Jump to content
Annons

Hjälp med mic frågor


squeeZe

Recommended Posts

Hejsan

Jag är inte så hemma på det hära ennu.

men jag tänkte skaffa en mic till min laptop och jag hörde att usb mic är värdelöst med tanke på fördröjningen osv.

letar nått som inte är allt för dyrt. 0-3000 :- kanske. Och det är väl mic preamp med mic, Men hur funkar det?

måste preampen kopplas in på ljudkortet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det behöver inte vara värdelöst med en USB-mic. Problemet är att det alltid uppstår en viss fördröjning (sök på Latency). Grejjen är att många kombinerade ljudkort/micpreamps oftast har något som kallas direct monitor vilket gör att du kan höra det du spelar in direkt innan det blir processat av din programvara.

Alternativet är alltså att titta på en kombination av micpreamp/ljudkort samt en mic (mycket grejjer att hålla reda på). Ska det vara en kondensatormic måste du tänka på att micpreampen i det ljudkortet skall ha 48 v fantommatning vilket oftast innebär separat strömadapter t.ex. Men börja med att kolla under avdelningen ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar säkert utmärkt även om jag inte har någon erfarenhet av just det ljudkortet, Micken är värenomerad i alla fall, några tycker den har lite väl kall kinadiskant men det är en smaksak. Själva latencyn beror inte på själva ljudkortet utan på datorns prestanda och drivrutin samt sätt att ansluta till datorn. är det ASIO2 så lär vara så bra det kan bli. Dock blir det lite mer latency tack vara att du ansluter med USB men det finns inte så många andra sätt att ansluta till en laptop på 🙂.

Läs gärna om lite omdömen av andra angående detta ljudkort http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=ESI+U46+XL+latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva latencyn beror inte på själva ljudkortet utan på datorns prestanda och drivrutin samt sätt att ansluta till datorn.

Den totala fördröjningen beror på hela kedjan, Ljudkortet (hur stor den "gömda" bufferstorleken är), drivrutinen, datorns kompabilitetsstandard samt till viss del datorns prestanda men då bara om man kör ett projekt men lite prylar igång. En dator med medioker prestanda kan fortfarande klara lägsta buffertinställningen för ett ljudkort om den inte lider av hårdvarukonflikter. I detta fall så är det ljudkortet som avgör lägsta möjliga (totala) latency och om internt ljudkort så blir denna bara så stor som AD/DA fördröjning samt den ställbara bufferstorleken. I externa ljudkort blir den större då en extra buffert i ljudkortet måste till (och denna varierar i storlek från kort till kort, USB har oftast högre intern buffert än FW t ex).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lite off topic,men eftersom det hör till rubriken så frågar jag på

- Är det skillnad mellan pop screen och puffskydd? Är det samma sak

Det är samma sak på olika språk... 😉

Det är däremot skillnad på pop screen/pop filter (puffskydd) och wind screen (vindskydd).

- Behövs mikhållare eller räcker det med stativ,mic+puffskydd.

Till de flesta mickar följer det med antingen en enkel stativhållare eller en shockmount (elastisk upphängning), men det är säkrast att kolla upp det för den mick som du tänker köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...