Jump to content
Annons

Gradvist öka pitch


MDM

Recommended Posts

Hej,

Jag är väldigt ny med Logic och har inte full koll på allt som finns så det jag letar efter kanske finns inbyggt (?)

Det jag är ute efter att göra är en effekt på ett midi spår eller wave spår. Tänk att jag har en melodi och den är på 32 tackter och jag vill att den pitchar upp, ja eller ner. Som att pitchen styrs av en automation. När jag gör detta på ett midi spår och in i boxen där tonerna är så blir det bara vajsing. Hela spåret förlorar kontroll.

Jag vill behålla tempot men öga dess pitch efter en path och behålla så den går i rätt key också så klart.

Vet inte om jag förklarar mig rätt och det låter nu kanske som en idiotfråga.

Effectrix kan ju göra detta men den är ganska limiterad till längden på området jag kan göra detta.

Detta gör tex Avicii på melodi i bromance .. även i SHM - One ..

Så frågan är väl om det är ett plugin som jag kan använda för o göra detta i Logic eller finns det redan något i Logic som gör att jag kan få till detta?

Asskum fråga förstår jag nu när jag väl skriver ner den - så om det krävs så kan jag väl fixa ett ljudklipp där detta görs.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag eftersöker också en liknande plugin. Pitchshiftern i logic är ju bra men den pitchar ju halva tonsteg alternativt per cent. skulle vara kul att ha en plug som "Pitch-bend" men att man kan köra igenom vad som helst istället för att vara bunden till en viss synth eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt/lågt pitch bend går ställer du in i synthen.

I alla synbar och samplets har man ett range man ställer in , tex 12 toner upp

Och ner.

Som jag förklarade i den tidigare tråden , och hur man kan göra en

4 oktavers bend.

Vill man göra pitchbend på audio spår kan man använda

Exs24 och göra automationen på samma sätt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är fortfarande inte samma sak =) Men jag förstår hur du tänker och att man kan lösa det på så sätt.

Önskar dock fortfarande se ett alternativ som man kan lägga direkt på ett audiospår alt aux spår =)

Link to comment
Dela på andra sajter

testade att ta pitch bend plugen i logic o automatisera den men den kan inte gå så högt. den har sin limit.

Finns ingen pitchbend plugg i logic , finns en. Pitchshifter men det

Är inte riktigt samma sak och i detta fall kommer inte att göra ett bra jobb.

Pitchbend är en midi funktion och kan automatiseras på midi eller software instrument spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen pitchbend plugg i logic , finns en. Pitchshifter men det

Är inte riktigt samma sak och i detta fall kommer inte att göra ett bra jobb.

Pitchbend är en midi funktion och kan automatiseras på midi eller software instrument spår.

Ursäkta men måste rätta till dig. Du har fel =)

AUPitch som finns under apples pluggar. Fungerar kanon så här vid första anblick. Ska testa den ordentligt nästa gång jag sitter i studion. Kanske är lösningen på "problemet"

post-2600-0-19469100-1290360916_thumb.png

post-2600-0-15979100-1290360922_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha , där ser man.AU pluggarna är det första jag tagit bort så fort jag installerat Logic. :rolleyes:

Dock gör pluggen inte samma sak som Pitchbend i midi , den verkar tex inte kunna gå två oktaver upp eller ned.

I alla fall om man ska göra det på audio så kan man använda EXS24 eller :

Pitchwheel

Speedster

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...