Jump to content
Annons

nu var det äntligen dags


Tranback

Recommended Posts

Annons
Mac eller Pc?

PC

I sådana fall är det ju bara att tuta och köra. Mycket RAM, två hårddiskar och så ser du till att undvika Frost Networks och allt vad dedikerade studiodatorer heter ( Pga av det skamligt hutlösa priset ).

En sak till. Planera innan vad för ljudkort du vill ha. Om du bestämmer dig för ett extern så se till att du har FireWire-ingångar på din dator eftersom detta är att föredra framför USB.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite snabbt på datorbutiken.com

Intel Pentium 4 540 Prescott 3.2GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket775

Asus P5GDC-V Deluxe i915G 4DDR-DIMM 2DDR2-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Raid VGA Audio GB-LAN Socket775 ATX

ASP5GDC-VDLX

2*Seagate Barracuda ST3120827AS 7200.7 120Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA

SGB7NCQ-120S

Corsair CM2X512-5400C4 XMS2-5400 512Mb DDR2 PC5300 4-4-4-12 667MHz with Heatsink

512DDR2CA667

Coolermaster STC-T01 Chassi Stacker without PSU

CMSTC-T01

Totalt exkl moms: 8449.60 Webpris: 8024.80

Totalt inkl moms: 10562.00 Webpris: 10031.00

Detta & ett nvidia 6600GT hade jag kört på men lita inte på vad jag säger.. 😆

Redigerat av PzYkBrYt
Link to comment
Dela på andra sajter

1x Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack

2x Papst 8412N/2GLE 80x80x25 19.4cfm 1500rpm +/- 10% 12dBA 3pin

1x Asus A8N-SLI nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX

1x AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb bulk/tray Socket939

1x Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 XL 2-2-2-5 400MHz with Heatsink

2x 80 Gb hårdiskar

1x Asus Radeon 9200SE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

1x Zalman CNPS7700-CU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940

och någon billig skärm och mitt EMU 1820

vad tror ni?

Redigerat av +MusTafA+
Link to comment
Dela på andra sajter

Några spontana saker att kolla upp och som är värda att reflektera över:

* Vem står för garantin och i vilken omfattning? Datorbutiken eller tillverkaren av de enskilda komponenterna? Var beredd på att i det sista fallet hamna i kläm om saker inte fungerar optimalt - då är det alltid "någon annan enhet" det är fel på.

* Vilka firewire-kretsar sitter i? Undvik Via.

* Vilken cd/dvd-enhet sitter i? Jag rekommenderar varmt Plextor, även Liteon brukar göra bra enheter.

När man pratar om hutlösa priser, gör vi ett test av dedikerade musikdatorer i nummer 3 och som förhoppningsvis ska bringa klarhet i om man får vad man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kolla upp om det är någon på forumet som har ett likadant ljudkort, också för med sx2 och har en väl fungerande dator för just detta. Ananrs tycker jag din tänka dator verkar bra. En graj bara. Sonata chassit är anpassat för 120mm fläktat. För ADAD (eller vad de nu heter) de finns också på datorbutiken och är de tystaste 120mm fläktarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grafikkortet kommer inte att fungera i den konfiguration du nämner. Du behöver ett PCI-Expresskort att sätta i.

Skulle nog köra med Corsairs "value"-minne istället och sprara många kronor. Du kommer inte uppleva någon större prestandaförlust.

Vet inte hur bra nätagget är som följer med chassit. Kan bli ett problem med ett nyare grafikkort om du har många andra komponenter som drar ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

1x Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack

Det låter bra. Oroa dig inte för nätagget. Det ska funka bra om du inte har extremt krävande kompononter, typ 4 st UAD-kort ellerl liknande.

2x 80 Gb hårdiskar

Satsa på Seagate Barracuda. använder dom själv och är nöjd, plus att jag inte hört om någon annan som haft strul med dom. Tysta är dom också, men det är kanske dom flesta hd's nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger också i startgroparna att bygga en ny musikdator baserad på AMD Athlon 64 och ett nForce4 moderkort. Dock hittade jag lite oroväckande information angående PCI Express på Nuendo's forum där de just nu testar moderkort baserade på nForce4 chipset.

Några citat hämtade därifrån:

The values are high because this is the nForce4 chipset with a PCI Express video card. PCI Express at the moment appears to be a big NO-NO for audio. It seems 16x video card hogs even the Hypertransport link on AMD systems. This is very bad news. Especially for those planning to use a single processor system based on this or other PCI Express supporting chipsets.
I'm not saying PCI Express sucks CPU power. I am saying (and this is just my guess) that current PCI Express video cards take up huge amount of system bandwidth, clogging up even the wide HT bus (8GB/s in each direction). Not leaving much room for anything else. Btw, according to Scott, it's the same on Intel based systems. Nothing to do with nForce4 chipset.

Alltså, PCI Express baserade moderkort verkar inte vara det bästa alternativet just nu. Själv hoppas jag naturligtvis på en snabb lösning av "problemet". Om det nu är så allvarligt för oss som sitter i vår sovrumsstudio...?

Läs mer här: nForce4 test

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis spenderat ett antal timmar på att läsa mig igenom olika musikforum och nyhetsgrupper efter vettiga alternativ till nForce4 korten eller i alla fall rekommenderade moderkort utan pci-express. Har bara koncentrerat mig på AMD Athlon 64 sockel 939 kort.

nForce3 chipset:

Gigabyte GA-K8NS Ultra-939 eller Gigabyte GA-K8NSNXP-939

är i princip samma kort med den skillnaden att K8NSNXP har "Dual Power system" som underlättar vid hög belastning på systemet och liknande. Behövs egentligen inte på en musikmaskin. Båda har de nyare Firewire 800(IEEE 1394b) anslutningarna för att t.ex köra externa hårddiskar eller ljudkort.

MSI K8N Neo2 Platinum

är också väldigt omtyckt med bra testresultat. Firewire 400 (IEEE 1394).

VIA K8T880 Pro chipset:

ASUS A8V Deluxe

är väl det kort som rekommenderas om du vill köra VIA chipset på moderkortet.

Vilket chipset du väljer är väl en smaksak men dessa fyra moderkort är i alla fall de mest rekommenderade i musiksammanhang.

Resten av grejerna till datorn verkar du ju redan plockat ut 😄

Seagate hårddiskarna har lägst ljudnivå.

VIKTIGT! Kolla på Zalmans hemsida att CPU kylningen är kompatibel med det moderkort du väljer. Kylaren är väl rätt så stor och kräver plats. De har en lista på de moderkort som stöds.

Ett alternativ till Zalman är en Thermalright XP-120 kylare tillsammans med en Papst 120mm fläkt.

Själv väljer jag nog ett av Gigabyte korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok nu då

1x Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack 1195:- (köper på gtek.se)

2x ADDA 120mm fläkt, 24.7 dBa 1x119:- 2x238:-(köper på gtek.se)

1x Asus A8V Deluxe/WIFI-g Moderkort S-939 K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid 1199:- (köper på komplett.se)

1x AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED 2750:- (köper på komplett.se)

1x Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin 2145:- (köper på komplett.se)

1x Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM 790:- (köper på komplett.se)

1x mitt gammla Geforce 3 gratis:-

1x Zalman CNPS7700-CU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940 495:- (köper på gtek.se)

Totalt 8812:-

så vad tror ni om det kommer det funka bra och framförallt kommer det passa ihopp?

Redigerat av +MusTafA+
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv Asus A8V Deluxe och det fungerar ypperligt. Använder ett Audiophile 2496 DIO med det moderkortet!

Om det är något som inte fungerar på en dator så är det oftast moderkort och ljudkort eller alternativt moderkort och grafikkort. Annars brukar det inte vara så mycket problem tycker jag.

Redigerat av SamiRaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har i princip plockat ihop den dator jag själv vill köpa :rolleyes:

MEN...detta måste du ändra på!

1x Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin 2145:- (köper på komplett.se)

Du har valt ett DDR2 minne och detta fungerar INTE med moderkortet. Vanligt DDR gäller. Dessutom är det så att kortet du valt stöder "dual channel" DDR400 (PC3200), dvs. för optimal prestanda bör du installera 2 st DDR400 minnen istället för ett. Exempelvis 2 st 512MB eller 2 st 1GB. Kortet har fyra DIMM socklar, 2 blå och 2 svarta för maximalt 4GB RAM, där du fyller de blå först.

Installerar du bara en minnesmodul se då till att du sätter den i rätt sockel - läs eller ladda hem MANUALEN för mer information (pdf).

Mer bra att veta:

Det är bäst med så låg CAS latency som möjligt, dvs. CL2 eller CL2.5

Rekommenderade minnen:

Två matchade 512MB minnen - Corsair XL

Två matchade 512MB minnen - Corsair C2

Två matchade 512MB minnen - TwinMOS

Link to comment
Dela på andra sajter

kortet du valt stöder "dual channel" DDR400 (PC3200), dvs. för optimal prestanda bör du installera 2 st DDR400 minnen istället för ett.

Jag kör, sen ett par månader, med dual channel. Körde tidigare med ett minne på samma system. Prestandaskillnaden verkar vara ganska stor. I SX så föll cpu mätaren från 50 till 35% på ett projekt jag jobade med.

Däremot så har jag haft problem med dropouts när jag kör med rewire aktiverat. Men om jag slår av 'multiprocessing' i SX försvinner det. Prestandavinsten också dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

1x Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack 1195:- (köper på gtek.se)

2x ADDA 120mm fläkt, 24.7 dBa 1x119:- 2x238:-(köper på gtek.se)

1x Asus A8V Deluxe/WIFI-g Moderkort S-939 K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid 1199:- (köper på komplett.se)

1x AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED 2750:- (köper på komplett.se)

1x Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs 2379:- (köper på komplett.se)

1x Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM 790:- (köper på komplett.se)

1x mitt gammla Geforce 3 gratis:-

1x Zalman CNPS7700-CU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940 495:- (köper på gtek.se)

Totalt 8446:-

Redigerat av +MusTafA+
Link to comment
Dela på andra sajter

ok men det känns onödigt med 2 HD's dels för att jag aldrig kommar använda allt utrymme och då spelar det nog ingen roll om dom e på samma för det lär inte komma nå skit å förstöra om det e därför man har 2 HD's :S

men allting är bra eller allting passar och så

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men det känns onödigt med 2 HD's dels för att jag aldrig kommar använda allt utrymme och då spelar det nog ingen roll om dom e på samma för det lär inte komma nå skit å förstöra om det e därför man har 2 HD's :S

men allting är bra eller allting passar och så

Poängen med 2 fysiska diskar är att du läser data mycket snabbare. Windows håller alltid på att pyssla med sina page-filer och har du audiodata på samma disk, men en annan partition så kommer det nästan garanterat slöa ner systemet ordentligt. Kör 2 mindre diskar om du tycker du får för mycket utrymmet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter redan en chassifläkt i det chassit, iaf när jag köpte det på www.kylning.com Så du behöver inte köpa två nya fläktar.... 🙂

Jag skulle ju också skaffat två diskar men jag håller mest på med audio filer... Kör du mest midi kanske du kan vänta.... Tror problemet är störst om du spelar in flera spår samtidigt...

/Oskar

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...