Jump to content
Annons

I've got Fasfel


Coffeemidget

Recommended Posts

Spelade in två gitarrspår. Panorerade den ena vänster och den andra höger.

Dom e inspelade på samma gitarr och samma uppmickning i samma rum.

De fasar när jag lyssnar mono.

Jag gjorde lite smågrejer och fasningen e inte lika farlig men de är fortfarande störande

Vet någon hur jag kan modulera om ena gitarrspåret så att det inte hörs men motverkar fasningen? danke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spelade in två gitarrspår. Panorerade den ena vänster och den andra höger.

Dom e inspelade på samma gitarr och samma uppmickning i samma rum.

De fasar när jag lyssnar mono.

Jag gjorde lite smågrejer och fasningen e inte lika farlig men de är fortfarande störande

Vet någon hur jag kan modulera om ena gitarrspåret så att det inte hörs men motverkar fasningen? danke.

Fasvändning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på. Det beror så mycket på orsaken.

Det skulle t ex kunna bero på att du råkat flytta ena spåret några millisekunder (endera i projektfönstret eller att du ställt några millisekunders fördröjning). Det brukar iofs inte ge fasfel, eftersom det är två separata ljudkällor det är frågan om, men jag har haft det problemet en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp addic, fasvändning.

Jag prövade pitcha ena lite uppåt utan att göra spåret kortare och motsvarande kanal lite ner men samma längd, men då lät de mer som chorusflangegrejs

Jag kan EQ:a lite på den ena men då blir det ojämt även om det tar bort lite fs så ere inte värt.

De hjälper inte att fördröja nån millisekund, de blir bara otajtare och fasar på andra ställen

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in två gitarrspår. Panorerade den ena vänster och den andra höger.

Dom e inspelade på samma gitarr och samma uppmickning i samma rum.

De fasar när jag lyssnar mono.

Jag gjorde lite smågrejer och fasningen e inte lika farlig men de är fortfarande störande

Vet någon hur jag kan modulera om ena gitarrspåret så att det inte hörs men motverkar fasningen? danke.

Fasar två olika inspelningar ut varandra? Säkert på att det är fasfel du har och inget annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på. Det beror så mycket på orsaken.

Det skulle t ex kunna bero på att du råkat flytta ena spåret några millisekunder (endera i projektfönstret eller att du ställt några millisekunders fördröjning). Det brukar iofs inte ge fasfel, eftersom det är två separata ljudkällor det är frågan om, men jag har haft det problemet en gång.

De e ju inte rå fas. De fasar ju lite för att gitarren e stämd exakt likadant, får samma resonansmönster från rummet efterssom jag satt likadant och spelade samma sak med samma mick osv osv. tror jag. e inte expert på att rota i fasfel å grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

meeeehn!

Nån måste väl veta hur man kan fillijocka bort fasfel!

finns det nån plugg som kan typ.. ändra ljudet utan att det låter allt för olika så att de vill funka? iofs. tror ja kan använda externalizerpluggen kanske. ska ner å prova det nu

iofs ere ju inte så allvarligt, bandet jag gör det till heter ju Komarock med fasfel. Men de e mer ett missnöjes namn för att jag hatar fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo de gör dom fan..

De e pluggen ja använder som gör det. de e priset för stereobredd. ioförsig kan jag göra två tamburinspår och göra som med gitarren, jag tror inte tamburinen kommer fasa för det, de låter aldeles för olika ändå. hmm. Jag hatar pilla med monoanpassning

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckas du få fasfel efter två olika inspelningar är du överjävligt tight...

edit: såg att ni hittat felet..

Den pluggen har ja inte på gitarren, dom fasar ändå. Jag kan leva med att tamburinen försvinner lite men gitarren som spelar ackorden? näeeeh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...