Jump to content
Annons

Vad är fantommatning?


jong

Recommended Posts

Annons

En mikrofon har inte fantommatning, däremot kan en mikrofon behöva fantommatning för att fungera. Fantommatning är en spänning som skickas i mikrofonsladden från mixerbordet/preampen. Kondensatormickar fungerar som en kondensator vars kapacitans varierar med ljudtrycket vilket resulterar i mycket svaga spänningsvariationer i kretsen. För att denna "kondensator" överhuvud taget ska fungera behöver den spänning och eftersom spänningsvariationerna är så svaga så behöver kondensatormicken en förstärkarkrets som även den drivs av fantommatningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra beskrivning av Henke.

Fantommatning (så brukar jag stava på svenska) uppfanns på 50-60-talet någon gång. Det blev senare en tysk industristandard (DIN).

Moderna mikar kan anslutas till en förstärkare som har fantommatning utan att gå sönder. En del kräver det, till exempel de flesta kondensatormikar. Men det finns kondensatormikar som går på batteri i stället. Och det finns mikar som inte är kondensatormikar som kräver fantommatning också. Nå, alla sorter finns.

Fantommatning finns i tre varianter, men det är bara en som är vanlig. Den kallas för P48, eftersom det är 48 Volt som används. Konstruktionen är rätt smart, så saker o ting skall inte gå sönder om det råkar bli kortslutning här eller där. Fast man skall ändå vara försiktig. (De två andra varianter har 24 respektive 12 Volts spänning, men de är ovanliga).

För den som är extra intresserad kan jag nämna att P48 bygger på att man har 48 Volt inuti förstärkaren. Den kopplas sedan ut till mikrofonen genom två stycken motstånd på 6.8kOhm. Miken kan sedan hämta sin strömförsörjning genom att "dra" ström ur både hot och cold-ledaren och returnera den via jord. Signalen från miken läggs ut på hot och cold, med motfas.

Grabbarna som hittade på det hela visste vad de gjorde och det funkar mycket bra i nästan alla sammanhang. En del extra känsliga människor tycker dock att det kan påverka ljudet negativt, och har i stället mikrofoner med egen matning vid sidan om. Nästan alla rörmikrofoner har ett eget matningsaggregat vid sidan om, men det beror på att det krävs sådär 200V för att ett rör skall låta bra. Det går att skapa den spänningen från en fantommatning, men det är rätt besvärligt.

Bra fråga.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jong!

Henke har alldeles rätt. Vissa mickar behöver ström för att fungera. Får de den strömmen via mikrofonkabeln kan man säga att de är fantommatade. Får micken sin försörjning via batteri, kallas den elektretmikrofon. Den dynamiska mikrofonen behöver ingen strömförsörjning alls, den fungerar hela tiden!

Om Du vill ha många träffar på Dina sökningar, skriv "ljudkort" eller "sidechaining". Speciellt det senaste är en underbar sak som löser alla problem för oss ljudälskare. Sidechaining är verkligen något som engagerar folk på detta forum! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jong!

Henke har alldeles rätt. Vissa mickar behöver ström för att fungera. Får de den strömmen via mikrofonkabeln kan man säga att de är fantommatade. Får micken sin försörjning via batteri, kallas den elektretmikrofon. Den dynamiska mikrofonen behöver ingen strömförsörjning alls, den fungerar hela tiden!

Om Du vill ha många träffar på Dina sökningar, skriv "ljudkort" eller "sidechaining". Speciellt det senaste är en underbar sak som löser alla problem för oss ljudälskare. Sidechaining är verkligen något som engagerar folk på detta forum! 🙂

Då börjar jag fatta!

Källan där jag ansluter mikrofonen (i det här fallet en Samson Q1) måste alltså ge ström till mikrofonen. Och det är detta som kallas fantommatning. Smart!

Det förklarar kanske varför micken funkade utmärkt i Pa't i replokalen...

Men på min porta fungerar den inte. Kanske är någon inställning man ska pyssla med så att det kommer ström...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara en knapp där det står "Phantompower" på. Du får leta, ibalnd sitter dom på baksidan av mixern. Det kan ju också hända att din porta inte har fantommatning..... Har för mig att det finns externa burk som fixar det för en ganska billig penning, vet dock inte vad dom skulle kunna heta...

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar vara en knapp där det står "Phantompower" på. Du får leta, ibalnd sitter dom på baksidan av mixern. Det kan ju också hända att din porta inte har fantommatning..... Har för mig att det finns externa burk som fixar det för en ganska billig penning, vet dock inte vad dom skulle kunna heta...

/Oskar

Kanske har den inte det 🙁 Har iallafall inte hittat någon knapp på min Korg D16. Men jag ska gräva i manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på min porta fungerar den inte. Kanske är någon inställning man ska pyssla med så att det kommer ström...

Kolla om portan har någon knapp eller spak med texten Phantom 48V intill 🙁

Om portan saknar phantommatnning blir du tvungen att koppla in en mikpreamp mellan mikrofon och porta. Vet inte vilken kvalitet/finesser du behöver, eller vilken budget du har isåfall, men jag tycker att minstingen från ART är billig och låter schysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

som en anekdot kan nämnas att behringers billigaste dynamiska mikrofoner även klarar fantommatning.

Vad kul! Vad innebär det? Går de inte sönder om man fantommatar dem? I så fall kan jag räkna upp ett par hundra till! Allvarligt talat, vad händer om man fantommatar dem? Förvandlas de till kondensatormickar då? Vad fräckt det skulle vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

som en anekdot kan nämnas att behringers billigaste dynamiska mikrofoner även klarar fantommatning.

Vad kul! Vad innebär det? Går de inte sönder om man fantommatar dem? I så fall kan jag räkna upp ett par hundra till! Allvarligt talat, vad händer om man fantommatar dem? Förvandlas de till kondensatormickar då? Vad fräckt det skulle vara!

I princip alla dynamiska micar tål fantommatning - även om de naturligtvis inte har någon nytta av den. Det förekommer sällsynta fall av gamla dynamiska micar som inte tål spänningsmatningen även om de inte är trasiga - men då är de ändå så gamla och dåliga, att man inte vill använda dem... 🙁

När det gäller bandmicar, ska man däremot vara försiktig. I manualen till både Royer Labs och AEA bandmicar, varnas det för fantommatning. Det påstås av somliga att det ska gå bra ändå, men eftersom det varnas för det, är det onödigt att chansa... För att ytterligare förvirra begreppen, så har det kommit någon modell från Royer Labs som SKA fantommatas... Det finns även en dynamisk mic från BLUE som SKA fantommatas.

Det var bättre förr, när allt var enklare... 😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller bandmicar, ska man däremot vara försiktig. I manualen till både Royer Labs och AEA bandmicar, varnas det för fantommatning. Det påstås av somliga att det ska gå bra ändå, men eftersom det varnas för det, är det onödigt att chansa... För att ytterligare förvirra begreppen, så har det kommit någon modell från Royer Labs som SKA fantommatas... Det finns även en dynamisk mic från BLUE som SKA fantommatas.

Det var bättre förr, när allt var enklare... 😆😉

Jag kan mycket väl vara ute och cykla nu. Men jag tror att de första Royer mikarna som kom ut på marknaden inte tålde fantommatning medan samtliga nya gör det. Här väljer man dock att avråda från det, antagligen i på fall att man skulle stöta på en äldre mikrofon.

Ptja Blue vet ju hur man gör annorlunda saker. Eller vad sägs om Snowball? Jag känner mig nästan tvungen att beställa en såhär i vintertider 🙁

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
som en anekdot kan nämnas att behringers billigaste dynamiska mikrofoner även klarar fantommatning.

Det är väl fan ingen anekdot.

Du menar kanske "som kuriosa"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Nu vet jag vad det innebär...

Men jag har en fundering till. När jag kopplade in mina två Q1'or i Pa't fungerade bara den mikrofonen som hade XLR-XLR-kabel. Den andra hade XLR-Tele och fungerade inte. Kan det vara så att man måste använda XLR-XLR till båda för att de ska fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Nu vet jag vad det innebär...

Men jag har en fundering till. När jag kopplade in mina två Q1'or i Pa't fungerade bara den mikrofonen som hade XLR-XLR-kabel. Den andra hade XLR-Tele och fungerade inte. Kan det vara så att man måste använda XLR-XLR till båda för att de ska fungera?

Om micen kräver fantommatning, så går det bara att använda XLR-XLR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer detta sig egentligen? XLR och tele har väl samma kontakter, bara att dom heter annorlunda(hot, cold, ring, tip, sleeve blah blah)? Nog för att många mixrar ofta bara har fantommatningen kopplad till XLR-kontakten eftersom telen används som line-ingång men är det så att det inte går att fantommata en tele?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer detta sig egentligen? XLR och tele har väl samma kontakter, bara att dom heter annorlunda(hot, cold, ring, tip, sleeve blah blah)? Nog för att många mixrar ofta bara har fantommatningen kopplad till XLR-kontakten eftersom telen används som line-ingång men är det så att det inte går att fantommata en tele?

Det skulle gå att göra - men det hade inte varit särskilt praktiskt, eftersom man då skulle komma att kortsluta spänningen medan man kopplar in/ur kabeln, tills kontakten är helt intryckt. I XLR-kontakten sitter ju som bekant alla stiften bredvid varandra - och då kan inget sådant hända.

Förutom det, så är det väldigt opraktiskt att riskera att elda upp en rackenhet som man kopplar in på Tele. En utgång från en rackburk som får inskickat 48V DC från efterföljande steg, överlever nämligen inte särskilt länge... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...