Jump to content
Annons

Kul idé jag fick


tvåtakt

Recommended Posts

En bandporta är ju lite begränsad vad gäller ljudkvalité och antal spår, men jag kom på att man skulle faktiskt kunna ställa fram hur många kassettdäck som helst och spela in allt samtidigt och sedan skicka in i datorn och försöka synka ihop skiten.

Nån som provat det? Jag är skitsugen att göra det iaf. Skulle funka ypperligt till punk å annat lofi skräp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Effekten av wow och flutter kan göra det till ett mycket större och mer tidskrävande projekt än man först anar.

Man kan se det som att varje bandspelare har sin egen synk som inte är konsekvent över tid. Och även om du grovklipper materialet när det väl hamnat i datorn kommer de små synkskillnaderna introducera tidsskillnader som hörs som fasskiftningar i läckaget mellan spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Effekten av wow och flutter kan göra det till ett mycket större och mer tidskrävande projekt än man först anar.

Man kan se det som att varje bandspelare har sin egen synk som inte är konsekvent över tid. Och även om du grovklipper materialet när det väl hamnat i datorn kommer de små synkskillnaderna introducera tidsskillnader som hörs som fasskiftningar i läckaget mellan spåren.

Jo jag vet det är ju det jag misstänker kommer sabba skiten.

Däremot kan man ju om man inte har avancerad mickning iaf köra till metronom och spela in varje instrument försig och lägga ihop efter och på så sätt slippa höra smått osynkningar mellan instrumenten. Gjorde det med en dålig bandare förr, det blev inte så kul. Ska försöka med nå roligare bandare nån gång

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg ett klick i början eller nåt så du kan synka efter någonting, känns som om det skulle bli lättare då.

Klicket i början är nog inte så svårt att synka, men som skrivits innan så kommer de inte att synka under hela låten.

Varje gång du spelar upp ett band kommer hastigheten att variera lite grand, och då får du problem med fasförskjutning etc.

Gamla bandspelare är inte så exakta med hastigheten som dagens själlösa datorer, men visst testa de kan ju bli koola effekter:)

Bättre att försöka få tag i en 8-kanals rullbandare och sedan spela in alla spår samtidigt till datorn.

Hade inte min gammla Fostex R-8:a lagt av hade jag gärna experimenterat med den till trummor och bas.

Fast att ljudkvalitén inte var den allra bästa tycker jag det gick lättare att få ett skönt sound på just trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

shysst ide :-) Men ...

Efter att ha jobbat med diverse olika tascam,fostex portor så tycker jag att livet nu är bra mycket enklare. Att klippa ihop det är väldigt tidskrävande och i stort omöjligt med bra resultat.

Bättre å skriva ihop tre grymma punkhits, tokrepa, lira in live på en 2-kanals rullbandare, mastra, fixa 500 vinly. Bli rockstar :-) Borde ta lika lång tid som att försöka få till projektet med kassettdäcken...

:rolleyes:

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att försöka få tag i en 8-kanals rullbandare och sedan spela in alla spår samtidigt till datorn.

Hade inte min gammla Fostex R-8:a lagt av hade jag gärna experimenterat med den till trummor och bas.

Fast att ljudkvalitén inte var den allra bästa tycker jag det gick lättare att få ett skönt sound på just trummor.

Klart jag hellre köper en rullbandare helst den där Tascam 38. Men pengarna sträcker sig inte så långt för tillfället

Bättre å skriva ihop tre grymma punkhits, tokrepa, lira in live på en 2-kanals rullbandare, mastra, fixa 500 vinly. Bli rockstar :-) Borde ta lika lång tid som att försöka få till projektet med kassettdäcken...

Jo vinyler har jag släppt/fått släppt en hel del hittils (4 sjuor å en 12") men allt har "tyvärr" spelats in digitalt hittils...

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...