Jump to content
Annons

Litet studiobygge


skogsmulle101

Recommended Posts

Jag har sedan gammalt micar. både bra å några 500kronors micar. Det äär av olika anledningar länge sedan jag lirade, men ska nu starta upp ett litet studio/demo projekt. Vi har :

Micar

Macbook med 5GB RAM minne 2.4 GHz processor

Mac mini 2GB RAM minne 2.26 GHz

elbas

elbasförstärkare

gitarrer

(Lånade) trummor

Vad jag vet är att vi ha ett extern ljudkort till datorn + en mixer. Är Cubase fortfarande ett av de bästa?

Gitarrbås kommer vi bygga efter ett tag. (måste repa några månader innan första inspelningen).

Vad mer behövs? Ska göra Reggae/ Dub

Själv tänkte jag även ta upp mitt Houseprojekt. Vad behöver jag där. Haft 303 Roland innan. & Reason i PC miljön innan jag startade med Mac datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är Cubase fortfarande ett av de bästa?

Vad du har för inspelningsprogram spelar ingen roll alls, det är faktiskt en ren smaksak. Vad man är van vid och vilka program ens vänner/samarbetspartners använder kan också ha viss betydelse.

Om du är van vid Reason skulle jag rekommendera Reason + Record. Du kan få båda programmen för en relativt billig penning, och de funkar även på Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du har för inspelningsprogram spelar ingen roll alls, det är faktiskt en ren smaksak. Vad man är van vid och vilka program ens vänner/samarbetspartners använder kan också ha viss betydelse.

Om du är van vid Reason skulle jag rekommendera Reason + Record. Du kan få båda programmen för en relativt billig penning, och de funkar även på Mac.

Tack ska du ha, det låter ganska bra det där. Record har jag hört om. . Inte jättedyrt heller. Skitbra. Ska kolla upp detta i under dagen.

Vet du ifall man kan köra Record UTAN reson?

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kan köra Record utan reason, men du tappar massa grejer man vill ha. Alltså reasons enheter.

Sen tycker jag ni skall skaffa en extern compressor, puffskydd och ett sånt därt portalet mikrofonbås-skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Vi kan väl börja med endast Record kanske? Sen bygga på eftersom intäckterna stömmar in 🙂

Det är ju endast 2st USB på Macbook. Brukar det vara egen strömförsörjning på de externa ljudkorten? De är ju smidigt att kunna ta hem studion på kvällen efter man spelat in.

Genelec har billiga monitors såg jag, men det får vänta til nästa månad.

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan syltade apelsinskal kräma fram den sköna sustainen i basen som man ofta vill åt i reggae? 🙂

Det låter som du vet att det inte gör det. 🙂 Kompressor ligger på listan. långt ner dock, monitor, alla intrument m.m. ligger för såklart... Håll gärna tråden öppen. Mer tips behövs. Finns det, eller kan jag göra en klistrad tråd om vad nybörjare behöver för grejor kanske? Tycker jag låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Compressor är ju inte prio ett, men det är skönt att ha en enkel utan för mycket karaktär att koppla på vissa signaler vid inspelning. Har ni hörlurar? Det är ju soft att ha ett par till musikernas medhörning vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd och båsskärmar håller jag med om att du kan behöva. Ju bättre du kan göra akustiken desto bättre kommer det att låta, och det blir betydligt mindre arbete efteråt.

Men extern kompressor behöver du knappast om du har en hyfsad dator, och det verkar du ha. Fördelen med externa burkar är att de avlastar processorn, men frågan är om vinsten verkligen uppväger den stora kostnad som det handlar om. Dagens datorer är så snabba att de minskar behovet av externa burkar, och kompressorer är inga billiga saker.

(Visst kan soundet från en dyr extern kompressor upplevas som bättre än en plug-in, det förnekar jag inte, men om man precis håller på och bygger upp en studio och har begränsad budget finns det viktigare saker att lägga slantarna på.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om en reggaebasist & jag på trummor, vi skall själva sköta inspelningen & slutmixen gör jag. Vi har tre rum till förfogande. Trummorna sätter vi i det största rummet antar jag, ja egentligen läcker ju inte basen om vi trållinar den.

Han lägger även gitarrerna. Efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är att vi ha ett extern ljudkort till datorn + en mixer. Är Cubase fortfarande ett av de bästa?

Har ni redan mixer? Behöver ni den till annat än inspelning? Om inte så skulle iaf jag vänta lite med att köpa det. Mixar gör man ju i datorn (mha t.ex. Cubase).

Ska ni spela in trummor live samtidigt som andra instrument lär ni i och för sig behöva en hel del kanaler på ljudkortet, samt ett antal mickar (och hörlurar).

Apropå Cubase eller Reason eller annat. Själv funderar jag på att i nästa dator köra Reaper (http://reaper.fm/), betydligt billigare än de stora produkterna. Ingår mindre pluggar, men sådana kan man hitta en del gratis att ladda ner. Reaper är gratis att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd och båsskärmar håller jag med om att du kan behöva. Ju bättre du kan göra akustiken desto bättre kommer det att låta, och det blir betydligt mindre arbete efteråt.

Men extern kompressor behöver du knappast om du har en hyfsad dator, och det verkar du ha. Fördelen med externa burkar är att de avlastar processorn, men frågan är om vinsten verkligen uppväger den stora kostnad som det handlar om. Dagens datorer är så snabba att de minskar behovet av externa burkar, och kompressorer är inga billiga saker.

(Visst kan soundet från en dyr extern kompressor upplevas som bättre än en plug-in, det förnekar jag inte, men om man precis håller på och bygger upp en studio och har begränsad budget finns det viktigare saker att lägga slantarna på.)

Jag menar förståss att den skall användas innan band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni redan mixer? Behöver ni den till annat än inspelning? Om inte så skulle iaf jag vänta lite med att köpa det. Mixar gör man ju i datorn (mha t.ex. Cubase).

Ska ni spela in trummor live samtidigt som andra instrument lär ni i och för sig behöva en hel del kanaler på ljudkortet, samt ett antal mickar (och hörlurar).

Apropå Cubase eller Reason eller annat. Själv funderar jag på att i nästa dator köra Reaper (http://reaper.fm/), betydligt billigare än de stora produkterna. Ingår mindre pluggar, men sådana kan man hitta en del gratis att ladda ner. Reaper är gratis att testa.

Tack för Reaper tipset.

Ja just det, vi behöver ett bord för att lina en bas 5-6 micar på trummorna samtidigt, några hörlurar & micstativ. Ett PA bord helt enkelt.

Ljudkort som man kan spela in 8 kanaler på samtidigt vore bra antar jag

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Så, nu har jag sålt min Macbook (kvar är Macminin) Garageband & Reason blev det. Reason för mina ambient/techno - äventyr & Grageband för Reaggae & rocken. Men hemma i hemstudion(enkeldatorbaserad studio kör jag med ett par syntar & Reason).

& inflyttad i ny lägenhet så nu ska det börjas spelas igen.

Några tips på MIDI kontroller? Koppla in min gamla Roland till Mac MIni Spela med Reason.

Studiomonitorer - gärna begagnade 3000sek/paret helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra att du hittade Garageband! Kollade genom tråden och såg till min förfäran att ingen tipsat om det.

Grymt billigt och kapabelt paket.

MIDI-kontroller? Gissar du menar MIDI-interface för att koppla in en gammal MIDI-synth?

Det finns jättemassa som är MIDI till USB. Ta en i högen bara. Brukar funka bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret, då går jag ner några trappor. (musikaffären i bottenvåningen) 🙂

Ja precis MIDI interface var det ja!

Garageband verkar funka bra & det är billigt. Jag tycker det är bra när det är enkelt. Lee Perry behövde endast 4kanaler & jordgolv i studiohallen 🙂

en fråga om studiomonitorer; Hur blir ljudet att lyssna på mp3/mp4 i iTunes, vanlig musik alltså i Studiomonitorer. Tänkte leta upp ett par för 2000 spänn, (mina första monitorer)

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...