Jump to content
Annons

Line in eller guitar in


Shimmen

Recommended Posts

Jag har ett ljudkort där det finns en liten switch där man kan välja line in och guitar in.

Det står att man ska koppla in en gitarr direkt in där, men om man har en effektpedal eller en multieffektpedal, ska man då koppla via live in?

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rätta mig om jag har fel, någon som vet mer än mig, men..

Borde inte vara skillnad mot att köra ett gäng effektpedaler innan en gitarrstärkare.

Så gitarr->effektpedaler->högimpedansingång på förstärkare/ljudkort Hi-Z/ 1M Ohm.

Om du inte har en effekt som ger line level (linjenåvå) efter. Då ska den in på vanliga line in.

Men hojta om jag har fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det en annan fråga! 🙂

Då ska du använda guitar in. Det betyder att du matchar impedansen från gitarren till ljudkortet vilket ger rätt nivå för ljudet in i ljudkortet.

Hur du sen efterbehandlar ljudet (i realtid eller ej) med effekter som delay, dist, amps mm spelar ingen roll för val av ingångsimpedans.

Link to comment
Dela på andra sajter

gitarren har en låg signal och behöver höjas för att det inte ska bli en massa brus, om du har en pedal i mellan så tror jag inte det gör nån större skillnad.

line in är alltså om du drar kabeln från line out på en förstärkare till ljudkortet och då redan har en förstärkt signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på om du har aktiva eller passiva mickar i guran/basen. Min bas som är passiv använder jag high-z på, men guran som är aktiv kör jag genom line-in (låter skit om man sätter på high-z så min aktiva gura, brusar som fan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...