Jump to content
Annons

Praktikplats för den musikintresserade


Ubetoo

Recommended Posts

Annons

Vi tar endast emot praktikanter med minst 10veckors praktikperiod .

MAO. Gratis arbetskraft !

Praktiken är ju till för att det ska leda till anställning !

så frågan är!

Kommer detta att leda till ett anställning ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tar endast emot praktikanter med minst 10veckors praktikperiod .

MAO. Gratis arbetskraft !

Praktiken är ju till för att det ska leda till anställning !

så frågan är!

Kommer detta att leda till ett anställning ?

Välkommen till det nya Sverige.. 😄😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men killar, allvarligt. Praktik kan ju inte garantera anställning men det ökar ju chanserna för bövelen, och då även på andra företag. Praktik har gett mig flera anställningar under åren och jag ser det som ett suveränt sätt att få in en fot i arbetslivet. Visst, de får en del arbete utfört men för det får man själv erfarenhet i fickan, vilket är svårt att få på andra sätt. Men vad vet jag, man kanske får bättre chanser till arbete genom att sitta hemma i sitt pojkrum, dricka joltcola och spela WoW.

Sluta vara så negativa.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Men killar, allvarligt. Praktik kan ju inte garantera anställning men det ökar ju chanserna för bövelen, och då även på andra företag. Praktik har gett mig flera anställningar under åren och jag ser det som ett suveränt sätt att få in en fot i arbetslivet. Visst, de får en del arbete utfört men för det får man själv erfarenhet i fickan, vilket är svårt att få på andra sätt. Men vad vet jag, man kanske får bättre chanser till arbete genom att sitta hemma i sitt pojkrum, dricka joltcola och spela WoW.

Sluta vara så negativa.

/M

Har du precis kommit ut i arbetslivet eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Praktik eller Lia som de flesta Yh och KY utbildningar har är för att elever ska komma ut i arbetslivet och få in en fot i den branch de söker sig till.

Vi har idag 3st anställda på Ubetoo som började som praktikanter som svar på er fråga. Men precis som någon tidigare skrev så finns det inga garantier för en praktikant att bli anställd, det finns det nog aldrig oavsett företag eller bransch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du precis kommit ut i arbetslivet eller ?

Nej? Var längesedan men vad spelar det för roll? Min poäng var att praktik, enligt mig, för det mesta är värdefullt men det är ju subjektivt.

Och varför inte låta de som faktiskt är intresserade svara i tråden istället? Blir alltid sånt här tjafs när liknande företag tar upp detta med praktik här på forumet.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På min tid blev man tape-op och fick fixa kaffe/teoch se glad ut. Bära tape och sköta transportkontrollerna till bandaren om man hade tur (det krävde att man förstog vart i ltåten man skulle åka, det fanns ju idioter som inte förstog skillnad mellan stick och refräng...). Men så bodde vi i ett hål i en väg med en bit papp över... och varje morgon skickade pappa upp oss för att slicka vägen ren och fin... vaddå pengar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

På min tid blev man tape-op och fick fixa kaffe/teoch se glad ut. Bära tape och sköta transportkontrollerna till bandaren om man hade tur (det krävde att man förstog vart i ltåten man skulle åka, det fanns ju idioter som inte förstog skillnad mellan stick och refräng...). Men så bodde vi i ett hål i en väg med en bit papp över... och varje morgon skickade pappa upp oss för att slicka vägen ren och fin... vaddå pengar.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ingen anställning garanterad bara för att man får praktik. Däremot ska skrivna docs klart tydliggöra arbetsuppgifter (göra och inte göra)

samt tillhandahålla en dedikerad handledare för rollen på stället, vars uppgifter också är klarlagda.

Redigerat av JohnRick
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ingen anställning garanterad bara för att man får praktik. Däremot ska skrivna docs klart tydliggöra arbetsuppgifter (göra och inte göra)

samt tillhandahålla en dedikerad handledare för rollen på stället, vars uppgifter också är klarlagda.

.. och att poängen med en praktik är att det *ska* kunna leda till en anställning på företaget man praktiserar hos.

Egentligen borde det göras någon slags gräns för hur många praktikanter på rad ett företag får ta in utan att anställa någon av dem...

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lika jävla otroliga kommentarer på sånt här. Det fattar väl vem som helst att ingen i den här branschen kan "lova" någon en anställning? Praktik är bra för att skaffa kontakter som i sin tur kan leda till bra grejer för dej som musikutövare. Men allt beror ju på dej själv. Är du bra, har du chans på anställning. Är du kass, negativ och dum i huvet, så får du ingen anställning. Då blir det nån annan som får chansen istället.

Tycker inte det är annat än schysst av Ubetoo att annonsera på ett sånt här forum efter praktikanter. Se det som en möjlighet istället för att gnälla för fasen!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lika jävla otroliga kommentarer på sånt här. Det fattar väl vem som helst att ingen i den här branschen kan "lova" någon en anställning? Praktik är bra för att skaffa kontakter som i sin tur kan leda till bra grejer för dej som musikutövare. Men allt beror ju på dej själv. Är du bra, har du chans på anställning. Är du kass, negativ och dum i huvet, så får du ingen anställning. Då blir det nån annan som får chansen istället.

Tycker inte det är annat än schysst av Ubetoo att annonsera på ett sånt här forum efter praktikanter. Se det som en möjlighet istället för att gnälla för fasen!

+1

Det är dessutom inget nytt att det funkar så här. När jag skulle ta mig ut på arbetsmarknaden (sent 70-tal) var det inte helt ovanligt att man började med praktik om man ville ta sig in på lite mer intressanta jobb. Det var ett sätt att få kontakt och känna lite på varandra. Helt enkelt för att säkerställa rätt-person-på-rätt-plats, i ett land där anställningstryggheten var extremt stark. Om man ville jobba i kassan på Konsum krävdes ingen praktik, där kunde man börja på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt vettigt att annonsera ut praktikplats. Faktum är att det är ganska knepigt att leta sig till en praktikplats inom studioverksamhet. Det är inga företag med 80-90 anställda vi snackar om, som har möjlighet att tilldela sysselsättning till massor av praktikanter, så detta ska välkomnas anser jag.

Många sitter i dagsläget hemma med sin PC + audiophile och kör in sina dängor, och många får till det riktigt bra. Men att jobba 100% kommersiellt i en etablerad studio är inte alla som får erfara.

Me like it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt vettigt att annonsera ut praktikplats. Faktum är att det är ganska knepigt att leta sig till en praktikplats inom studioverksamhet. Det är inga företag med 80-90 anställda vi snackar om, som har möjlighet att tilldela sysselsättning till massor av praktikanter, så detta ska välkomnas anser jag.

Många sitter i dagsläget hemma med sin PC + audiophile och kör in sina dängor, och många får till det riktigt bra. Men att jobba 100% kommersiellt i en etablerad studio är inte alla som får erfara.

Me like it!

Fast det är väl inte det som Ubetoo sysslar med? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Praktik i all ära; inget fel med det. Problemet är när företag börjar utnyttja möjligheten och på så sätt får praktikanterna att konkurrera med sig själva. Med den nya regeringen så kan företagen dessutom få pengar för att ta emot en praktikant, vilket gör att de inte bara får gratis arbetskraft, utan även får pengar.

Praktik är bra, sålänge det kan leda till något gott, och inte bara vara till för att smeka bolagsstyrelser och VD's medhårs.

Obs! Jag snackar inte nödvändigtvis om Ubetoo i detta sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ville jobba i kassan på Konsum krävdes ingen praktik, där kunde man börja på en gång.

Jag hade inte sagt flaska om det inte handlat om just Ubetoo.

Alla vet väl att vägen till kreativa yrken går via gratisjobb och knytandet av kontakter. Men Ubetoo är bara krämare och månglare utan fingertoppskänsla, affärsidén bygger på ett sunkigt tänk om amatörmusikern som upptäcks, nobodys som plötsligt skriver Sommarplågan, storcashen för hobbyfolket osv osv... saker som helt enkelt inte existerar längre, om dom någonsin gjort det.

Praktik hos dom ger ö h t ingen som helst ingång i musikbranschen - Ubetoo jobbar inte där. Ubetoo är som Konsum, och nu söker dom gratiskassörer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har missuppfattat vad Vi på Ubetoo gör och hur vi arbetar.

Ni kan gärna läsa detta som skrevs av en av våra medlemmar, Denise Lopez i höstas om varför hon valde Ubetoo. Då kan ni se på det ur en av våra medlemmars syn istället för läsa saker som påstås av av våra icke användare =)

http://blogg.deniselopez.se/2010/11/02/varfor-jag-valde-ubetoo/

Nattvaktaren, du får gärna maila direkt till info@ubetoo.com och berätta lite mer om varför du är så anti det vi gör.

Trevlig helg på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är konstigt att företag inom marknadsföring och försäljning vänder sig till ett forum för musikproducenter. Att era leverantörer av innehåll råkar vara musikproducenter känns som en tunn koppling.

För praktikanterna ni söker ska väl främst jobba med marknadsföring och försäljning, eller?

Vore det inte bättre att vända sig till utbildningar inom dessa områden då?

Redigerat av joachime
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...