Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är lite halvt nybörjare nĂ€r de kommer till lite mer avancerande mixning mm.

Jag behöver hjÀlp att fÄ fram ett Foo Fighters-ljud i Cubase.

Jag har Guitar Rig 3 och 4

En handfull gratis Free Amp Sims

mm..

nÄgon som har nÄgon idé?

Annons
Postat

Den trista sanningen = Spela som Dave Grohl.

Skulle han plocka upp din gitarr och spela pÄ den skulle det lÄta Foo Fighters om det.

Men du kan komma nÀra med Tight dubbade gitarrer , Inte för mycket dist pÄ gitarrerna , LÄta basen göra sitt och skÀra bort mycket bas frÄn gitarrerna,

Bra teknik i högerhanden under inspelning ( inga dumma kommentarer ) , sedan bra anvÀndning av EQ och Kompressor vilket faller i kategorin mixning och

Àr alldeles för stort och komplicerat Àmne att förklara hÀr.

BÀsta övningen vore att du spelar in en FF lÄt och försöker fÄ soundet sÄ nÀra originalet som möjligt.

Postat

Den trista sanningen = Spela som Dave Grohl.

Skulle han plocka upp din gitarr och spela pÄ den skulle det lÄta Foo Fighters om det.

Men du kan komma nÀra med Tight dubbade gitarrer , Inte för mycket dist pÄ gitarrerna , LÄta basen göra sitt och skÀra bort mycket bas frÄn gitarrerna,

Bra teknik i högerhanden under inspelning ( inga dumma kommentarer ) , sedan bra anvÀndning av EQ och Kompressor vilket faller i kategorin mixning och

Àr alldeles för stort och komplicerat Àmne att förklara hÀr.

BÀsta övningen vore att du spelar in en FF lÄt och försöker fÄ soundet sÄ nÀra originalet som möjligt.

tack för svaret 🙂 Spelandet Ă€r de inget problem med!

Hittade nĂ„gra schysta presets i Guitar Rig 4 som jag utgĂ„r ifrĂ„n, Ă€n sĂ„ lĂ€nge lĂ„ter de helt okej 🙂

Postat

Lite av hans utrustning:

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/78-foo-fighters-dave-grohls-guitar-gear-rig-and-equipment

Finns Àven nÄgra riktigt bra presets för guitar rig 3/4 ute pÄ nÀtet men jag hittar inte dom nu, hade 4-5 st förutom bÄde clean, crunch och dist men har inte kvar dom tyvÀrr!

Även om du kĂ€nner för att skruva till efter bild:

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/how-to-capture-chris-shiflett/

Postat

Lite av hans utrustning:

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/78-foo-fighters-dave-grohls-guitar-gear-rig-and-equipment

Finns Àven nÄgra riktigt bra presets för guitar rig 3/4 ute pÄ nÀtet men jag hittar inte dom nu, hade 4-5 st förutom bÄde clean, crunch och dist men har inte kvar dom tyvÀrr!

Även om du kĂ€nner för att skruva till efter bild:

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/how-to-capture-chris-shiflett/

Tack! va exakt va jag leta efter! 🙂

Finns de nĂ„gon trĂ„d eller sida dĂ€r dem visar hur man fĂ„r massa "kĂ€nda" ljud via guitar rig 3 o 4? 🙂

Postat (redigerat)

Blev litet nyfiken och lyssnade pÄ Foo-figheters pÄ youtube... ganska ofta men inte alltid spelar gitarristen bara III och V i ackordet, Lyssnade bara pÄ `The PretenderŽ& ŽBest of you .Men han utelÀmnar alltsÄ bastonen, grundtonen i ackordet. Annars vanligt inom en del jazz. dÀr man har en avancerad basgÄng och inte vill gröta ihop ackorden med basen men man brukar lÀgga pÄ VII ocksÄ dÄ.

:rolleyes:

Redigerat av pxm
  • Gilla 1
Postat

Blev litet nyfiken och lyssnade pÄ Foo-figheters pÄ youtube... ganska ofta men inte alltid spelar gitarristen bara III och V i ackordet, Lyssnade bara pÄ `The PretenderŽ& ŽBest of you .Men han utelÀmnar alltsÄ bastonen, grundtonen i ackordet. Annars vanligt inom en del jazz. dÀr man har en avancerad basgÄng och inte vill gröta ihop ackorden med basen men man brukar lÀgga pÄ VII ocksÄ dÄ.

:rolleyes:

Coolt att du la mĂ€rke till de 🙂 Har inte tĂ€nk pĂ„ de, ska kika!

Postat (redigerat)

Jag fick mitt efter en mĂ„nad sĂ„ det Ă€r bara att ha tĂ„lamod 🙂

Fast jag vet inte att dom har manuell godkĂ€nning lĂ€ngre dock 😛

Redigerat av TimB
Postat

Den dÀr guitar track-videon var intressant, synd bara att den inte finns i bÀttre kvalité Àn "480"...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.