Jump to content
Annons

Ni som spela in trummor med API-preamps


red_house_painter

Recommended Posts

spelar oftast in alla trummor i studion med en drös API 512 preamps. många gånger får jag extremt stark signal vid trummor att jag sitter och tuggar och hoppas på att det inte ska slå över in i ljudkortet! Att trycka in PAD är såklart ett måste då de är så starka men sen har jag gainen ställd på 0 och ändå få extrem volym in.

de problem jag får är när allt är väldigt närmickat exempelvis virvel, baskagge och pukor.

undrar därför om det är något man kan göra för att få ner signalen och på såvis kunna balansera upp det med gainen.

kör micken genom baksidan och med mickar som sm57, sennheiser 441, 421 och ev re20.

ljudet blir alltid fantastiskt men ibland får jag peakar pga den starka signalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

spelar oftast in alla trummor i studion med en drös API 512 preamps. många gånger får jag extremt stark signal vid trummor att jag sitter och tuggar och hoppas på att det inte ska slå över in i ljudkortet! Att trycka in PAD är såklart ett måste då de är så starka men sen har jag gainen ställd på 0 och ändå få extrem volym in.

de problem jag får är när allt är väldigt närmickat exempelvis virvel, baskagge och pukor.

undrar därför om det är något man kan göra för att få ner signalen och på såvis kunna balansera upp det med gainen.

kör micken genom baksidan och med mickar som sm57, sennheiser 441, 421 och ev re20.

ljudet blir alltid fantastiskt men ibland får jag peakar pga den starka signalen

inline pads på utgångarna:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-203-44&toc=0

Körde jag med när jag hade 512 eller när jag spelat in med 3124.

Shure gör också sådana med ställbar dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

åker runt med 2 lunchboxar (utan ljudkort) men i ena studion finns det ett nytt RME UFX och i den andra ett apogee ensamble.

använder +4dBu normalt sätt eftersom många andra pres jag använder har både gain och level. typ burl, vintage design osv

tack för länkarna joachime!

Link to comment
Dela på andra sajter

read_house_painter,

Du kan få -6dB mindre signal ut om du löder om en kabel på moderkortet i lunch-boxen.

(gäller 512-C)

Kablarna från den aktuella XLR-utgången är normalt ansluten enligt följande:

XLR pin 2 till kortkontakt pin 2

XLR pin 3 till kortkontakt pin 4

För att få -6 dB svagare ut skall du flytta kabeln som går till kortkontaktens pin 2 över till pin 3 istället.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...