Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej StudiovÀnner!

Sitter hÀr med ett oljudsproblem. Ett slags upp-och-nedgÄende högfrekvent tjutande.

FörstÄr att problemet INTE ligger hos mikrofon, kablar, preamp etc dÄ jag endast har Cubase uppstartat och hör oljudet ÀndÄ. Mitt ljudkort Àr ett ESI Juli@. SÄ antagligen Àr det nÄgot elfel eller rentutav ljudkortet som börjat lÀgga av?

Detta oljud hörs knappt vid inspelning av sÄng. Men lÀgger man pÄ flera röster blir det snabbt olidligt. NÀr jag ska spela in distade gitarrer dÀremot(anvÀnder mig av Guitar rig) hörs oljudet sÄpass mycket att det kan vara svÄrt att njuta av slutresultatet

Är det nĂ„gon som varit med om nĂ„got liknande och kan hjĂ€lpa till med lösning vore det suverĂ€nt!

Jag har bifogat en fil sÄ ni kan höra hur det lÄter.

Tacksam för svar!

noize.mp3

Annons
Postat (redigerat)

Haha, fy fan!

Jag har oxÄ haft en massa strul med elektriskt brus...

Testa att AnvÀnda bara ett strömutag frÄn vÀggen till din utrustning och kör förgreningsdosor. Kolla vad som mer ligger pÄ samma sÀkring som skulle kunna störa. testa att dra strömmen frÄn nÄgon annan del av huset. Du kan Àven testa att vÀnda pÄ strömkontakten som sitter i vÀggen.

Du ska ha balanserade kablar.

Det skulle Àven kunna vara nÄn flÀkt i datorn eller strömagget som hÄller pÄ att ge sig

Jag fick aldrig bort bruset helt och hÄllet, utan jag löste problemet till sslut med att kasta ut PCn, mixerbordet och en jÀvla massa kablar och stÀllde dit en mac istÀllet, problemet löst =)

Redigerat av Bloeas
drloop (oregistrerad)
Postat

Lite nyfiken, hur har du "spelat in" ljudexemplet?

Om du inte har nÄgot anslutet till ditt julialjudkort vblir det ÀndÄ detta ovÀsen nÀr du trycker pÄ rec?

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Tack för snabba och vettiga svar! (frÄn vissa)

Visade sig helt enkelt vara fel pÄ ljudkortet, jag testade en kompis ljudkort och voilå: inget oljud!

Off to the music store to köpa mig ett nytt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.