Jump to content
Annons

Oktavskifta EWQLSO?


Fierze

Recommended Posts

Jag har EWQLSO Gold (eller hela East West composers collection förresten), kör Logic Pro 9 för Mac och har en Clavia Nord Lead 2 som MIDI-keyboard.

Mitt problem är att jag inte lyckas skifta oktaver i EWQL via de vanliga "octave shift"-knapparna på min NL2 vilket gör att jag inte kan spela hela instrumentens register på keyboarden. Ofta är bastonerna för låga för att få plats i keyboardregistret, jag skulle därför vilja skifta en oktav nedåt.

Hur gör jag lättast detta, antingen via hårdvaran, via EWQL eller via Logic på nåt sätt? Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns det inte en transponeringsfunktion på det aktuella midispåret? Det finns i Inspectorn i Cubase och jag tycker att det borde finnas något liknande i Logic också...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte en transponeringsfunktion på det aktuella midispåret? Det finns i Inspectorn i Cubase och jag tycker att det borde finnas något liknande i Logic också...?

Mycket sannolikt, men jag kom lyckligtvis på den bästa lösningen nu efter att ha läst NL2-manualen.

Jag kan nämligen oktavskifta direkt via min Nord Lead 2 genom att trycka ned båda "Oct Shift"-tangenterna. Då kommer jag till ett läge då jag kan ändra oktav även på MIDI out-informationen som alltså påverkar EWQL och andra MIDI-pluggar. I vanliga fall påverkas bara det valda interna NL2-ljudet av oktavskiftningar.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...