kontakter och med bara utbildning: live-ljudtekniker. Med erfarenhet: det mesta. Med både erfarenhet och kontakter: de där riktigt goa jobben...

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

En av de bästa möjligheterna att komma någon vart i musikbranschen är genom att starta något själv. Ett skivbolag en klubb ett band en studio eller promotionbolag t.e.x. Att arbeta sig upp tar vääääädligt lång tid. Även misslyckade försök ger mer kontakter och chanser än den traditionella utbildnings och söka jobb vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i samma sits som dig. Går också sista året på gymnasiet och har velat emellan att fortsätta med musiken eller söka vidare till någon "vanlig" yrkesutbildning.

Men nu har jag bestämt mig för att följa drömmarna och söka till Musikmakarna i Örnsköldsvik i höst. Känns som att ifall man inte vågar följa drömmarna så kommer man nog ångra sig resten av livet.

Går det åt helvete så får man väl plugga något annat sen istället 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med ett eventarrengeringsföretag i skolan (UF) som inte riktigt kickat igång så bra än... tror ni det är värt att fortsätta något sånt efter skolan? Kommer väl bli allt från konserter till fotbollsturneringar, främst för ungdomar, kids har ju inget att göra nu för tiden. Lär man känna folk då? En kille jag känner som bor i närheten av mig vet att jag håller på med det och har bland annat frågat mig om jag vill hjälpa honom dra igång en festival nästa år, tackade självklart ja. Är det en bra väg att gå, finns det chans att man får många vägar att gå enligt det här hållet? Om man drar upp ett bra band på scen kanske man kan bjuda in dem till hemmastudion och producera åt dem, alt erbjuda sig att bli deras manager eller vad som helst... är ju inga proffsband man kommer hålla på med.

Har hört mycket illa om musikutbildningar, man ska ofta inte bli tagen seriös bara för att man har en utbildning? Är det främst för att man lär känna likasinnade människor man går en utbildning? Tror att det kanske skulle vara nyttigt med tanke på att man lär sig såpass mycket, men vilka skolor är egentligen bra? Det finns inget i Stockholm som är värt? Eller borde det kanske helt enkelt vara värt att jobba sig uppåt?

Har även lekt med idén att dra ihop ett band och åka runt och spela covers, hur hållbart är det, rent ekonomiskt? Spelar man överallt hela tiden borde man ju också lära känna folk i såna fall 🙂

Måste för övrigt tacka för alla svar, mycket inspirerande... har inte särskilt dåligt självförtroende, är snarare medveten om att det finns hur många som helst som jag man kan välja till vad som helst och att det kanske blir knepigt att konkurrera, och i slutändan inte värt. Föräldrarna är välutbildade och är hyfsat högt uppsatta ekonomer båda två, de har väl förväntningar om att man ska läsa vidare och fixa något fint jobb. Dock är de öppna till om jag skulle gå en musikskola, men de tror ju att man får anställning efter man pluggat färdigt det...

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Som sagt ju mer du gör själv desto bättre, smartare att leda än att bli ledd. Många som har gått långt inom musikbranschen har ofta ingen annan utbildning än vanlig skola och gymnasium. Men det är ju inte helt fel att lära sig så mycket som möjligt om det man vill bli bra på från alla håll och kanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

lär känna alla du kan, jobba med alla du kan.... på den vägen är det.

I början får du göra gratisjobb pga att folk ofta betalar tjänsterna efter namn och rykte.

Är du osäker på rättighetsfrågor osv ring stim, utöver det, kör varje dag hela tiden, sitt inte å tänk, kör bara.

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag längre upp skrev att du inte kan räkna med att "falla tillbaka" på en utbildning då kontakter är A & O tror jag likväl att du ska göra det du instinktivt känner och brinner för. If you die by the roadside, so be it. Oavsett om det är rent åt helvete svårt att hitta grejer inom den branschen. För du läser väl inte hellre till arkivarie eller civilekonom e.d för att sedan drälla som ekonomiass. på Jünglerz Co i 20 år? Eller 5, vilket är lika illa, om man nu verkligen inte vill det och gör det "bara för att ha en utbildning som ger jobb" (vilket vi redan nu fastslagit att ingen utbildning gör per automatik).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...