Jump to content
Annons

Kan jag koppla in en preamp i en fantommatad ingång? Eller hur får jag till en mer flexibel disponering av fantommatningen?


jacobanjo

Recommended Posts

Jag har ett Focusrite 18i20 ljudkort med 8 inbyggda preampar där jag bara kan styra fantommatningen i grupper om fyra. Jag har två ribbonmikar som jag ofta använder och eftersom jag då måste slå av fantommatningen på fyra av preamparna har jag bara fyra kvar med fantommatning.

Jag behöver hitta en smidig (billig) lösning att få större flexibilitet så att jag kan köra en till tre preampar utan fantommatning och resten med fantommatning.

Jag har funderat i lite olika banor:

En extern preamp:

Om jag köper en tvåkanals preamp (tex Line Audio 2MP) kan jag då koppla den preampens XLRutgång till den balanserade TRS line-ingången på ljudkortets kombikontakt och ända låta fantommatningen ligga kvar på den 4-gruppen från ljudkortet? För fantommatningen går väl alltid bara på XLRkontakten i kombikontakten och aldrig på line TRSen?

Jag behöver då en balanserad kabel XLR-hona till en TRS-hane.

Då får de kinkiga ribbonmikarna de bättre (externa) preamparna vilket känns bättre än att slå av 4-gruppens fantommatning och köra fantommatningen på den externa preampen. Eller tänker jag över ån efter vatten?

Eller kan jag helt enkelt koppla in en preampen i en fantommatad XLR ingång på ljudkortet eller brinner den upp då?

Kan jag över huvud taget koppla preampens utgång till ljudkortets XLR ingång (även utan fantommatning). Det blir väl linenivå från preampens XLRutgång medan ljudkortets XLRingång är miknivå? Räcker det att skruva ner gainen för att nivåerna ska stämma?

Eller så köper jag en extern 8-kanalers pre-amp med A-dat utgång och kopplar in i ljudkortet.

Då får jag ju många fler (men sämre) preampar.

Tex Behringer ADA 8200 Ultragain (eller ADA 8000) eller ett gamallt ljudkort med A-datutgång och stand-alonefunktion.

Men hittills har jag inte haft behov av fler än 8 ingångar - men man vet aldrig hur det blir i framtiden. Men det skulle vara kul och användbart med 2 bättre preampar även när jag använder färre kanaler.

Som det är nu maxar jag ofta ljudkortets preampgain när jag använder den passiva ribbonmiken på lite avstånd på ljudsvaga instrument och måste ändå lägga på mer gain i DAWen. Får jag mer gain med en extern preamp in i ljudkortets lineingång - eller blir det ingen skillnad? Både Focusrite och Line Audio 2MP har 60dB gain på mikingångarna.

Jag hade tänkt att klara mig på 1.500 - 2.000kr, gärna begagnat.

Sorry - det blev en hel bok - med många kringfrågor. Hoppas nån orkar läsa.

Tusen tack för ett fantastiskt forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag tror att du löser två av dina problem om du köper en Triton FEThead.

Det är en extra mickförstärkare som du kopplar in "in-line" mellan mick och mick-kabel. Den tar fantommatning in (och använder fantommatningen till den interna förstärkaren) men skickar ingen fantommatning vidare till din bandmick.

Du kan då ha fantommatningen påslagen för hela 4-kanalspaketet, men slipper få fantommatningen in i bandmicken, och på köpet får du en rejäl förstärkning av micksignalen från bandmicken (och kan dra ner gain på ljudkortets mickpreamp).

Kostar ca 700 kr per styck tror jag, och har fått bra recensioner.

Det finns även en liknande produkt som heter CloudLifter som gör exakt samma sak, men den är lite dyrare.

Säljs direkt från tillverkaren: http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33

Lycka till!

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Jonas! Jag har i och för sig både en passiv och en rör-bandmik, men jag såg att Triton Audio också hade en fantom-blockerare som jag kan använda till rörmiken med PSU i så fall.

Men jag är lite osäker på hur en FEThead eller Cloudlifter påverkar ljudet i en passiv bandmik. Det rådde lite olika meningar i en annan tråd.

Och om det funkar att koppla in en Line Audio 2MP-preamp i TRS-line-ingångarna på ljudkortet (trots att kanalen har aktiverad fantommatning) så får jag en begagnad 2MPa till samma pris som 2st FEThead - och då känns det som om 2MPan ger mer möjligheter. Om det funkar...

- Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att GoldenAge-mickarna är kinesiska OEM-mickar, där det kan skilja en del mellan individer, så det är inte säkert att skillnaden i sound du har upplevt, egentligen beror på aktivt/passivt, utan kan lika gärna bero på att individerna inte låter likadant...

I övrigt så funkar det förstås fint med en XLR-TRS kabel, så att du kopplar in en extern preamp till lineingången på ljudkortet, men frågan är hur hög gain du har i ljudkortets preamp och alltså om det är lönt att koppla in en annan preamp? Fantommatningen skickas alltid bara ut på XLR-kontakten även i combo-kontakter, så det är inga problem.

Har du 60dB gain i ljudkortets preamp, så vinner du däremot ingenting alls på att lägga till en 2MP utanför.

Du ska absolut INTE koppla lineutgången från en extern preamp till mickingången på nästa. Förutom att den externa preampen kan skadas av fantommatningen, så får du en förstärkning i den, som måste dämpas för att sedan förstärkas igen i ljudkortets preamp. Niagarafallet följer med utan extra kostnad... 😉

Som du tydligen själv har sett, så finns det också en phantom blocker, som du kan köra med för att stoppa fantommatningen, så det kan vara ett alternativ.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Claes!

Då är frågan om Line Audio 2MP-preampen är bättre och tystare än preamparna i mitt Focusrite Scarlett 18i20-ljudkort. Med mindre brus från preamparna kan jag höja gainen lite mer i DAWen.

Och eftersom jag slipper fantommatningen i TRS-lineingången så blir jag av med det problemet också.

Men om skillnaden i ljudkvalitet mellan preamparna i Line Audios 2MP och Focusriteljudkortet är liten känns det mer attraktivt att köpa ett Behringer ADA 8200 Ultragain eller nåt liknande istället och få åtta ingångar till. Om nu inte de preamparna är påtagligt mycket sämre än de jag har i mitt ljudkort.

- Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip alla preamps brusar förhållandevis mer när man kommer upp över ca 75% av gainresurserna, så det är svårt att säga vad som egentligen är bäst mellan de inbyggda och en 2MP. Det är också därför de extremt lågbrusiga FetHead fungerar så bra. De ger ju ca 20dB extra gain, så att man slipper skruva upp gain på preampen så förtvivlat högt... 2MP är transparent och lågbrusig, men lider ändå av samma problem, även om den troligen kan ha lite lägre brus än ljudkortets och Behringers preampar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...