Jump to content
Annons

Synt och Midi. Hur gör jag?


Gomer

Recommended Posts

Hej! Jag är relativt ny här, och jag har precis köpt mig en Micro Korg XL, Men nu när jag ska spela in musik i Cubase så spelar jag bara in via Audio, alltså inte Midi. Men jag har svårt att trycka rätt tangent ibland, och då skulle det vara bra att man lixom sätter upp ett midi spår som man sedan skickar till synten så den spelar upp midispåret men med sitt egna ljud... Förstår ni? haha, jag är en nybörjare på det här med hårdvarusyntar bara så ni vet! Så för att förtyliga frågan, Hur gör jag så att min synt spelar upp sitt eget ljud, med de midi noter jag "skriver" i cubase?

Tack på förhand alla duktiga musiker! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kopplat in midisladdar till den? Om inte så behöver du nog köpa ett par såna. Sedan måste du oxå få in dom på något vis till datorn (via ljudkort, externt midiinterface via usb eller någon annan lösning). Har ingen koll på din synth, den kanske har någon usb-variant inbyggt. Men på det gamla hederliga sättet så funkar det så..

Sedan väljer du bara interfacet som in och utgång i ditt daw.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade en bild och du har ju midi in och ut på synthen, och dit måste du också ha till ditt ljudkort så ska det funka. så skaffa 2 midisladdar.

har du inte midi in/ut på ljdkortet kan du skaffa en sån här:

http://www.thomann.de/se/edirol_um1g.htm

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Har den midi via USB, så kör på det!

Den kommer att dyka upp med automatik i de flesta DAW's!

Sen är det bara att välja denna enhet i din DAW och spela in/spela upp, kvantisera samt editera med t.ex. pianorollern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inte Cubase så jag vet inte exakt hur det ser ut där, men du måste välja output på MIDI-spåret så att programmet vet vart det ska skicka MIDI-signalerna. I det här fallet ska du alltså välja MikroKorgen.

Edit: Guran svarade visst i princip samtidigt och kan dessutom Cubase. Bra!

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...